Hvilken side står NAFF på?

En tråd i 'Programvare' startet av BenjiMan, 10 Apr 2008.

?

Which side are you on?

Spørreundersøkelsen stenges 7 Feb 2106 kl 06:28.
  1. Avid Media Composer

99,7%
  2. Final Cut Pro

0,3%
  3. Adobe Premiere Pro

0 stemme(r)
    0,0%
  4. Other Software

0 stemme(r)
    0,0%
  1. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fortsatt blir heldigvis overlegent mange langfilmer klipt med Avid. Jeg har veldig sansen for Coen-brødrene, og lurte lenge på hvorfor de har valgt å klippe med Final Cut Pro. Jeg hørte et intervju der de ble spurt om det, og det viste seg at de er svært lite interessert i moderne teknologi, og at de valgte FCP fordi Apple anbefalte det, rett og slett :wink:

2. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Det er bra du er fornøyd med Avid, Morten, men det betyr ikke at det ikke finnes alternativer som er både billigere, mer logiske og IMO bedre enn Avid. Avid systemene er svindyre, brukerstøtten er dårlig (i følge en jeg har snakket med i NRK), og ting er mye mer komplisert enn det trenger å være.

Jeg vet ikke om du har prøvd FCP/FCS men det er en meget kraftig pakke med alle mulighetene ++ som Avid har. Man trenger heller ikke bruke så alt for lang tid på å forstå hvordan man bruker det. Men for all del, det er din rett til å bruke Avid og selvfølgelig, om du liker det, så fortsetter du å bruke det. Men for oss som ikke har flere ti-hundretusener å bruke på et redigeringssystem så er FCS perfekt. Man har alt man trenger der. Meg bekjent får du ikke lydredigerings-, motion graphics- og fargeredigeringsprogram med Avid.

Edit: Hvorfor sier du egentlig "heldigvis"? Gjør det noen forskjell for deg hvilket program en film er klippet i, så lenge resultatet er bra? :roll:

3. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Man må skille mellom kringkastere og enkle tv kanaler.

BBC er verdens største kringkaster, budsjettet var i 2005 på 40 milliarder.De har 18! tv kanaler under BBC navnet, og medeier i ytterligere 5. Radiokanaler har dem så mange av at jeg ikke gidder sjekke tallet en gang.....
    I tillegg finnes en egen etterarbeids avdeling om man vil, de har "alt".
    http://www.bbcresources.com/postproduction/index.html
    I tilegg kommer alle produksjonselskapene som produserer for bbc samt BBC News.

Discovery networks produserer vel omtrent nada annet enn promoer om jeg skal anta litt. Resten er produksjonselskaper, trolig en god miks av software hos dem.

Mtv er vel omtrent like så?

Noen liker Avid, andre FCP eller ingen av delene. Ingen er nødvendigvis best. Best er i slike tilfeller ett litt tullete ord...

Hva som er mest logisk er også objektivt.

Avid standardiserte ett logisk grensesnitt tidlig. Det gjorde at man kunne sitte hjemme på gutterommet med Xpress dv å leke, eller som student, og deretter uten problemer gå over til Mediacomposer på hardware i jobb uten å måtte lære seg ett nytt grensesnitt.

Brukervennlighet i form av lett å lære er for min del ikke så veldig viktig, det er mye viktigere at man har ett effektivt verktøy som er stabilt. For noen er det FCP, Avid eller Sony Vegas.

Man må gjerne diskuere pris, Avid har alltid vært dyrt, men prisene er på vei ned også på hardware. Men få trenger hardwaren, greit du kan kjøre 6 strømer med DnxHD 145 realtime på symphony eller redigere 2k ukomprimert med DS. Men hvor mange her inne trenger det?

Apple prismessig har en bedre komplett pakke, men det er da mer enn bare Mediacomposer som er med i Avid sin pakke;
    # Boris Continuum Complete
    # Sonic DVDit
    # Sorenson Squeeze
    # SmartSound SonicFire Pro

Det som og skiller Apple fra Avid er at Apple tjener penger på hardware på alle kunder, uansett om det er på gutterommet med en ibook eller NRK. Avid gjør ikke det før man kommer til de litt mer seriøse kundene som skal ha hardware. Derfor kan Apple dumpeprisen på programvare og selge med tap fordi dem tar det igjen på hardware. Apple tjener fremdeles penger på kunder som vil ha mac, men Avid istedenfor FCP. Så her ligger litt av grunnen til forskjellige priser.

4. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg sier 'heldigvis' fordi jeg elsker å klippe med det, og vil gjerne klippe film i framtida, og da er det godt å vite at det finnes mange filmer som blir klipt med det samme programmet som jeg foretrekker :wink:

Jeg skal ikke uttale meg om FCS, fordi jeg har nesten ikke prøvd det. Men jeg lurer på hvordan stabiliteten er når man klipper store prosjekter i FCP? For meg er det en veldig viktig grunn til hvorfor jeg sitter med Avid. Jeg må kunne klare å stole på det 100 %. Regner vel med å skaffe meg FCS om ikke så altfor lenge, en vet jo aldri hva slags jobber som kan dukke opp, og da er det greit å være forberedt :)

Det stemmer, ja. Så for eksempel at de bruker Avid på American Chopper, så det er nok en god miks blant produksjonsselskapene. Samme med MTV (eks. Punk'd).

5. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Du vet man trenger ikke alltid følge strømmen ;) Om du elsker å klippe med det så er det jo bare å fortsette å klippe med det. Ingen som hindrer deg selv om kanskje FCS blir en bransjestandard. :)

Stabiliteten i FCS har jeg ingen ting å klage på. Så lenge man har lovlig versjon av ting og sånn så skal det gå helt konge! Elsker FCS :D

6. Eruondo

Eruondo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Må man ha Mac for og bruke FCP?

7. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
  8. Eruondo

Eruondo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Dritt.

Avid?

9. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Avid er for både Mac og PC - alt-i-én.

10. Eruondo

Eruondo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Then Avid it is. Eller Adobe?

Hm...

Edit~ Nå har jeg lastet ned en 30 dagers av premiere, så nå får vi se *spent*

11. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fleipe modus på...
    De som følger strømmen idag er vel strengt tatt mac brukere hele gjengen... :mrgreen:

12. Marty

Marty Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er utrolig mye som ikke er med på trail versjonen. Anbefales å kjøpe.

13. Eruondo

Eruondo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg gidder ikke og kjøpe det hvis det suger sopp...

14. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Hehe.. jeg redigerer i FCP fordi det er det jeg liker best. Ikke noen annen grunn ;) men du fleipet jo så.. hehe

15. Marty

Marty Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men det gjør det ikke så :roll:

16. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  17. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    For de som har Avid Xpress Pro så har video4 en oppgradering til Media Composer til noe rundt 3-4k eks moms :)

18. BenjiMan

BenjiMan Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Finally!!!!

19. TrendyMessiah

TrendyMessiah Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng: