hvilket Redigeringsprogram er best?

En tråd i 'Programvare' startet av Darth-sjabi, 24 Feb 2005.

1. Darth-sjabi

Darth-sjabi Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Jo nå skal du høre!
    jeg tok rett og slett å åpna limewire, tok på søk, kryssa av for program, så skrev jeg Sony vegas!
    verre var det ikke :) .

men så skjønte jeg hvor lite jeg egentlig kunne om det her.....
    jeg kan ingen ting! jeg åpnet programmet, klikka litt rundt for å orientere meg, men jeg skjønte ingen ting!
    så jeg må nok ta et kurs av en eller annen form!

Er det noen som vet om noen kurs i filmredigering o.l. som starter i nær framtid?
    Blir glad for alle tips :D
    m.v.h. the dark lord of the sith (er bare cikar da :oops: )

2. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok, du skal ha ett program for en ekstremt amatør?
    Begynn med windows movie maker eller pinnacle studio 9.
    Skal du ha lyssverd, så begynn med alamDv. Ingen av disse programmen er superproffe, men for en ekstrem amatør så er det nesten for mye.

Studio = ca 700kr
    AlamDv2 = 600kr.

Men hvis du er en ekstrem amatør, så skjønner jeg ikke at du skal begynne med lyssverd...

3. Darth-sjabi

Darth-sjabi Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    jeg liker star wars så godt atte jeg tenkte at det ville være gøy å lage em lyssabel!

hva foreslår du at jeg skal begynne med da?

ønsker fortsatt tips om kurs :)

4. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I allefall IKKE begynn med after effects eller noe lignende. Hva om du ikke liker film i det hele tatt, og så har du brukt over 10 000 kr på det.
    Begynn med studio og AlamDv, sånn at du skjønner at du virkelig liker det du holder på med.

Studio for du kjøpt på nesten alle butikker som har programvare.
    AlamDv må du kjøpe over internett (http://fxhome.com), og nei, det er ikke noe farlig.. (jeg har i allefall ikke mistet noe penger)

5. Darth-sjabi

Darth-sjabi Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    takk for tipset :D

6. Ernie

Ernie Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg ville annbefale Pinnacle Studio 9 Plus. Bruker den selv. Mange fine effekter som f.eks til og med Blue screen muligheter.

7. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    På sikt vil jeg foreslå Adobe Premiere. Til og med løkinger som sitter med Final Cut Pro på Mac bruker Adobe After Effects
    Premiere Pro er kun tilgjengelig for PC(Windows) og Adobe-programmene får bare bedre og bedre samarbeid med hverandre.

Adobe Premiere Pro
    Adobe After Effects
    Adobe DVD Encore
    Adobe Audition
    Adobe Photoshop CS

Alt man trenger av gode programmer, ingen vits i å ødelegge samarbeidet med Final Cut eller Vegas eller whatever.

Men det er min mening.

8. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Pinnacle suger hardt for å si det sånn!

Adobe Premier Pro 1.5
    Adobe Audition
    After Effects 6.5 pro
    Photoshop CS

det er det man trenger ja

9. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det ser ikke ut til at Freddern og Dahlskebank fikk med seg en vesentlig detalj her - nemlig at Darth-sjabi ikke spurte om det beste redigeringsutstyret overhodet, men om hva som passer best for en komplett nybegynner. Selvsagt trenger man ikke alle de Adobe-programmene som blir ramset opp, iallfall ikke hvis man er amatør. Man trenger litt talent, noen gode skuespillere og en bra story. Resten er det ikke så nøye med.

10. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Enig Rocambole!

EDIT: Jeg syns forresten vi har en slik diskusjon nesten hver uke, og det sa jeg vel også når denne startet? Vi trenger ikke diskutere dette i tide og utide?

11. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ser ikke hensikten i å begynne med drittprogrammer. Det første man gjør vil alltid farge en som person. Man kan lissågreit begynne nå med å lære redigering, enn å ødelegge en film med Windows Movie Maker.

Men som sagt det er min mening. Jeg vil, som skrevet tidligere hvis dere gadd lese det, på sikt foreslå Premiere.

12. Ernie

Ernie Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg snakker da altså om programmer som folk flest råd til. Altså, folk har jo råd til det (ikke alle), men det blir jo uansett dyrt, og ikke mange "gidder" å betale så mye hvis man skal ha hele pakken emd alle de forskjellige programmene.

13. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men det jeg mener, når man først skal kjøpe seg et redegerings program så kjøper man et som kan noe, isteden for pinnacle opplegget greiene som man såvidt kan klippe sammen filmen og ferdig! Sats på Adobe Premier Pro der har du noen som er VERDT pengene du kjøper og prøv å lær deg det så blir det mye LETTERE når du kan litt

14. Ernie

Ernie Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ja. Det kan jo vøre bra med en investering. Men hvi sman skal kjøpe hele pakka som noen her foreslo

så blir det..*regne sammen*.. $2695 med After Effects Standard og $2995 med Pro versjon av After Effetcs.

Altså 16,714 NOK for AA Standard og 18,569 NOK for AA Pro.

Hvis man f.eks begynner med å investere i kun én først. Trenger ikke alle med en gang, og ihvertfall ikke alle amatør film-lagerne.

15. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Spesielt ikke når det er en star wars-fan som vil lage en liten star wars film, hehe - 16 000 kr er nok litt for dyrt å lage lyssablen sin på ;)

Man kan jo laste ned trial om man vil bare lage et lite klipp som tar under 30 dager å lære å lage, hehe

Pinnacle Studio er ikke mye bedre enn Windows Movie Maker - bare et par fordeler. Går heller for Windows Movie Maker fordi programmet er gratis.

16. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Irriterer meg at dere skal hele tiden betale for programvaren dere bruker. SCREEN VALUE er alt jeg sier. De fleste redigeringsprogrammer er å finne i en piratversjon på nett og man kan lissågreit bruke dem i en amatørsammenheng. Betal for det den dagen man lager noe seriøst.

17. Ernie

Ernie Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Pinnacle var bedre enn Windows Movie Maker. Jeg investerte i Pinnacle og det var verdt det. På Windows Movie Maker kan man nesten ikke lagre i noen formater enn .wmv. Sier deg selv siden det er Microsoft. Mange fordeler med Pinnacle Studio. Har selv Pinnacle Studio 9 Plus. Plus gir deg muligheter til å bruke bluescreen/greenscreen.

18. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Og det irriterer meg at sånne som deg, med det stadige maset om at man MÅ ha all verdens dyreste programvare selv om man er komplett nybegynner og kanskje ikke engang kommer til å fortsette med video etter at man har prøvd litt, presser folk til å skaffe seg ulovlig programvare fordi de innbiller seg at de ikke kan klare seg uten, og ofte ikke har råd til å kjøpe det. Ta en titt på det som lages av amatører. Det meste kunne vært lagd med freeware uten at man hadde sett særlig forskjell. Og de mange i dette miljøet som ikke har noe særlig eget talent, men kun prøver å lage dårlige kopier av det andre har gjort for lenge siden, trenger iallfall ikke skaffe seg de dyreste produktene. De bør heller bruke pengene til å kjøpe en lærebok eller to i manusskriving og ideutvikling.

19. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så enig så enig...

20. Kyrre

Kyrre Citizen

...og jeg skulle akkurat til å si det samme..

Del denne siden