Hva skal til for å gi ut en film på norske kinoer?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Plecto, 1 Sep 2007.

1. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvorfor legge filmen over på 35mm? Det går vel ann å koble disse filmprojektorene over på en dvd spiller vel? Det blir jo ikke noe bedre kvalitet av å legge det over på 35mm film

2. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    35 mm film master, i tillegg til å være idag avspillingsmedie på fleste kino, er også et eller annet form for kopibeskyttelse. Det er ikke billig å kopiere og det tar både tid og resurser å få kjørt ut flere rull.

Kvaliteten blir "bedre" ved overføring på film dersom man benytter seg av hele prosessen. Videoen skal gå gjennom ikke bare fargekorigering, men f.eks støyreduksjon, sharpening osv. Alt som ikke er 100% i fokus skal justeres slik at de blir i fokus.

Og i tillegg kommer lydarbeid som "forbedrer" bildet du ser. Du tror bildet ditt er mye bedre dersom du viser det sammen med perfekt kinolyd.

På Torshov ble det vist Grease fra video på en sånn mobil kino-oppsett i parken. Projektoren viste 720x576 (16:9) , dvs standarddefinisjon video på stort leret. Vi satt ca. 30 m fra leret og alt så veldig bra ut.

Jeg mener at det går veldig fint å vise filmen din på kino fra projektor. Det er ikke nødvendig å få kjørt ut alt på film.

3. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg var kanskje litt rask, og litt uklar. Uliari nevnte "pr. kopi". Og det var den prisen jeg kommenterte. Etter at en har en master koster det ca. 12-13.000 pr. kopi. Og dette er på film med spillefilmlengde. Men en master blir nok dyrere. Hvor mye dyrere aner jeg ikke. Kan jo hende denne ene masteren nærmer seg 100.000 (er ikke sikker).

"Brukt opp pengene"? LFB hadde da (som alle andre filmer) ferdig budsjett på produksjon, samt eget budsjett på lansering lenge før de visste hvor bra filmen kom til å selge. Så de hadde allerede fra produksjonsstart beregnet den økonomiske størrelsen. Og de fikk støtte fra norsk filmfond, under kategorien markedsvurdering.

Og ja, de hadde selvsagt mer enn en 35 mm kopi. Filmen hadde jo norgespremiere. Domino som jeg hadde på kino i Fredrikstad hadde faktisk flere besøkende i Fredrikstad enn Spielberg's München i den perioden den gikk. Så det er ikke bare LFB som danker ut store amerikanske produksjoner! :p (selv om München hadde gått noen uker før Domino hadde premiere).

Dette har du jo helt rett i. Og det er så moro at det er slik!!! :D

4. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg skjønner hva du mener, men kunsten å tjene penger på film her i landet ligger først og fremst i "klok" budsjettering, spesielt når det gjelder støtteordninger og sponsoravtaler. Og budsjettet ditt skal inneholde verdien av arbeidet du legger inn. Alt skal koste penger og alt skal utgiftsføres. Ingenting skal gjøres på dugnad. Jeg kan garantere deg (uten å vite noe spesielt om saken) at Harald og hans firma(er) har tjent ganske bra på prosjektet. Ikke glemm at DVD salget kommer i tillegg. Hvis det ikke hadde vært ett økonomisk forsvarlig prosjekt da ville han aldri begynt med nytt prosjekt i samme still.

5. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, selvfølgelig ville han ikke det, men tro meg når jeg sier at mye av det Harald Zwart driver med av film i Fredrikstad blir gjort fordi han synes det er morro og bringe litt "Hollywood"-stemning over byen han kommer fra. Og ikke minst fordi han ønsker å bygge opp mediebransjen i byen (som faktisk begynner å bli meget bra). Og når en tenker over at Zwart presser inn LFB2 inni mellom innspillingen av en gigantfilm som Pink Panther 2 med bl.a. Steve Martin og John Cleese (hvor Zwart er regissør), så skjønner i alle fall jeg at det ikke er kun for pengenes del...

Men at 1'eren gikk i overskudd er helt sikkert. Hadde jo ikke blitt noen 2'er uten. Og det du sier om støtteordninger og sponsoravtaler stemmer selvsagt også. LFB satt jo nesten ny norsk standard når det kom til bl.a. produktplassering!

6. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg leste i et skriv for noen år siden at Sony har en 10K kinoløsning - og av alle steder i hele verden, har de plassert et slikt system på en av kinoene i Trondheim. Husker ikke hvilken kino det var eller hvilken sal - men DÈT er jo konge kanon kult! Den andre av de to prototypene befinner seg visst i Japan. Det høres for godt ut til å være sant - men et høyt respektert magasin kan da ikke lyve om sånt?!

Anywhoo - jeg var avvikler på en filmfestival i Drammen en gang, og da brukte vi DVD for å avvikle filmene til de som deltok.. Hvorfor valget falt på DVD og ikke bare kjøre det fra tape stiller jeg spørsmålstegn ved den dag i dag... Poenget er; Har kinoen prosjektor, burde de også ha muligheten til å koble component/composite/s-video!

7. pelsen

pelsen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå skal ikke jeg si det for sikkert, men jeg kjenner en som jobber på kinoen i Trondheim og jeg har sett det vindunderet, men det er vel 4k? Tror ikke det var 10k, men det kan være jeg som misforstod (den står på Nova, husker ikke hvilken sal, men en av de største/nyeste).

8. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan godt være det var 4K afterall ja - nå er det noen år siden jeg leste dette - og jeg var mindblown når jeg leste det! :) En fjær blir til 4K høns? 8)

9. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du kan få mere info hos Unique Cinema Systems. Dagens kinoreklame går for HD digital distribusjon og kinovisning. Da er det bare å få filen din inn i systemet for å kunne vise den i flere kino samtidig.

