Hvilket redigeringsprogram bør jeg kjøpe?

En tråd i 'Programvare' startet av Kapteinen, 1 Feb 2012.

1. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Heisann!

Jeg kjøpte meg ett digitalkamera, Panasonic Lumix DMZ-TZ20. Det filmer fantastisk i fullHD til å være ett digitalkamera. Jeg har nå blitt helt hektet på filming og lurer på hvilket redigeringsprogram jeg skal kjøpe. Jeg skal også bestille en GoPro HD Hero 2, da jeg skal lage endel båt og vannsportfilmer.

Jeg har kun PC jeg kan bruke, så Final Cut er utelukket. Jeg ser nå at Sony Vegas 11 platinum er sterkt redusert i pris, så er det noe å tenke på? Jeg har drevet med noe redigering på skolen tidligere så jeg har en viss peiling på redigering, men hva anbefaler dere meg å kjøpe?

Krav: Må kunne takle AVCHD filer og filene fra GoPro

På forhånd, takk

Mvh
    Kapteinen

Sist redigert: 1 Feb 2012
  2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Hvilket redigeringsprogram bør jeg kjøpe?

Mitt andrevalg etter Final Cut er Premiere. Kanskje mest fordi de har flere likhetstrekk enn forskjeller. Det er noen ting FCP gjør bedre enn Premiere, og motsatt - men de tingene Premiere mangler ligger nok langt over det nivået du trenger å tenke på.

Jeg har vært litt borti Vegas. De første par timene er klumsete. Heldigvis har de en fin og interaktiv "hvordan gjør jeg..?"-greie under Help-menyen. Men det er enkelte ting jeg ikke helt greier å like med det. Media og prosjekthåndtering virker litt bakvent for meg. Men det kan være jeg er for trangsynt. :)

3. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Heisann, og takk for svar. Vet du hvor jeg kan kjøpe Adobe? De jeg har funnet koster over 8000 kr og det er for mye. Jeg mener å ha lest om en billigversjon?

Mvh
    Kapteinen

4. dipol

dipol Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Ja, det finnes en billigversion, Adobe Premiere Elements(650 kr) men hvis du skal kjøpe noe til den prisen ville jeg anbefale Sony Vegas Movie Studio eller Magix Movie Edit Pro.

-Dipol

5. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Avid Studio og Pinnacle Ultimate Studio takler også AVCHD-filer. Har redigert litt med det i Pinnacle Ultimate Studio 14, og det gikk som en lek. Ingen problemer i det hele tatt.

6. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takk for svar. Jeg har funnet ett nettsted som selger de billig

Pinnacle Studie 15 HD Collection(kanskje det er best å kjøpe hele kolleksjonen når prisforskjellen er så liten?)
    http://www.dustinhome.no/pinnacle-studio-15-hd-ultimate-collection-win-multi-lang-cd-upg/product/5010575470

Pinnacle Avid Studio
    http://www.dustinhome.no/pinnacle-avid-studio-eng-win-dvd/product/5010588605

Sony Vegas Platinum 11 HD Production Suite
    http://www.dustinhome.no/sony-vegas-movie-studio-hd-platinum-11-prod-suite/product/5010600512

Adope Premier Elements
    http://www.dustinhome.no/adobe-premiere-elements-10-win-mac-eng-dvd/product/5010610250?intcmp=searchProvider_dacsa

Jeg vet ikke hvem av de jeg bør kjøpe. Jeg lastet ned en trail på Sony Vegas i går, og det virket litt merkelig å bruke. Men jeg vet det går an å lage skikkelig mange fete klipp, at man endrer hastighet, spiller de baklengs osv.

Mvh
    Kapteinen

7. MadsA

MadsA Citizen

Uten å være sikker, så tror jeg du får mest igjen for pengene med hvis fu kjøper Sony Vegas. Pinnacle vil jeg personlig advare deg mot. Dette er ikke et program for profesjonelt bruk og er heller ikke laget slik. Pinnacle AVID studio har jeg aldri prøvd og kan heller ikke uttale meg om. Har hørt at Premiere Pro er en litt kjip versjon av det programmet, en slags hjemmevideo-versjon.

8. bobby_fowler

bobby_fowler Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Valg av redigeringsprogram er smak og behag. Valget bør også avhenge av behovet. Jeg startet å redigere i Pinnacle for mange år siden. Det fungerer greit, (men opplever ofte at det er ustabilt). Filmer du med ett kamera og du klarer deg med to videospor så er Pinnacle greit nok.

Om du i fremtiden skal filme med flere kameraer, eller ønsker å vise mer en to filmspor samtidig må du ha noe annet å redigere med. Og da er det kanskje like greit å lære seg noe mer avansert med en gang. Etter evaluering av en del redigeringsprogrammer gikk over til Sony Vegas pro for 3 år siden og har vært lykkelig med det.

Om du skal redigere filmen din for å vise på nett, så er det en tjeneste som heter WeVideo, som har et nettbassert videoredigeringsprogram. Veldig enkelt å bruke, stabilt, og krever nesten ingen ting av datamaskinen din... men har også sine begrensinger, men det er GRATIS. Ta en titt på http://www.wevideo.com/

9. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Bør jeg kanskje kjøpe Sony Vegas? Jeg har planer om å lage en "Omvisnings" film om båter osv, så da blir det å ha ett GoPro festet på kule steder på båten underveis, mens mitt Panasonic blir brukt til håndholdt kamera. Btw, kan man få til å endre hastighet osv. i klipp? Jeg har ikke funnet det enda på trail versjonen.

10. bobby_fowler

bobby_fowler Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Endre hastighet - Høyreklikk på filmen, i filmlinjen. Du får da opp en boks med flere alternativer, nederst står det properties. Velg denne. I boksen du får opp da kan du velge "playback rate". Denne er satt til 1,000. DVS normal hastighet, endrer du til 0,5 får du halv hastighet. (endres den til 2 går filmen dobbelt så fort). Når du har gjort dette, markeres det på filmen at den er i endret hastighet med en sikk-sakk linje over klippet. Du må så dra klippet ut slik at det blir dobbelt så langt for at du skal få vist hele klippet.

På samme måte med å høyreklikke på klippet finner du også valget for bildestabilisering, kan være greit å vite hvor den er om du har noen ustødige bilder.

11. asghegg

asghegg Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Låner denne tråden litt:)

Er også på let etter et redigeringsprogram. Jeg spiller noe badminton og filmer kampene for å kunne se ting man gjør feil, osv. Finnes det program hvor man enkelt
    kan kjøre sakte hastighet på filmen?

Og programmet må kunne brukes på pc

Del denne siden