Hjelp til å få bort amatørpreget på turvideoer

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Mayhassen, 22 Apr 2012.

1. Mayhassen

Mayhassen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, google har ledet meg til dere og jeg tar sjansen å spørre dere.

Jeg driver ikke noe kommersielt eller lager film med skuespillere, ei heller har noe utdannelse eller særlig erfaring innen film.
    Manuskriptet eller handlingen i videoene jeg lager skriver seg på en måte selv da dette ofte er fjellturer og tidslinjen gir seg litt selv: Starter i bunn, kommer opp, og går ned igjen.

Som selvutnevnt regissør er jeg ute etter tips om kan gjøre kjedelige private ferievideoer mindre kjedelig for andre. Det jeg for all del vil unngå er disse evigvarende, uklippede filmene fatter har av campingvogna hjemme :)

Som nevnt er hovedplottet i filmene < gå opp på en fjelltopp, med start/slutt nede i en dal. >
    Hvordan skal jeg klare å utvikle meg og forbedre filmene, selv etter 100 toppturer??
    Bør jeg ha noe mer mening med filmene eller holde meg til det det faktisk er?

Egne erfaringer;
    - ikke for lange klipp og totaltid, prøver å komme inn på 2-5min. (selv om jeg personlig kan sitte med interesse å se på samme steinblokka i 30s er nok ikke alle enige i det)
    - Enkle overganger. Jeg bruker 95 % tone ut til svart eller krysse klipp. Hender jeg bruker hvit hvis det er mye snø/lyse motiver. Noen som har noen gode naturrelaterte overganger?
    - jeg må starte å ta med tripod hvis jeg skal ha gode panoramabilder eller bruke zoom
    - mikrofon kan heve kvaliteten betraktelig og fjerne endel amatørpreg
    - rolige bevegelser med kamera, dette svarer seg i ettertid. Der jeg vil ha mer action er det bedre å skru opp hastigheten i redigeringen.
    - Har ofte med hodelykt på tur, denne kan jo brukes på personer med med sola i bakgrunn for å få bedre lys og interessante bilder. (vet ikke om dette blir bra nok, ikke prøvd)
    - Såkalt B-film er viktig. I mine videoer er B-film nesten A-film da landskapet ofte er hovedbudskapet. Her bruker jeg time-lapse, film kun av sko på sti, skyer. Mer tips her hadde vært genialt.
    - Bruker ikke manuelle funksjoner - her ligger det nok et stort potensiale. Kamera mitt, panasonic tm900 er litt kjipt på M, men det går jo.
    - bruke L/J klipp på audio, altså starte audio litt før klippet med personen og omvendt. (kun lest om dette)
    - fargebehandling? (aldri gjort)

Mange spørmål fra meg her, men hvis det er noen som har litt tid til overs og gidder å hjelpe meg videre setter jeg stor pris på det!

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Hjelp til å få bort amatørpreget på turvideoer

Interessant dette her. Og bra at du selv innser stikke alle er like interessert i å se en tur som tar mange timer, utspille seg i nesten sanntid på skjermen. Bare det alene er en godt steg i riktig retning. Og du nevner flere viktige punkter. Bra!

Ett punkt reagerte jeg på. "skru opp hastigheten" for å få mer action. Vil fraråde deg å sette opp hastigheten på klippene. Dette er et amatørmessig grep dersom du har lange klipp med f.eks. trippel hastighet.

Dersom du mente å bruke kortere klipp, og på den måten gi det et action preg - fint! Her gjelder det å være kresen på hva man klipper inn i så fall.

Nå når speilrefleks er så billig, og du kan filme med dem, burde du ta en real vurdering på om dette er noe du burde anskaffe deg. Det vil løfte det visuelle preget til nye høyder, og du kan i større grad leke deg med dybde i bildet.

3. mediamartin

mediamartin Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Litt usikker på hva du egentlig lager, men noe som alltid funker: GoPro

4. Mayhassen

Mayhassen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takk for svar.
    Speilrefleks er problematisk da den blir fort for stor, derfor falt jeg på panasonic tm900 som passer i frontlomma på de fleste jakker jeg har. Har en eos 400d liggende, men det ble bare liggende i sekken på mer utfordrende turer.
    (jeg er også fanatisk på gram)

Bra du reagerer på punktet vedr. hastighet - da fikk jeg bekreftet at jeg er amatør:)
    Det jeg har brukt dette til er å få folk til å gå fort over ei slette, opp en bakke etc. Sakte til fort panering og lignende. Noen idéer på hvordan jeg kan "fortelle" at man går oppover uten at det blir kjedelig?

I denne videoen har jeg brukt litt av det ovenstående, med noe hell også synes jeg, men endel er stressende. Jeg ser jo også selv at det er filmet håndholdt ;) (stativ er på vei i posten snart)
    https://vimeo.com/29904222

@mediamartin
    Ja - gopro er jo en ide for å få en liten annen vinkling og kunne fange opp da den naturlige spenningen skjer. Men det kamera tror jeg trenger ganske bra lysforhold?

5. Linnjpl

Linnjpl Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Hei! Ang. det å fortelle at man går oppover - det er ytterst sjeldent at man behøver å vise hele ferden for at folk skal skjønne at man har beveget seg. Tenk deg en scene i en film hvor et menneske går ut av huset, setter seg i bilen og kjører, kommer frem, og går inn i et annen bygning. Man ser sjeldent at personen går ned trappen, ut av døra, bort til bilen, setter seg inn i bilen, starter bilen, selve bilturen, osv. Man trenger bare å vise hva vedkommende akter å gjøre, om du skjønner, resten fortelles i klippen. Det er også en regel som heter at når personer i bilderammen går fra venstre mot høyre så beveger de seg fremover, og fra høyre til venstre så beveger de seg hjemover. Man kan skjule alt 'kjedelige' imellom ved å jukse litt! For å ta eksempelet ditt; å gå opp en lang bakke. Vet ikke om dette stemmer overens med din visjon/stil, men hvis jeg ville ha vist dette ville jeg gjort det på denne måten: Vis et etableringsbilde hvor man ser menneskene ift omgivelsene, gå inn til et mid-shot f.eks av en person og få en stemningsrapport, la deretter personen gå ut av bilderammen mot høyre. Vis så føtter som klatrer oppover, kom deg forrest i rekken og vis at folk kommer mot deg, legg inn noen 'fill shots/cutaways', og la personen komme inn i rammen fra venstre når dere har nådd toppen. Som de sier i England - there are many ways to skin a cat, og dette er bare en av måtene. Man kan jo også spørre seg selv hvorvidt det er nødvendig å vise at folk går opp bakker, men det er vel bare et av flere kunstneriske valg man må ta :)

Sist redigert: 18 Mai 2012
  6. Linnjpl

Linnjpl Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Og forresten: gopro hero 2 har fast blenderåpning på f2.8, så den fungerer helt fint med mindre du filmer i stupmørket :) Du kan jo se selv her: GoProCamera - YouTube

7. Mayhassen

Mayhassen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takk Linnjpl!
    Planlegging er nok noe av kunsten, i tillegg til å sette seg litt mer inn i fagstoffet og "reglene".
    Gopro er fristende, ikke minst for å kapre effekten på skarpe egger og luftige steder. Er nok et på vei i posten snart, selv om jeg er skeptisk til hodebevegelser, men må jo ikke ha det på hjelmen..

Del denne siden