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kanskje man kunne tatt kontakt med Capa eller Bug - Bug er datterselskapet til Capa, som distribuerer kinoreklame - derav Bug gjør reklame og diverse annet snadder..

De burde ha peil på hva som kreves. Regner med de ikke akkurat kjører på med 10-bit ukomprimert DPX på kino.. Utrolig lite håndterbart å kjøre på med DPX også for den del, er vel et produksjonsformat for internt bruk. :p HOSH! *ro seg inn igjen*

De burde ha peil på format, codec, evt. om det kan/skal leveres på digi-beta, HD, XD, etc..

11. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    starwarts film drite - det ble jo kun vist fulldigitalt i bergen, london og paris da den premierte. så det er sikkert ikke så usannsynlig. mulig alle bartene i salen og den gode akustikken dette medfører er en av årsakene.
    til at de valgte EN SÅNN BY

12. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke helt på tema, men siden vi er inne på film her. Hollywood spiller inn filmene sine på film, men må ikke filmen gjøres om til digitale signaler når den redigeres etterpå? Antar at den går igjennom en rekke faser av lyd redigering og bilderedigering etter at den er skutt, men vil ikke filmen tape enda mer kvalitet hvis den igjen skal over på analoge filmruller før den vises på kino? Er det ikke bedre å vise den på digitale projektorer med ekstrem høy oppløsning?

13. Thrusthamster

Thrusthamster Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror det kanskje er fordi det er en viss x-faktor over kvaliteten til 35 mm som er vanskelig å få fra digitale kameraer. Når den blir eksportert til en harddisk så er jo det omtrent det samme som at dataen "fotograferer" filmen, så kvaliteten blir ikke tapt da tror jeg, og når den blir overført til film igjen så kommer det jo ut igjen i samme kvaliteten som ble brukt da de behandlet den i dataen.

14. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tenk hvor lett det er for tyven å ta med seg en harddisk med Ringenes Herre filmen ut fra kinoen. Tenk hvor vanskelig det er for tyven å snike seg ut av kinoen med hele filmrullen på mange mange kilo. Det er litt for risikabelt med digital film på kino er jeg redd for...

15. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tviler på at det er problemet :p En diamant er vel så lett å ta med seg som en dvd plate e.l., Hvis digital media hadde vært like attraktivt som film hadde vel ikke sikkerheten vært noe problem? Er jo en masse ting her i verden som er like attraktivt som en film...

16. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det må gjøres store endringer i sikkerheten hos kinoene hvis det skal komme digitalt. De ansatte må overvåkes døgnet rundt bla bla bla... Dette er ikke noe man bare setter igang. Mye lettere å kopiere en digital film, enn en filmrull også. Kan ikke sammenligne med diament der.

17. ulairi

ulairi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    foreløpig er det jo plett umulig å kopiere de filmene som kommer digitale nå.

18. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Alt som ble produsert kan reproduseres, kopieres. Spørsmålet er hva det koster.

Før, når DVD-R plata kostet mere enn original DVD i butikken, da var det ingen vits i å drive med kopiering. Idag når kostnadene er ubetydelige da "lønner" det seg, men da kommer inn kvalitetstap. Når DL DVD-R platene blir like billige som dagens DVD-R, da blir det kopiering i 1:1, men da kommer DVD-HD og prisen på plata skal koste mere enn originalen.

Selve kopieringen, uansett kryptering, sikkerhet osv. blir aldri et problem. Det å finne utro ansatter som er villige til å risikere... eller å bryte seg inn i kino-systemet , blir et problem, men da har vi fortsatt spørsmålet med lønnsomhet. Skal det lønne seg å kopiere? Og hva skal man gjøre med det. Man kan ikke åpne kino for å vise piratkopierte kinofilmer. I hvert fall ikke her i landet.

19. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan vet du det?

Alt som har med data å gjøre er farlig. Alt digitalt er farlig. Farlig i den forstand at du kan miste kostbart matriale fordi noen kan hacke seg inn på det, gjøre det om, kopiere det eller ødelegge filene. Alt analogt trenger stort sett noe fysisk til for å kunne ødelegges. Det digitale kan ødelegges med et tastetrykk (hvis en eller annen hacker greier det).

20. ulairi

ulairi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kodingen foregår ved at 35mm-film først skannes til et digitalt format. Skanningen foretas i en oppløsning på minimum 2K for å møte DCI spesifikasjonene. Kopien går deretter gjennom en digitaliseringsprosess som resulterer i en svært stor, digital masterfil. Denne filen kodes deretter til en D-kino distribusjonsfil i JPEG2000 formatet som er den globale DCI-standarden.

”Digital Cinema Initiativ” er vedtatt av de 7 store Hollywood studioene. DCI tilsier minimum 2k (2048x1080 pixels) oppløsning. HDCAM-SR eller HD har ikke denne høye oppløsningen. HD er maksimalt på 1920x1080pixels.

Den ferdige distribusjonsfilen må videre krypteres, også i henhold til DCI standard, før den kan distribueres til de enkelte kinoene. Distribusjonen er selvsagt beskyttet med filkryptering for å hindre pirater. Krypteringen, og måten det gjøres på, er avgjørende for sikring mot piratkopiering, og er et kjernekrav fra de store filmprodusentene.

Krypteringen sikrer at filmfilen bare kan avspilles på en enkelt kino, på en eller flere projektorer og over et bestemt tidsrom. Filmen vil sendes til kunden via disk, satellitt eller fiber.

Hvordan mannen i gata skal kunne kopiere dette og legge det ut på nett, virker for meg plett umulig.

Del denne siden