Hva slags og hvor dyre kameraer bruker proffesjonelle?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Plecto, 5 Apr 2006.

1. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, Panavision Genesis og Arri 20D er digitale kameraer.

2. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Film er best. Begrensninger for video eller digi-filmkameraer er i bildesensor. Vanskelig eller alt for dyrt å lage tilsvarende oppløsning som du får med en 35mm film. Også er det nesten umulig idag å konstruere kamera med samme lattitude som film har. Farger, motionblur, motion, dypdeskarphet kan gjenskapes med digitale kameraer, men resten er veldig vanskelig idag. Ikke snakk om lagringskapasitet og prosessorkraft som trengs for å grabbe så store bilder fra kamera og egentlig skulle alt skje i sanntid. Her er flaskehalsen.

Se bare på de nesten proffe HDV kameraene. Alle kunne brukes å fange opp ukomprimert video, men selve prosessen ville kreve enorme resurser. Istedenfor bruker man billige miniDV taper for å ta opp HD i sterkt komprimert format. Da er en selvfølge at man får kvalitetstap.

Sist men ikke minst tror jeg at film er også et slags copyprotection. Det koster faktisk mye å kopiere eller bare å digitalisere en filmrull mens å ta kopi av digitale filer er enkelt og koster ikke mere enn selve lagringsmedia man benytter.

3. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei. vet ialle fall at Panavision er ett digital film kamra. Arri er no vel ikje så vanlig i Noreg.

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Panavision og Arri leverer, så vidt meg bekjent, både film og digital video-kameraer. :roll:

Har ALDRI i verden hørt at Panavision er brukt i Norge. Arri florerer det flust av i forhold..

5. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er kjent for å spørre vanskelig :lol: Men er det så at panavision er hakket bedre enn Arri? Med tanke på bildekvalitet o.l.?

6. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    panavision har hakke bedre rådgiving å support i crewe man leie med som tekkniks accistantngce. den tekniske slut kvalitet er omtrent lik

7. palantir

palantir Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kanskje dere burde tatt turen til optiker istedet? Jeg legger iallfall lett merke til forskjell på god/dårlig kvalitet når jeg er på kino. Skal innrømme at det er vanskelig å se forskjell på film (ca "1,2K") og digitalt, som for tiden er på 2K, men når de begynner å gi oss filmer i 4K bli forskjeller tross alt vesentlig større.[/quote]

8. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det kan man legge merke hvis man ser på god kvalitet hele tiden, og når man får se dårlig kvalitet legger man plutselig merke til det. Akkurat nå for tiden trives mange med DV-kvalitet (men om 5-10 år) vil den sikkert være for dårlig for da har alle HDTV med mye høyere kvalitet.

Feks jeg har spilt mange dataspill siden jeg var liten, og som jeg husker var de alle bra. JEg husker til og med da jeg var imponert over grafikken til Half Life. Etterhvert til nå, har jeg jo spilt en del dataspill med høyere og bedre grafikk. Når man ser tilbake til den gamle Half Life, vil man se at den har utrolig dårlig grafikk forhold til dagens grafikk.

Jeg mener at det er samme med film. Du står kanskje litt lenger foran oss og er blitt for vant til gode og høye bildekvalitet enn oss, kanskje? ;)

9. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg trenger ikke å gå til opptiker, jeg ser mye som folk ikke legger merke til, men det var ikke det jeg snakket om. Jeg sier at publikum tilgir veldig mye for en evnt. bra story, lyd og forteller teknikk.

Bare tenk på gode VHS kopieringstiden. Folk kunne sitte foran en andre- eller tredjegenerasjons kopiert VHS og fortsatt nyte filmen. Var kvaliteten bra? Nei, men alt andre var bra og folk var villig til å bruke tid for å glu på så dårlig kvalitet bare fordi filmen var bra.

