Hvilken PC skal jeg kjøpe?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Scroogey, 15 Feb 2012.

1. Scroogey

Scroogey Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg har planlagt å kjøpe ny PC i nær fremtid, og søker tips. Den skal kunne brukes til videoredigering av store filer og animasjon i programmer som After Effects og 3Ds Max. RAM og prosessor er derfor viktig.

Håper å holde budsjettet under 10 000 kr.

Har sett litt på Komplett.no og vurderer å kjøpe løse deler og sette dem sammen selv, men er usikker på hvilke deler jeg burde velge.

Noen forslag?

2. mediamartin

mediamartin Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Hvilken PC skal jeg kjøpe?

Vil nok heller anbefale deg å kjøpe en mac. Usikker på 3Ds Max og Mac, men vet det finnes andre gode animasjonsprogram for mac. Selv har jeg Cinema 4D som jeg selv synes er ganske avansert, mange muligheter.

Når det kommer til redigering av film så er det jo noe av det mac er kjent for. Også når det kommer til bilder, tekst, etc.
    Du kan jo ta en titt på:

Mac Pro: Apple - Mac Pro - Nå opptil 12 prosessorkjerner.
    iMac: Apple

3. Scroogey

Scroogey Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Jeg spurte om en PC, og fikk anbefalt en Mac...

Vel, jeg har også hørt at Mac er mer egnet for videoredigering, men jeg har aldri fått noen grunn til hvorfor. Jeg tviler på at det fins noen, men kanskje du vet bedre?

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Autodesk er ganske vage når de sier Max kan installeres på Mac. Men faktum er at du må installere Windows på Macen, og da er man like langt, dersom man på død og liv må jobbe i Max.

Mac er, etter min erfaring, overlegent i forhold til filbehandling og nytteprogrammer som gjør opplevelsen av å drive med video en fornøyelse.

Føler også at jungelen av codecs er lettere å orientere seg i.

Du får Avid, After Effects og Premiere til både Mac og Windows. Final Cut er Mac-spesifikt.
    Av de store 3D programmene finner du LightWave, Cinema4D, Modo, og muligens Maya.

Til den øvre prisgrensen er det relativt lite du får gjort i forhold til Mac. Du får ikke kjøpt en Mac du kan oppgradere noe annet enn RAM og harddisk. Derimot oppleves systemene som raskere, selv etter flere års bruk vs. en Windows-PC som jeg, med egen erfaring, syns har veldig godt av å re-installeres årlig.

Kan nevne at jeg nylig kjøpte en Mac Mini - og Final Cut Pro X går så det suser. Den banker Mac Pro-en jeg bruker daglig på jobb når det kommer til ytelse der. Tydelig at gamle XEON ikke henger med i svingene på nymotens programvare.

Dersom du skal bygge selv må du hovedsaklig ta et valg på om du går for Intel eller AMD, og deretter hvilken prosessor du går for under de respektive produsentene. Fire-kjerner? Seks-kjerner? To CPUer? Mengde RAM osv? Man kan aldri få nok av de to nøkkel-komponentene.

10.000,-
    Jeg ville gått for et helt OK hovedkort, en i5 2500K e.l. og et helt OK skjermkort. Du trenger ikke det gjeveste skjermkortet til 4000,- for å drive med 3D animasjon.

CPUen kan du bytte ut med en raskere i7 på et senere tidspunkt når lommeboka tillater det.
    RAM er relativt billig - og du kan glatt starte med 8GB og oppgradere over tid. Du kan neppe regne med å starte med 12GB eller 24GB nå fra starten, hvis du tenker å holde deg under 10.000,-

Sist redigert: 15 Feb 2012
  5. Scroogey

Scroogey Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Hvis dette er den beste grunnen til å velge Mac må jeg le. En teknisk anlagt sjel har ingen problemer med filbehandling eller mange codec-muligheter. Programmene er de samme, dvs. Windows kan kjøre flere. Det er heller ingen hemmelighet at ved å velge PC får man langt mer for pengene.

Men takk for et ellers grundig svar, jeg vil ta med meg rådene dine.

6. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du om det. :) Men la meg presisere det på en annen måte, uten å gå teknisk inn på det. Det å velge Mac for snart 10 år siden har gjort at jeg har orket å fortsette med video, og jeg jobber i dag utelukkende med Mac som plattform kort og godt fordi jeg får jobben gjort uten å måtte stresse med alle problemer Windows ga meg den gang, og har gitt meg på hjemmefronten senere.

