Hjelp til manus

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Cbeng, 24 Mai 2011.

1. Cbeng

Cbeng Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, jeg og noen venner har begynt å planlegge en film, og dette er første manus jeg kommer til å skrive.

Det skal handle om en jente som går aleine i en skummel korridor, så blir hun drept av noe mystisk bak henne, også kommer noen og etterforsker drapet.

Er det noen som har forslag til fortsettelse, og noen tips til hvordan man går fra ide til ferdig manus?

2. Jardoss

Jardoss Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Sv: Hjelp til manus

Hei!
    Jeg kan ikke hjelpe deg med fortsettelsen, men jeg kan hjelpe deg å komme igang med manuset :)

-Begynn med et tankekart. Lag en liten boble for karakterene, deres særtrekk. Evt. hendelser.
    -Skriv en tidslinje (her har du mulighet til å plotte inn ting du skulle ville endre på etterhvert)
    -Skriv et kort sammendrag av tankene dine (dette trengs ikke, men hjelper ofte meg å samle det, og se det litt i perspektiv. Du får den "aha" følelsen)
    -Skriv ditt første utkast (dette er bare en røff versjon)
    -Skriv ferdig manuset
    -(Evt.) Skriv et shooting script. (Regissørens nerdemanus med kameravinkler osv.)

Dette er hvordan jeg "angriper" et manus når jeg har en ide. Håper det hjelper litt :)
    Jarand

Del denne siden