Hvilken programvare?

En tråd i 'Programvare' startet av miami ulf, 8 Mar 2004.

1. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kjetil wrote:
    Dette er et av de beste utsagnene på foraene på lenge. Det er ikke programvaren som gjør om en film blir god eller ikke. Det er personen foran datamaskinen som gjør det. Diskusjonen om hvilket program som er best kan man holde på med for alltid. Forskjellige personer vil ha forskjellige preferanser om hva de mener er best, men det viktigste vil alltid være resultatet. Det er det samme hvordan du kommer frem til resultatet bare du selv er fornøyd med det... samme hvilket program du har brukt. La oss ikke la denne tråden bli en slik "Min er bedre enn din"-tråd.

2. miami ulf

miami ulf Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Dette ser dyrt ut. Får håpe på mer støtte fra stat, fylke, kommune etc. Noen som veit av flere fond det går an å søke? Har allerede fått 10.000 av ungtiltakslyst.com, samt fått avslag hos frifond ang. et bandprosjekt..

3. Evil_Ash

Evil_Ash Citizen

Jeg har ett spørmål til HenrikSolberg:

Hvorfor er du så opphengt i å flytte bildet? De fleste filmer pleier ikke å ha ett behov for å flytte bildet heller. Jeg tror du har laget en dårlig film hvis den mest brukte effekten din er bilder som har blitt flyttet steder.. hva er vitsen? Man sitter ikke å flytter bildet mens man redigerer heller da. Ihverfall ikke jeg..

Enig med Kjetilr og chandler her. Det er personen bak PCen som betyr noe.

Personlig syns jeg dataeffekter på amatør nivå suger skikkelig. Bedre å gjøre det når man filmer. Ikke legge til blod og flammer etter man er ferdig med filmen. Det ser bare teit og billig ut.. Men det spørs jo hvilken film man lager da selvfølgelig... :)

Final cut pro er sikkert bra det, men Mac er ikke best.. synes nå jeg.

4. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Svar til Evil_Ash:

Ikke nødvendig å flytte bildet, ha bilder av annen størrelse osv???:
    1. Har du sett "24" på tv2??? Utrolig tungvindt å gjøre i Premiere
    2. Multimediapresentasjoner (ala Grammy, Oscar osv.)
    3. Alle mulige slags ekstra ting (tekst osv. som skal ligge på en liten del av bildet. Mulig, men utrolig tungvindt å gjøre i premiere!

Alt dette over betyr ikke nødvendigvis en dårlig film.
    Hva vet du om jeg har laget dårlige filmer? Jeg har nettopp laget en film som har gått til landsmønstringen i Ungdommens KulturMønstring!. Liker ikke å skryte men her blir jeg nødt til det. Juryen sa blant annet at filmen hadde: "nydelige sammensatte bilder som til fulle tilfører musikken en ekstra dimensjon. Filmen appellerer direkte til følelsene og vitner om en filmskaper i startgropen til noe spennende."

Så hold kjeft når du ikke veit hva du snakker om!
    Filmen inneholder redigering som ville tatt 100 ganger så lang tid å utføre i Premiere+After effects enn det det gjorde i Final Cut...

Det er klart det er personen bak PCen/Macen som betyr noe, men det kan vel allikevel være lov å informere folk om andre redigeringsprogrammer som kan spare folk for tid!!!

Hvis du ikke liker mac, så får du Avid DVXpress til PC (som er ganske likt).

Det er greit nok at du, Chandler, Kjetilr, og alle andre etablerte redigere her inne bruker Premiere og synes det er bra til sitt bruk. Men for meg er ikke dette programmet holdbart og det kan hende, meget hende, at noen av de som spør her på forumet har de samme ønskene til et redigeringsprogram som meg, og da må jeg i alle fall få komme fram med mine meninger. Det er jo opp til den som stiller spørsmål å vurdere hva som er best for han/hun!!!

Beklager den krasse tonen, men jeg har over en tid blitt litt provosert over tilbakemeldingene jeg har fått på mine innlegg!!!

5. Evil_Ash

Evil_Ash Citizen

Alt du sier er greit HenrikSolberg. Jeg har selv ingen erfaring med Final cut pro, men jeg har hørt at det er veldig bra. Filmskoler og lignende bruker dette programmet fordi det er mer profft enn premiere, pluss at det er lettere å bruke. Det er greit at du liker det bedre enn premiere eller lignende til ditt bruk. Personlig så har jeg mest behov til å bare klippe sammen filmer jeg lager. Har ikke stort behov til å legge på effekter å slikt, å der er premiere helt greit til mitt behov.

Sorry at jeg sa at filmer du lager er dårlige, jeg har jo ikke sett dem engang! hva er det jeg tenkte med! :lol:
    Sorry....

6. kjetilr

kjetilr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Evil_Ash... kan du forklare meg hvorfor Final Cut er "mer proft" enn Premiere? Bare nysgjerrig siden jeg ikke har brukt FC før.

7. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vil vel ikke si FCP er mer proft en premiere. Det har en helt annen løsning...

Jeg vil si FCP er som after effects + at det er tilpasset som et redigeringsprogram. Det vil si at det er bygd opp på samme måten som after effects, men tilpasset å være et redigeringsprogram (slik at noen kommandoer kan gjøres raskere enn i after effects.)

Vil vel ikke si det er mer proft, ettersom premiere og fcp er ganske like ellers!!!

8. Evil_Ash

Evil_Ash Citizen

Flere filmskoler ser på FC som mer "profft" og brukervennlig. Kanskje jeg overdrev litt når jeg skrev profft.. Jeg har ihvertfall hørt at det er bedre brukervennlighet på FC enn premiere. Hvem vet... :)

Del denne siden