Folk tilgir ganske stor kvalitetstap hvis de ønsker å like det de ser. Gå på Elkjøp og se på store flatskjermer. De demonstreres med SD tv sending og jeg må si at kvaliteten er elendig. Man må stå i andre enden av butikken for å kunne akseptere det som kommer opp på skjermen. Det finnes 1 demo sett hvor du kan se bra kvalitet, men folk kjøper de store flatskjermene etter å ha sett den i butikken. Alle ser ut som veldig lavoppløselig og mye mindre enn 24bit farger.. enkelte overtoninger ser ut som HAM fra gammal Amiga tid, eller 256 farger med Floid shading på PC...

Ellers det var flere utenlandske filmer på norske kino som ble laget med vannlig miniDV kamera som f.eks Sony Pd150, Canon XL1 , DVX100 osv. Ikke snak om alle de Dogme95 filmene som ble vist på kino. Alt var miniDV og har ikke lest en eneste setning i anmeldelsen om "dårlig bildekvalitet".

10. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå har altså både Panavision og Arri digitale kameraer, tillegg har sony feks. HDC-F950 som dumper ukomprimert 4:4:4 ut til en stakkars opptaker. Sony'n er bla brukt i siste starwars filmene og Panavision i Superman.

Om film fremdeles er best står vel muligens litt for fall, om du ser bort fra prisen. For dette er kamerasystemer som koster millioner av kroner, og i tilegg kommer bla. optikk, lagring osv. Men kan tilby en kvalitet som er av en annen verden, noen vil kanskje si at sjela til en film forsvinner når man etterhvert får digitale kinoer, men kvalitetsmessig for publikum vil det bare gå en vei. I tilegg er digital workflow både mer økonomisk og tidsbesparende enn å bruke film.

I teorien er alt det vi snakker om her "video" selv om det er snakk om digital filmproduksjon. 8)

Intet er umulig...bare vanskelig..

11. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her er et innlegg fra bloggen til Craig Mazin, manusforfatteren av Scary Movie 4, der han snakker om sitt inntrykk av Panavision Genesis-kameraet: I Love You, Genesis

12. martinh

martinh Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    OB-Team

Liksom OlaHaldor beskriver har OB-team proffesionell teknik vad gäller kameror, dollyer etc.

En kamera som används i studio eller ob-produktion är inte en camcorder, dvs. den har ingen bandmaskin i sig. Den delen som vi vanligen anser vara kameran är egentligen endast halva delen. I ob och studiosammanhang pratar vi inte om kameror utan om kamerakedjor. En enkel kedja består av en CU - Camera Unit, en CCU - Camera Control Unit och RCP - Remote Control Panel. Enkelt utryckt en kamera som är kopplad till en box som i sin tur har en extern kontrollpanel. Kameradelen ensam kostar i runda slängar 30 000 €. En CCU kostar omtrent lika mycket.

I OB-Team använder vi oss av Sony BVP-E10/30 i våra SD-bussar och Sony HDC-1500 i HD-bussarna. TV2 Karl Johan har Thomson(philips/grass valley)-kedjor. Detta är kameror som inte fungerar stand-alone. För att få korrekta färger, vitbalans, exponering och liknande har man alltid en eller fler personer som hela tiden bevakar och arbetar med kamerorna via färgkorrigerade monitorer och RCP. En så kallad KK - Kamerakontrollör.

För ENG eller LET-opptak används camcorders av olika modell. Här finns en uppsjö av varianter, DVCpro, DVCAM, DIGIBETA osv...

Och för ordningens skull - OB-Team gör bland annat Skal vi danse, Senkveld, Rikets Röst, Golden Goal OCH all tippeliga-Fotboll. Kort och gott allt som går på TV2 :)

13. Henriken

Henriken Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for all infomasjonen, spennende å lese. :D
    Disse kamerakjedene, synkroniserer de alle kameraene og videospillerne i kjeden slik at de scanner den samme linjen i tv-bildet samtidig?
    F.eks når man skifter mellom kanalene på en tv ser man iblant at bildet treffer feil slik at det havner f.eks alt for langt nede på skjermen.
    Tven flytter jo bildet fort opp igjen, men ser aldri sånne forstyrrelser når dere klipper fra et kamera til et annet i tv-programmene. (eneste er når de skifter fra nasjonale til distriktsnyheter her i bergen)

14. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    alt regne gjør at bilde presses ner når mann kommer til distriks nyheder.

