Hvilken side står NAFF på?

En tråd i 'Programvare' startet av BenjiMan, 10 Apr 2008.

?

Which side are you on?

Spørreundersøkelsen stenges 7 Feb 2106 kl 06:28.
  1. Avid Media Composer

99,7%
  2. Final Cut Pro

0,3%
  3. Adobe Premiere Pro

0 stemme(r)
    0,0%
  4. Other Software

0 stemme(r)
    0,0%
  1. BenjiMan

BenjiMan Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Lurer på hvem som bruker hva :)

Who is on the dark side?

(Ikke bestemt meg for hvilken side som er the dark side enda...)

La oss se hvor flertallet ender...

- min stemme faller paa Avid Media Composer, selvom jeg bruker FCP fram til det kommer ordentlig støtte for leopard!

2. Eruondo

Eruondo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Pinnacle Studio. Begynner og skjønne at jeg er i et mindretall der. Enda verre; jeg begynner og skjønne at det er en grunn til at jeg er i mindretall der. :(

3. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Definitivt FCP. Skål for den nye bransjestandarden!

4. danielfah

danielfah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg digger FCP! Spesielt flerkamera funksjonen, og det at de inkluderer så mye bra programvare i studio pakka, lydredigering, motion graphics fargekorigering, komprimering og dvdbrenning, alt er i en pakke. Genialt!

5. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    FCP er det som faller meg best i smak. Alt glir inn i hverandre:) Color er så sinnsykt herlig!

6. oletheking

oletheking Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg har Magix movie edit pro 14. hadde jeg hatt råd/mac/giddi å kjøpt det, ville jeg tat fcp

7. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Eg måtte pent stemma Premiere fordi det er det eg bruker, men hadde det vert opp til meg som klippar og ikkje overprodusenten, så hadde eg brukt noko anna. Konseptet og brukarvennlegheita i Premiere er framifrå; og at alle programma er veva inn i kvarandre er enda finare, men på grunn av den heilt meiningslause mengda kræsjar og småfeil, så er det klart at Adobe skal eg halde meg langt unna fra og med neste klippeprogram og helst til eg dauer om eg får det som eg vil og ikkje får det trekt nedover hovudet av produsenten.

8. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har brukt Avid i over 3 år, og i og med at jeg ikke savner noe og i tillegg synes det er en drøm å jobbe med, ser jeg ingen grunn til å bytte. Jeg ville nok hatet hvordan ting blir gjort i FCP, siden jeg har blitt så vant til Avid. Uansett får jeg mareritt av utseendet, fordi det minner meg om dårlige tider med Premiere :p

9. Marty

Marty Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har fram til nå bare brukt premiere. Jeg synes det er et veldig bra program. Siden jeg også bruker After Effects fungerer de to programmene utrolig god ilag, samt Photoshop. Stemte da selvfølgelig på Premiere.

Men er som sakt før her en del små og unødvendige feil i programmet. Krasjer helt pluttselig og uforventet, klager på at filer som er helt identiske (samme fil faktisk) ikke har samme lyd og bilde som orginalen osv... Litt problematisk til tider. Skal skaffe final cut pro og helst mange fler redigeringsprogram, har lyst til å ha kompetanse i de fleste :)

EDIT:
    Dark side må være de sin bruker iMovie og WMM ;)

10. oletheking

oletheking Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    tror de som bruker WMM må være på The dumb side..

11. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke fullt så kjent med verken iMovie eller WMM, men dette må da være som å klippe filmrull? Ikke noe ekstramig som er i veien for det man skal gjøre. Kun bilde og saks.

12. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    FCP er fint det. Men jeg syns ikke alle programmene som følger med er så knall. Color er fullt av barnesykdommer og bugs. Man bruker uansett heller After Effects en motion, for ja, AE har mere plugins og den slags + at det er mer stabilt. Men FCP er grei. Men må si at premiere CS3 er identisk med tanke på brukervennlighet o.s.v om det er mere bugs kan jeg ikke uttale meg om.

Forresten er ikke FCP den nye bransjestandarden. Avid er fortsatt 90% mere brukt.

13. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Ok da, det er på vei inn som den nye bransjestandarden. Det er ihverfall sikkert.

14. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, de har økt sin andel av markedet, men det er kun en naturlig utvikling. Det har i mange tilfeller med pris å gjøre, men og i NRK sitt tilfelle en teknisk side som passet løsningen med dems nye lagringsløsning bedre.

FCP vs. Avid om man ser bort fra tall er i mange tilfeller smak og behag, det er kun ett verktøy som en hammer eller sag. Få her inne vil uansett komme borti hardware til fcp eller avid, så prisen på den er nok ikke så relevant uansett.
    Til og med RED footage er det nå mulig å lure inn i Avid, og tiden vil jo vise hva man får til mot hardwaren, som også takler 4K...8)

At det er de nye bransjestandarden er det vel nyfrelste mac folk som tror, mye Avid på mac rundt om i verden. Og Avid er fremdeles størst i andel brukere i bransjen, uten at det betyr noe for om det er "best".

Vi glemmer og at det finnes en del andre proffe løsninger der ute. Quantel, Autodesk mf.

Så enn så lenge Avid Xpress med diverse plugins gjør jobben hos meg, MC software kommer vel på plass snart tenker jeg. Så får man se hva prisen på Mojo DX blir....

15. Marty

Marty Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jepp, et bilde spor, et lyd spor (lyden som er med opptaket og et ekstra), et tekst spor. Så det er å klippe på gamlemåten, digitalt. Henger seg ofte opp, serlig når di skal lagre filmen.

iMovie synes jeg er verre. Kan lagre i 3-4 forskjellige formater, alle er apple merker (.mov osv.). Dessuten er det en av de tungeste å værste redigeringsmåtene jeg har vært borti. Å hvis du uheldigvis sletter et klipp i redigerings området bli klippet slettet fra maskinen. Du kan heller ikke lagre prosjektet på en hardisk å arbeide gjennom den. WMM og iMovie deler min sisteplass.

16. drunkenM

drunkenM Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hadde jeg brukt MAC, ville det blitt FCP.
    Men, holder meg til Adobe;)

17. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Christian M, jeg er klar over at Avid fortsatt er mye brukt men FCP er faktisk en god del brukt og, spesielt til mobile redigeringsenheter osv hvor man ikke kan kjøre heavy løsninger som Quantel. NRK bruker jo også dette som du nevner, og etter hva jeg har hørt fra en venn av meg så bruker TV2 folk også FCP litt. Så man kan nok si at FCP holder på å bli bransjestandard på visse områder :)

18. BenjiMan

BenjiMan Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Noen som har testet aa klippe analogt :) hehe?

Det er pirkearbeid det...

19. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Men det der er jo bra to små tv-kanaler i et lite land. Man kan ikke si at Grandiosa er julemat selv om noen spiser det på Julaften.

20. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Det var bare eksempler. Om du vil ha flere, så kan jeg nevne at blant annet FOX, BBC, MTV, ABC, CBS, NBC, CNN, ESPN og Discovery Channel også bruker FCP.

Edit: For ikke å snakke om et hundretalls filmer som har blitt redigert på et FCS system.

Del denne siden