Hva skal til for å gi ut en film på norske kinoer?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Plecto, 1 Sep 2007.

1. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Emnet sier sitt. Er det bare å lage en veldig bra film med en akseptabel kvalitet på lyd og bilde, eller er det mye mer som skal til?

2. Thrusthamster

Thrusthamster Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror det og flaks skal til. Sende en trailer eller hele filmen rundt til produsenter, produksjonsselskaper, agenter osv.

3. drunkenM

drunkenM Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det viktigste er at filmen din har lik krav som kinoen stiller.

Utenom det så er det bare pengene som kan hindre deg?

4. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Går det ikke ann å gjøre en avtale med et filmselskap e.l. slik at de tar seg av økonomien?

5. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Det går det nok sikkert an å gjøre, men da må du tenke det sånn: Filmselskapet gidder ikke å ta seg av økonomien hvis de ikke har tro på prosjektet. Inntektene må bli høyere enn utgiftene, sånn at de ikke taper på det. Ergo det bør være en ganske lovende film, alt etter hvem du har tenkt til å kontakte, selvfølgelig.

6. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
  7. ulairi

ulairi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du har filmer som Mongoland, Sinus og Kill Bulljo. som er filmer på amatørbasis som har fått distrubusjon i Norge. Sinus var ikke en veldig stor suksess i forhold til de andre.

Det de har fått i land er en distrubutør alla Oro film. Slik det er nå, så vises slike filmer på filmruller konvertert fra DV-kameraer. (Mongoland brukte litt forskjellige typer kameraer etter jeg forsto)

Og det koster ca. 100 000 pr filmrull, så det koster å distrubuere. Så har du filmer som Mengaloth og Sirkel som er filmer som er veldig bra, men som ikke har fått i land noe sånt. Men slik det gikk med sinus, så sier det seg selv at det ikke er alt som lønner seg.

8. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lurte akkurat på det samme, så det er bra du satte igang dette trådstarter. Og takk til alle som har svart.

Noen av dere som ville sette Fortapt, hvis den kom på kino?

www.axp.no

9. ulairi

ulairi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, fortapt ville jeg sett på kino!

Håper dere får en deal slik at dere kan vise den på nett hos kjente aktører som vg eller dagbladet. Prøv til og med nrk3. :)

10. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror ikke Sinus ble skutt ut på film. Har ikke følgt filmens skjebne så nøye, men så vidt jeg vet så ble filmen vist på Colosseum's lille sal og direkte fra DVD el. noe lignende.

Filmen som Lange flate baller, som ble produsert med 2 stk Sony FX1 kamera, er bevis på at det går an å lage kinofilm veldig-veldig billig og med god fortjeneste. Med dagens "billige" HD (og alle de andre varianter her) har man produksjonsutstyr som kan utkonkurrere film.

Distribusjon kan også være billig. I dagens kino vises reklamer fra projektor. Det betyr at du kan leie kinosal og vise filmen din til publikum du "skaffer" direkte fra harddisk.

http://www.frognerkino.no/leie-skjema.php

11. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hyggelig å høre.

Jeg skal gjøre alt for å få sendt den et sted. Starter med det beste, nemlig NRK =) Startet med innspillingen av prosjekter i September 2006, og har fortsatt litt å spille inn igjen. Så prosjektet er veldig stort, og derfor vil jeg satse alt på å få vist den til flest mulig.

Sorry hvis jeg er litt off-topic nå.

12. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Prøvde å få til dette med å vise HD (black magic kort) fra en av disse hardiskene her i Bergen, men det var de ikke helt villige til, de ville ikke tukle for mye med systemet eller no. Ble vist rundt bakom på kinoen i samme slengen, hadde fått seg 4K prosjektor som de måtte ha en kode for å vise filmene med (digital kino). Der fikk de tilsendt filmen på hardisk mener jeg det var.

13. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvor har du denne summen fra? Jeg vil si nærmere 12-13000. :)

Lange Flate Baller brukte i tillegg et par millioner kroner på visuelle effekter og hadde et markedsføringsbudsjett på ca. 4-5 millioner. Totalt var budsjettet til LFB faktisk over 10 mill... Så de gikk nok ikke med så "enorm" fortjeneste som du tror, selv om det nok gikk rimelig greit. ;)

14. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er du sikker på at det er so billeg, Henrik?

15. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Det håper jeg var tull... NRK... HATER NRK! Ingenting fornuftig eller kult der nesten. Vi betaler lisensavgift, de hevder det er pga det er reklamefritt men det er det jo ikke lenger. Og jeg hater nynorsk. Men ja, jeg ville sett Fortapt, enten det var på kino eller NRK.

16. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tenker på NRK som best når gjelder hvor tilgjengelig det er. Alle har NRK. Men ja, tv2 hadde også vært kjempekult.

17. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    "Sniffer" fikk vist 10.000 kr for å få filmen over på 35 mm, det var jo en kortfilm vellogmerke.

18. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har ingen inside info om evnt. fortjeneste, men jeg kan anta at de måtte få "brukt" opp de pengene. Dvs, utgiftsføre alt som er mulig og helst kanalisere de utgiftene slik at "mine" andre produskjonsselskaper skal ha oppdrag. Har de fått støtte til produksjon? Jeg vet ikke, men kan bare gjette. Ellers har jeg lest et sted at LFB klarte å spille inn mere enn James Bond i samme perioden. (tallet gjelder Norge)
    http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=303851

Og muligens hadde de flere 35mm kopier enn 1, det koster også en del.

Poenget mitt var at muligheten er her for alle dersom man ønsker å produsere kinofilmer. Det er stort sett slutt på giga-kinoer verden over og den oppløsningen som man kan prestere med HD kan tilfredstille norske kinoer.

De som ikke kjenner det til : www.skumringslandet.com , blir spennende å se hva Paul Magnus klarer å få ut av prosjektet.

19. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sirkel er ganske dårlig.

Man får det PAL overført til film for ca 130 000 - 150 000 kr for typisk lengde helaftens spilefilm lengde 80 min. Da er det uten noen som helst form for etterarbeid. Det er for en master fremkaling.

For additional copies det koster ca 20-25000 pr kopi (35mm) og det er jo levelig da hihi????? !!!!

Farvekorrigering av enorme xplotioner koster mere!!!!!

EDIT: Kodak Danmark/Kodak Holland er gjelpelig med prisliste på seriøse fremkalings forespørsel (lat som om du har ett firma :) ;) :D )

20. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Se også prisliste på http://www.dvfilm.com/specials.htm

80 min PAL DV vil koste USD 22.000 = NOK 128.290 for første 35mm-kopi. Påfølgende kopier koster USD 3200= NOK 18.660.

Del denne siden