Hovedperson

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av filmlyst.com, 8 Mar 2010.

1. filmlyst.com

filmlyst.com Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Kan man bytte hovedperson i en film? eller blir hele filmen ødelagt da?

2. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan mener du? At man går fra at en karakter er hovedpersonen til en annen blir det, litt sånn som i The Thin Red Line eller 6th Day? Eller mener du med at man bytter selve skuespilleren, sånn som ble gjort i The Imaginarium of Dr. P... arnufuckingsjævladrittnavnjegikkeklareråhuskehvordanskrives?

Sist redigert: 8 Mar 2010
  3. filmlyst.com

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Jeg mener at i starten følger man en person og etterhvert så følger man en annen person :) går det?

Eller ødelegger det følelsen seerne har når de får sett det fra den første hovedpersonen også bytter til at kamera følger en annen person og skjønner hvordan han tenker og er.

Det skal bli en action film.

4. Kim Lopez

Kim Lopez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Problemet oppstår jo når vi ikke lenger har "sympati" for hovedpersonen. Jeg sier ikke at det ikke kommer til å funke, men jeg tror det krever en eller annen twist som får seeren til å godkjenne at vi nå følger en annen person.

Og tidligere har jo dette blitt løst ved at "det er samme person, bare i en ny kropp" og dette fungerer faktisk ufattelig bra til tider, selv glemmer jeg ofte i slike tilfeller at det nå er en ny skuespiller som fører "karakteren" videre.

5. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Face Off er vel et eksempel på nettopp dette som Kim snakker om.
    Men jeg tror det kan bli vrient å plutselig endre hovedkarakter.
    Så sant du ikke finner en kul måte å flette begge to inn i hovedkonflikten på.

6. filmlyst.com

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    I starten av filmen er hovedpersonen en som blir tvunget til å bli med i en utpressing gjeng, men så bytter hovedpersonen til Lederen av utpressing gjengen.

Lederen av utpressing gjengen må etterhvert i filmen velge mellom å få jenta eller bli mot gjengen.

Går det?

7. Kim Lopez

Kim Lopez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    nei det tror jeg ikke, rett og slett fordi at innen vi rekker å bygge en relasjon til den første hovedpersonen, så kaster du han til side, og velger å følge en tilsynelatende mer "interessant" karakter, altså lederen. Og da vil vi ende opp med å ha null sympati for noen av karakterene, og jeg ville nok skrudd av filmen. Desverre.

Det høres mer ut som om at du burde følge lederen hele veien, og heller skape en "viktig" relasjon mellom Lederen og Løpegutten, slik at du fint kan krossklippe mellom disse, og man oppnår sympati, og en mer spennende historiebygging!

8. filmlyst.com

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    ok :)
    Men kan jeg bruke denne førstepersonen til og komme inn i filmen? får oh bli kjent med karakterene?

9. Kim Lopez

Kim Lopez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det kan du vel, film er kunst og ingenting er feil. Det er bare hva som fungerer bedre enn annet som spiller inn her. Jeg ville ikke ha brukt for mye tid på den ellers "ubetydelige" personen i begynnelsen bare!

10. filmlyst.com

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    ok :) da gjør jeg det :D

11. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei. Det er to hovedkarakterer. Selve karakterne bytter kropp og skuespiller, men de er begge fortsatt hovedkarakterer.

12. regisoren

regisoren Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    det som hadde gått ann er jo at du følger hovedpersonen som blir eldre. Men det var kansje ikke det du tenkte på?

Del denne siden