hvilket Redigeringsprogram er best?

En tråd i 'Programvare' startet av Darth-sjabi, 24 Feb 2005.

1. Darth-sjabi

Darth-sjabi Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hei!

jeg er en ganske uerfaren person når det gjelder film, jeg har sett mye av det men har aldri laget noe av det......
    men jeg har bestemt meg for å begynne med det!
    så det jeg egentlig lurte på var vel : hva slags program er best når det gjelder redigering og spesial effekter (troverdige lyssabler o.s.v....)

m.v.h.......meg!

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg gidder ikke å være med i denne diskusjoenen nok en gang! Se 10-talls tidligere diskusjoner rundt videoredigerings-programvare!
    Personlig foretrekker jeg Final Cut Pro for Macintosh, men bruker Adobe Premiere fordi jeg ikke har tilgang til macintosh. Men dette er min personlige mening, og andre har andre meninger... Det er totalt håpløst å si hva som er best...

3. Darth-sjabi

Darth-sjabi Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    hei! og ''takk'' til deg henrik....
    kan du foreslå et program som passer for EKSTREMT uerfarene
    film interesserte folk da :)

4. any1

any1 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Pinnacle studio

5. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Prøv deg på Sony Vegas 5.0, enkelt og greit program. Bruker ikke så mye minne som Adobe programmene f.eks, så du trenger ikke "super" maskin for å få fart på det en gjør.

("super" va bare en metafor for å understreke at, ja det er mer morro å bruke små krevende Adobe programmer, men da trenger en litt mer maskin, for de som ikke har andre ting å en å kommentere uviktige ting)

Vegas sammarbeider også med Sound Forge og DVD Architect (disse også fra Sony)

MEN .... det er ikke så mange muligheter og samme friheten som i Premiere.

6. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Siden du er så ekstremt uerfaren kan du jo starte med Windows Movie Maker og etter hvert fortsette med Adobe Premiere Elements...

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Å beklager, jeg skal aldri foreslå at du finner svaret ved å lete 5 minutter i det samme forumet som du postet beskjeden i igjen! :?

(logger av, titter vekk og leser en bok i stedet!)

8. audun1

audun1 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva som er best kommer helt ann på deg.

Noen liker Adobe premier fordi utsene gjør det enkelt å bruke.

Noen liker Pinnacle Liquid fordi utsene gjør det enkelt å bruke.

Mitt forslag er og laste ned en trail på begge programmene og teste for du kjøper eller noe sånt.

Adobe Trail (du må logge inn eller lage ny konto)

Pinnacle vet jeg ikke i farten hehe men gå inn på pinnaclesys.com

9. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    premiere er ett bra program etter hva jeg skjønner men jeg liker pinnacle og er førnøyd med det, PINNACLE RULER HARDT!!!!!!!!

10. bj0rn

bj0rn Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ekstremt god begrunnelse remi :wink:

Som nevnt, finnes tusen tidligere tråder om dette, så denne tråden burde aldri vært født. Men når den første er i gang kan vi lik så greit bruke denne.

Jeg har brukt Adobe Premiere i noen år nå, det var det første redigeringsprogrammet jeg var borti. Lærte meg veldig fort det elementære, slik at jeg klarte å klippe helt greit ganske med en gang. Alt det andre kommer etter hvert.

Håper ikke det er Pinnacle Studio remi sikter til, da må jeg si meg veldig sterkt uening. Det duger såvidt til å sette sammen en film, jeg tør påstå at de fleste som bruker et par timer klarer å sette seg inn i mer avanserte programmer, og da er Studio helt bortkastet.

Pinnacle Edition har jeg såvidt prøvd, og det virka bra. Men PC'en min var ikke så glad i det, så jeg holdt meg i stedet til Premiere.

11. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jo atte je bærre liker dæ amma

12. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Herregud!

13. Darth-sjabi

Darth-sjabi Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Amma? hva F**n

hva i svarte betyr egentlig AMMA? hæ, kan du si meg det?

14. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    en sånn merkelig ting de sier på toten tror jeg :wink:

foresten, når begynte vi egentlig å bli sure mister darth?? :?

15. The Navigator

The Navigator Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    MERKELIG? Sa du merkelig?! Det er dialketa mi mann! Kødd aldri med en Totning og hans dialekt! ALDRI!

Når det gjelder topicet har jeg jo egentlig ikke så mye peiling, men Adobe Preimer virker veldig bra!

16. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har stor tro på at man bør lære å krype før man lærer å gå, og derfor mener jeg fortsatt at det er ren idioti for en komplett nybegynner å investere i et redigeringsprogram til sju-åtte tusen eller hvor mye Premiere Pro nå koster, når f.eks. Premiere Elements er mer enn bra nok for 95 prosent av alle amatører. Ellers er det jo en kjensgjerning at det aller mest utbredte redigeringsprogrammet blant amatører er Pinnacle Studio - egentlig utrolig når man tenker på hvor mye problemer mange har med det. Så jeg vil varmt støtte alle som fraråder folk å investere i det. Jeg tror Premiere Elements koster omtrent det samme og virker uendelig mye bedre og mer avansert.

17. Darth-sjabi

Darth-sjabi Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    jeg er ikke sur da :lol: !
    det er bare det at jeg har hørt ''ordet'' Amma helt siden jeg var liten
    av søskenbarna mine, men har aldri visst hva det betyr.

Jeg har akkurat skaffet meg sony vega 4.0!
    men ingen av serial number'ne jeg prøver virker!
    og demo versjonen suger!
    så i mellomtiden (til jeg får skaffet meg et ordentlig program) så tar jeg bare å leker meg litt med adobe photoshop :)

18. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hvor fikk du vegas trialen fra?

19. erik

erik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    pinnacle er ganske dårlig. Selv bruker jeg adobe premiere pro, det er, når man lærer seg det, veldig bra. Når man bruker det første gang pleier man ikke å skjønne en dritt, det er ganske dyrt også så kanskje ikke det man begynner med. Men man kan jo alltids laste ned da.. :lol: hvis du er typen som laster ned alt mulig, gå for adobe, hvis ikke kan pinnacle studio 9 være et rimelig valg

edit: jeg har et spørsmål: hva er best, eller skal jeg si dyrest, for windows? jeg har final cut (ukjøpt :p ) men jeg har ikke mac.. bruker adobe premiere pro nå, men vil ha noe som er veldig avansert! vil kunne så mye som mulig før jeg begynner på media & kommunikasjon :D

20. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For nybegynnere bør man begynne med noe enkelt - for å utvikle seg ;) Da vil jeg anbefale Windows Movie Maker fordi det er først og fremst helt gratis. Derfra kan du lære klippe og har en del søte effekter.

Når du er blitt flinkere kan du gå videre til Pinnacle Studio 9 som koster ikke mye med enda flere effekter som du kan pusle med. Deretter kan du utvikle deg til et eller annet avansert program hvis du trenger.

Lyssabler og forcelighting finnes i Adobe After Effects (og Particle Illusion, tror jeg). De programmene er ikke billige, og ikke lett å lære dersom du ikke kan videoredigering og klipping fra før.

Tror det er siste gang jeg hjelper med samme spørsmål - neste gang gir jeg linken til tidligere tråd ;)

Del denne siden