Hjelp med idé!

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av martinm, 17 Jan 2010.

1. martinm

martinm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei!

Jeg går i 9.klasse og liker å jobbe med film. Har nå funnet ut at jeg har lyst til å lage en film og melde den på, på Amandus festivalen.
    Fristen for insending er 17. februar, og jeg har ikke særlig god til. Det jeg trenger hjelp med, er ideén. Vi har en lærer på skolen som har gått på medium og kommunikasjon i utlandet, så jeg kan nok få litt hjelp der. Skal låne kamera og lys av læreren også.

Grensen for film lengden er 5 min.
    Jeg tenkte en film i enten action eller skrekk/grøsser. Liker spesielt Død Snø f.eks.

Håper på hjelp:)

2. fullbartender

fullbartender Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette er jo den kreative prosessen.. anbefaler deg å gjøre den selv om ikke blir det jo ikke ditt verk?

Anyhu.. om du har dårlig tid og er usikker på hvilken retning du skal ta, så har jeg en veldig god løsning: http://www.ehow.com/how_5743093_unique-films_-reality-shows_-books.html

Det forklares i enkle step hvordan å starte opp en story forhold til sjanger og hvilke vei den vil gå, har gode erfaringer med den.

Håper det kommer til gode =)

3. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Skal det være en bra film, en middelmådig film eller en dårlig film? Det er greit å vite om man skal gi deg en idé du kan bruke. Jeg klarer ikke helt se rekkefølgen i noens tankegang. Man får lyst til å lage noe man ikke vet hva er? Det gir jo ingen mening.

Det du må gjøre, er å lese litt om hvordan man får ideer hvis du ikke har en hjerne hvor slikt sitter løst. Det finnes tusenvis av bøker om kreativitet. Finn en og bla litt.

Det du kan begynne med er for eksempel:
    - Idémyldring (gjerne med flere som skal være med i filmen)
    - Denne myldringen har ingen grenser og alle forslag er godtatt
    - Så tar man disse ideene inn i neste fase og sorterer ut det man faktisk har lyst til å lage
    - Deretter hva det er mulig å klare

Alle får ideer hele tiden uten at de kanskje tenker mer over det. Det er viktig at man fester seg ved ideene lenge nok til at de utvikler seg inni hodet ditt og ikke flykter. Du spør vel aldri læreren din om en idé når du skal skrive novelle på juletentamen? Ideene kommer så fort man tvinger seg selv til å skrive - og en eksamen er en slik tvangssituasjon. Kanskje du trenger en oppgave for å forløse noen tanker? Da har jeg en her:

Oppgave: Du skal lage en film på fem minutter i grøss/thriller-sjangeren hvor det skal være fire gode hovedkarakterer og en ond. De fire gode karakterene skal ha hver sin spesielle egenskap som gjør at de overvinner den onde til slutt i filmen ved å samarbeide.

4. martinm

martinm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takk for svar Kenny Wang og fullbartender! Satser på at det skal bli en god film, Kenny.
    Skal sitte meg ned i morgen og jobbe litt da :) Håper på flere svar.

5. Haugsdalen

Haugsdalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har du skrevet noen gode noveller, fortellinger eller lignende i norsken? :)

Har du forresten redigert/laget film før?

Sist redigert: 19 Jan 2010
  6. Oleandro

Oleandro Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Et tips for å komme på ideer, er å gå en tur. Ta med notisbok og penn! Hjernen min går på høygir når jeg går, men ta også notis av mennesker du passerer som er interessante! En kan finne mye inspirasjon av omgivelsene. Ta f.eks en eldre mann som er er ute og plukker flasker fra søppelkasser. Hvorfor plukker denne mannen flaskene? Er han fattig? Hvordan er familiesituasjonen? Er han miljøaktivist? Spørsmålene er mange, og svarene kan kanskje bli en interessant historie.:)

Del denne siden