Kunne ikke tenkt meg å gjort de jobbene jeg har gjort etter jeg gikk i gang som colorist på fulltid uten Mac. Programvaren har utrolig mye å si. Tror det er vanskelig å sette seg inn i det før man har fått forståelse for styrkene i Mac OS. :)

7. mediamartin

mediamartin Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Vanskelig å forklare hvorfor mac er bedre enn pc til redigering, man må nok være klok nok til å prøve før man lærer hvorfor :)
    Mitt første redigeringsprogram var til pc. Brukte det i 2 uker før jeg ble lei av alt rotet med filene, programmet, etc.

Mac derimot er suverent når det kommer til videoredigering. Sier ikke at det er bedre enn pc til å kjøre spill heller, men ikke dårlig på den banen heller ;)

"Svettgamer": PC
    Redigering: Mac

8. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ytelse pr kr om man er på budsjett, glem mac. Bygg en pc rundt ett ok asus hovedkort, intel cpu og fyll opp med så mye ram du får plass til i budsjettet.

Så til mac pc krigen...
    At mac er bedre som jobb maskin til video er etter mitt syn en ren subjektiv mening, programvaren har mye å si, ikke plattformen programvaren kjøres på. Selvfølgelig litt generalisering her, men for min egen del er det ikke veldig relevant om jeg jobber i Avid på en mac eller pc. Vil tro det samme kommer til å gjelde feks. Smoke på linux eller mac, eller Resolve på Mac, Windows eller Linux. Har en windows arbeidstasjon og en macbookpro i mitt lille kontorhjørne hjemme, i skjønn forening og sånn forblir det nok en stund til.

Men om man skal bruke maskinen til at mulig, er faren for å rote det til større på en windows maskin enn en mac. Alt mulig vil si alt fra after effects til surfing på alt fra facebook til mer obskøne nettsider. Du kan rett og slett være litt mer "naiv" mtp sikkerhet og drivere på en mac enn du kan på en windows maskin.Men skal man jobbe med redigering eller noe etterarbeids relatert er det jo greit å kunne mac, pc, avid og fcp, med mindre man driver for seg selv får man ikke akkurat velge verktøy selv.

Pr idag er jeg mest nysgjerrig på hva apple kommer til å foreta seg ifht macpro og generell holdning til maskinvare for proff markedet, skulle macpro forsvinne vil nok og en del programvare forsvinne fra mac plattformen.

9. Scroogey

Scroogey Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Er så uendelig enig med deg. Endte som du anbefalte opp med å skreddersy egen PC fra Komplett.no, faktisk med de samme komponentene du foreslo.

10. mediamartin

mediamartin Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Snakker ikke bare om programvaren, men selve filbehandligen i mac OS slår en hver PC langt ut på jordet :) Såklart får du bygd deg en "sterkere" pc enn mac, men opplevelsen er ikke den samme. Du kan jo sjekke rundt med de største tv og film produsentene om hva de bruker ...

11. bahawk

bahawk Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Nå skal det nå sies det at mange Pro brukere av Mac føler seg glemt av Appel. Og jeg ville aldri i min villeste fantasi valgt en Mac til redigering i dag. Di er alt for svake maskiner etter min mening i dag. Jeg har gådt Adobe,Cuda Intel 2011 Hexa Core 32 Gig minne veien, og sier bare Wooooov... så kan bare Appeljugen kose seg med maskinene og FCP for min del ;-) Mange med meg som har tatt dette valget i dag. Jeg har ingen ting i mot Appel, hadde det vært 2008/09 så trur jeg at jeg hadde valgt Appel. Men i lille Norge så får du sleng Appel i tryne vær gang i dette miljøet. Og Oplevelsen er en vane sak. Synes også at Mac Os er behaglig å jobbe med, men det synes jeg om Win7 også.

12. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Har fått med meg en Macbook Pro med FCPX på med hjem fra skolen jeg mediaskolen jeg er i inne og jobber litt på (de vil jeg skal lære FCPX, noe som tok meg 5-10 min å gjøre på basic'en ettersom jeg har Avid som grunnlag) og var litt nyskjerrig på denne fantastiske filbehandlingen. Alt jeg kan si er at jeg evt. kunne tenkt meg "stacks", mener det var det det het. Ellers så er det noelunde samme med forhåndsvisning og filstruktur som på Windows, kan du fortelle meg hva jeg misser ut på?

Angående Hollywood som du sikkert reffererer til her så tror jeg neppe det blir FCPX de klipper "Hobbiten" på, kanskje de bruker Mac ja, men tror nok Avid og NukeX (After Effects program) står høyt her. 3D gutta mener jeg også jobber mest i Linux med egenutviklet software om jeg ikke tar helt feil.

Du er forresten klar over at disse studioene også klipper filmene i "offline" modus (begrep som er litt fra gamle dager, men like relevant i dag)? Klipping av videofiler som har lavere kvallitet en orginal opptakene, som i bunn og grunn betyr at en kunne klippet en langfilm på en enkel laptop. Det er alt som skjer etter klippen som krever kraft, Onlining, fargekorrigering, compositing, osv....

13. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Nå er feks. en Hp Z800 og macpro begge med 12 kjerner og feks. 6/12gb ram(eller mer) relativt like maskiner.
    Rettelse nå har faktisk HP lansert nye maskiner, bla. Z820 med mulighet for 16 kjerner, en haug ram(512gb max) og plass til noen skjermkort(kjekt for CUDA) :)

Og ett viktig poeng her som THX påpeker som gjelder enda, man jobber ofte i offline kvalitet når det er prosjekter med mye media. Før var det fordi man ikke hadde maskinvaren pga pris, og det er fremdeles ett økonomi aspekt her, lagring er relativt kostbart når det kan være opp mot 1000 23gb Xdcam discer på de største tv produksjonene eller tungt 2-4k materiale for film. For tv kan det gjerne bety at man klipper på proxy filene fra xdcam discen(men med full kvalitet på lyd), mens man for film gjerne DnxHD36 eller Prores proxy. Effekter, grading og finishing derimot må jo nødvendigvis foregå i full kvalitet, men da er det jo gjerne feks. 1 times tv program som må ligge i full kvalitet og ikke flere titalls timer råstoff.

Filbehandling som man omtaler her er er nok mer brukeropplevelsen av en mac kontra pc,

Uansett er det en litt "meningsløs" diskusjon, enten man sitter med fcpx på en 13" macbookpro eller en mediacomposer nitris dx på en pc så er det et verktøy som i praksis skal gjør en relativt enkel oppgave(om vi holder oss til redigering). Innholdet er det den mye organiske biten bak skjermen som står for, ikke en mac eller pc.

Sist redigert: 12 Mar 2012
  14. bahawk

bahawk Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

At store produksjoner og Tv, reklame etc. har andre behov er helt klart. Nå er ikke MacPro med 12 kjerner noe direkte sinke, men bygger fremdeleles på en 3 år gammel plattform. HP Z820 er en litt mer avansert platt form en den maskinene jeg bygde, hadde jeg hatt råd, så hadde jeg bygd tilsvarende. Jeg får nok nøye meg max 64 GIG minne :) Og det er behovet til alle di som driver dette i mindre skala jeg hadde i tankene når jeg skreiv min lille rant. Men som sakt, det er den organiske massen bak slutt produkte som teller. BTW jeg synes Macpro er den mest sexy box`en som noen sinde er laget. Vær gang jeg treffer på en, må jeg bort å ta på den :)

15. mmlanh

mmlanh Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

ok...
    Jeg brukte og bruker forsatt en powerbook g4 (2004) å Elsker den, er så god som ny!
    Funker til det meste men nå som apple har droppet g4 og eldre har jeg nå en mac mini server (nyeste) og den er perfect så lenge du ikke skal drive med mer en Hd funker til 4k men har ikke god nok GPU!
    Mac er ikke nødveligvis bedre en pc (mer smak og behag) men du slipper virus og så får du mer ut av mindre (altså ram,prossesor osv.)

16. Simen95

Simen95 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Hadde det vært for 7 år siden, ville jeg sagt mac, men nå er en pc like bra som en mac på redigering, og en mac har blitt bedre på "pc-ting" de også.
    Hvis budsjettet er 10000 kr. Ville jeg kjøpt deler og suttet sammen selv, kan komme tilbake til hvilke deler du bør velge. Men kutt ned på skjermkort og strømforsyning, og heller sats på å få en skikkelig prossesor, ram er ganske billig, så du kan kjøpe 16 gb med en gang, da ville jeg basert på å kjøpt 4 * 4 gb i første omgang, siden det blir det rimeligste. Du vil også kanskje kjøpe en disk stasjon som har mulighet for å brenne Blu-Ray, da må du regne med å bruke litt over 1000 kr på den også. Kjøp HDD i starten, og kjøp heller en SDD og et raid kort senere, så du får litt hastighet på ting, siden du skal holde på med filmredigering er raid kort nesten et must (etter hvert ihvertfall). Da kan du ha en HDD på 3 GB, og få haugevis med lagringsplass, samtidig som du kan ha en SDD for å få hastighet.

Lykke til, er det noe du lurer på er det bare å spørre.

17. Yelvertonly

Yelvertonly Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

God og livlige innlegg Oh. Å, bare en ny tilbake til medlemmet, og er glad for å se innleggene dine her.

18. Splitcane

Splitcane Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Kan du ikke bare kjøre begge deler i dual boot?
    Jeg har Lion og Win7 i dual boot på "PC`n" min.. Funker knall

Sist redigert: 24 Mar 2012

Del denne siden