Hva er viktig utstyr for en kameramann?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Hans-M, 27 Mai 2012.

1. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei, jeg er spesielt interessert i livesendinger og slikt, så jeg lurer på hva som er det viktigste en kameramann trenger av kabler/utstyr for livesending. Da mener jeg kommunikasjon, tally, monitorer osv. Altså hva man trenger der man står som kameramann noen hundre meter fra evt. OB-buss.

Si at man da står som kameramann i fotball som sendes direkte på internett - mange seere, viktig kamp - trenger man da retur-video fra OB-buss? Er det da både retur-video av det som sendes direkte òg det som står i preview? Er det også video fra alle kameraene i returen?

2. vttv

vttv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Hva er viktig utstyr for en kameramann?

Oj... Veldig åpent spørsmål dette. Akkurat hva man bruker av utstyr varierer ut fra situasjonen og hvilket kamera man har; Fotografene har forskjellige roller, som kan påvirke hva man bruker av utstyr. Men kan prøve å liste opp det vanligste:

Kabel: Om du kun tenker på fotografen trenger man kun kabelen til CCUen. Triax for SD, hybridfiber for HD, eventuelt multikabel for veldig gamle kamera. Avhengig av logistikk og infrastruktur kan man også bruke konvertere mellom triax og fiber. Trådløs link er selvfølgelig også et alternativ.

Grunnutstyr: Kamera, kameraplate, headset, stor eller liten søker, zoom- og fokushendler. Dette er standardutstyr som hører til kameraet.

Base: Tungt eller lett stativ, dolly, sportsdolly, rail, jib, kran, steadi eller håndholdt. Eventuelt mer spesialiserte/improviserte løsninger for å rigge kameraet på stolper, gjerder eller lignende.

Optikk: De fleste kameraene har standardoptikk som følger med kameraet, trenger man annen optikk tas det med i tillegg. Tung optikk krever også tungt stativ, og egne vugger for å monteres på lette kamera.

Ellers trengs det gjerne stropper for å sikre kamera, og regntrekk om man står utsatt til for nedbør eller vanningsanlegg. Om kameraet skal stå ute over natten trenger man nattrekk, og om det er sterk sol kan det være aktuelt med lang "tut" (soldeksel til søkeren). Av og til skal man ha mic på kameraet, enten en liten kameramic eller en vanlig kanon med shockmount og vindtrekk (likt som det lydfolk gjerne har på bommen sin). Kamerakortholder kan også være greit om man har kamerakort, kjøreplaner, salkart eller andre former for huskelister. Prompter er sjeldent brukt utenfor et studio, men brukes innimellom på underholdning/show. Og ikke minst; Klær. Siden man står helt i ro, gjerne en time eller to i strekk, blir det fort mye kaldere ute enn om man beveger seg, så det er ofte greit å ta på ekstra klær etter man er ferdig med rigg.

Når det gjelder signaler så har de fleste kameraer fire returer, to toveis sambandslinjer og tre lyttelinjer. Hva som faktisk er kablet varierer fra buss til buss, men man har hvertfall (separat) samband til regi og bk og programlytting, og i en del tilfeller to forskjellinge programlyttinger og eventuelt lytting fra en spotter eller lignende (mest aktuelt på langrenn og lignende). Bussene er stort sett kablet for å bruke to av de fire (video)returene, men noen er kablet for tre eller fire. Hva man har på retur varierer, men man har hvertfall en programfeed, og gjerne både nasjonal og internasjonal program eller f.eks fotball media og tv2-program avhengig av prodyksjonsform. I andre tilfeller kan man ha program og f.eks ett kamera, for å kunne samarbeide/gjemme seg bedre. Preview legges normalt ikke i retur, men det hender man legger et ME-steg der for at kameraene skal kunne se splitter og lignende før man er på. I tillegg har man en eller to tallyer (rød og grønn).

Siden man har søker på kameraet har man ikke bruk for monitor selv, men om andre i nærheten trenger en monitor kan dette kjøres via kameraet for å slippe egen kabel til den. Tilsvarende om lyd har mikrofoner i nærheten og det er langt til nærmeste lydmulti/patchfelt, men da snakker man gjerne vintersport-langt og ikke stadion-langt.

Sikkert noe jeg har glemt, men det er det vanligste. Kan prøve å forklare nærmere om det er noe som er uklart, men nå skal jeg få meg litt søvn før jeg er framme på stadion. :)

Del denne siden