15. martinh

martinh Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Alla signaler måste mycket riktigt synkroniseras! I t.ex. en ob-buss sitter det en eller fler SPG - Sync Puls Generator som ger en synksignal till alla kameror, bandmaskiner, evs:er, grafikdatorer och annat som ska användas i produktionen. I ett TV-hus sitter det en master, så kallad husklocka, som styr slav-SPG:s runt om i de olika studiorna. För ett par år sedan gick nätdelen i SVT:s husklocka, backupen felade, och alla sändningar kraschade i ett par timmar.

Om du får en signal från en utomstående videokälla, låt säga t. ex. en extern prompterdator som inte har referensingång, och ska få den att synka med bussen kan man också använda en så kallad synchronizer. Det är ett buffertminne som lagrar en hel scanningen midlertidigt tills den är i fas med referensen. Problemet med en synchronizer är att den spiser en hel ramme, dvs. 40 millisekunder, vilket i sin tur kan ge dålig läppsynk.

16. Henriken

Henriken Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for bra svar. :)
    Har lurt litt på det, prøvde selv for noen år siden å koble to videokilder til en tv samtidig, problemet var, som du kanskje kan tenke deg, at de to kildene scannet bildet i hver sin takt(de leverte PAL signal begge to men tydligvis ikke helt likt)så de to bildene rullet oppå hverandre, det ene fortere enn det andre. Og iblant flimret det noen rare farger over det igjen. :p
    Skjønte fort at de synkroniserte kameraene på en eller annen måte i de profesjonelle studioene...

Hr. Bang, hehe, ja kanskje det, i bergen har det jo regnet hver dag i snart 50 dager eller noe...

17. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja. Biblens historie om at de regnet i 40 dager og 40 neter, begynne virklig at blekne kraftig, i forhol til hvad vi er vandt til på VestLandet nu i disse tider :)

18. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jau, begynner å bli kraftig lei drittværet eg og, no. :?

19. deepc0re

deepc0re Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Film er fortsatt overlegent og vil være det i laaang tid fremover!

Vis meg et digitalt kamera med 25-30 megapixlers oppløsning som kan filme i 150fps, som også har 16 stop eksponeringsfølsomhet og med optisk søker :)

Film stock blir fortsatt utvilket og disse blir stadig bedre og bedre . Man slipper å kjøpe nytt kamera for å holde seg oppdatert, trenger bare å sette i den nye type filmen.

Nå som DI blir mere og mere vanlig får filmen enda flere fordeler (til og med Super 16mm som brukes i de fleste store TV serie produkesjoner). Har man først noe på film kan man senere hente ut enda mere informasjon digitalt ettersom den digitale tekonologien utvilker seg. Et godt eksempel på dette er hvordan man nå kan lage HD versjoner av filmer som er 20+ år gamle.

20. Kyrre

Kyrre Citizen

Film er ikke "overlegent" lenger.

Jeg hadde glatt tatt Viper eller RED foran et Arri eller Panavision 35mm-kamera hadde jeg sittet på ressurser nok til begge. Hadde aldri orket den slitsomme workflowen med film når du kan lett og enkelt kan få nesten like gode (og utviklingen fortsetter) resultater digitalt for halve innsatsen.

Film er vakkert, det er nydelig og lekker, men flere og flere hollywood-regissører innser hvor latterlig mye enkelere og greiere det er med video og legger filmrullene på hylla for alltid (Brian Singer, David Fincher, Michael Mann).

Del denne siden