hvilket Redigeringsprogram er best?

En tråd i 'Programvare' startet av Darth-sjabi, 24 Feb 2005.

1. Ernie

Ernie Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    kunne ikke sagt det bedre..

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Jeg synes at folk som ikke en gang gidder å investere litt penger i ordentlige programmer med lisens bare kan holde seg langt unna filmverden og finne på noe annet. Hvis man ikke en gang har engasjement til å kjøpe seg noen programmer for å få gjort det skikkelig, så vil de med stor sannsynlighet aldri klare å tilegne seg den kompetansen som trengs for å kunne tilføye en seriøs filmproduksjon noe seriøst.

3. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg skrev da vitterlig "de fleste redigeringsprogrammer". Det betyr ikke at man trenger å velge verdens dyreste programvare, og siden det er piratkopier så koster det ikke akkurat så veldig mye. Og jeg har fortsatt kun foreslått Adobe Premiere og ikke slike ekstravagante "pakkeløsninger" som noen tror. Det ble postet av meg og det ble quotet, men ingen brydde seg. SCREEN VALUE brølte apen. Om redigeringsprogrammet kostet 1 million kroner eller om det var lastet ned fra nett sees ikke på sluttproduktet av en film. Men det er ikke hensiktsmessig å bruke dårlige programmer når vi lever i et slikt samfunn hvor programvare til mangfoldige tusen er å finne gratis på nett.

4. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du vil at noen skal bry seg, får du brøle forståelig. Screen value??? Skjermverdi? Hva skal nå det bety?

5. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sant, amatørfilmforum, glemte det vekk.

Screen value = penger som synes på filmen.

6. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    De fleste filmskapere, i alle fall på litt kunstnerisk nivå, vil vel påstå at dette er et ikke-eksisterende begrep for dem. At det er bare Hollywood som tenker over slik.

Sannheten er, at alle regissører vil ha mest mulig penger å rutte med til filmen sin, og de pengene du får, vil du gjerne at skal vises på filmen. Hvis du får lite penger, og noe feks skal sprenges i lufta, så vil du sannsynlivis ikke bare skusle vekk denne eksplosjonen, du vil filme den fra flere vinkler og sende den om igjen flere ganger, gjerne i Slo-mo.

Hvis du har brukt mye penger på noe i en film, så vil du at publukum skal sitte der å lure på hvor mye penger du klarte å bruke på akkurat det.

Derfor tror jeg faktisk det er trygt å si at B-film regissører, mer en noen i Hollywood, nærmest alltid tenker screenvalue, rett og slett fordi de ikke har så mye penger å rutte med, og vil gjerne at de stusselige pengene de har fått bruke gjerne skal synes.

Først og fremst er det vel produsentene som alltid tenker "Screen Value". En regissør vil gjerne ha en ting han har sett for seg inn på film, mens produsenten, som styrer pengene, gjerne vil si at den lille tingen rett og slett ikke er verdt pengene, enn hvor kult regissøren synes det er.

Det er sant som Dahlske Bank her sier at det ikke er noen Screen Value i et klippeprogram, fordi det aldri vil synes på skjermen. Men bruker du et dårlig klippeprogram så vil du se det i form av filmens elendige kvalitet.

Så lenge man bruker musikk uten lisens, og man ellers ikke har tenkt til å tjene penger på amatørfilmene som blir laget, så kan man i og for seg bare bruke piratkopier av diverse programmer. Men det er fremdeles å stjele, med mindre du bruker en prøveversjon av programmet.

Man blir egentlig bare nødt til å ta et standpunkt som person, er det greit å stjele fra de rike å gi til de fattige? Har ikke de rike like stor rett på eiendelene sine som de som har mindre? Ville de noen gang blitt rike om vi aldri kjøpte noe av dem? Å stjele programmer på denne måten er det eksakt samme som å kopiere DVD'er. Hvis man vil overleve på å lage filmer i framtiden så vil man gjerne få solgt filmene sine, og nårfolk piratkopierer filmene dine, så blir du værende fattig. Du vil ikke få penger til neste film, filmene blir dårligere og dårligere, og det går til slutt ut over de som skal se filmene, fordi kvaliteten nå er blitt så dårlig.

Det handler om prinsipp, hvis du først sier til deg selv at det er greit å laste ned bare dette ene programmet, eller filmen, så har du brutt en barriere. Det er mentaliteten til folk som ødelegger industrien. Folk må skjerpe seg å innse at deres dårlige moral vil til slutt bare ramme dem selv.

7. The Norwegian Pikie

The Norwegian Pikie Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ja nå sier jeg hva jeg meiner da, lenge etter at diskusjonen er ferdig. Men kansje noen snubler over dette ein gang.. :)

Ja, dette med at pinacle studio er no dritt, er bare dumt.. Det fungerer lenge når du er ny. Har 9ern selv, og er kjempefornøyd. Sammen med Photoshop. Fikk jeg til alt jeg ville..

Når jeg nå har drivi med film i ca 2 år (relativt jevnt), så skulle jeg gjerne hat flere lydspor og mulighet til bluescreen..

JA! Da har vi Pinacle Studio 9 Plus! Det har alt en som ikkje legger trykk på visuelle spesial effekter trenger. Ergo, Det er topp for en nybegyner. Og ganske billig.

men, MAIN RULE må være: At dette som det meste annet her i livet. Er induviduelt. Alle er vi forskjellige, og derfor vill noen like det programmet fremfor det. Gjevnt over kan du skape den filmen du vil, med nesten vilket som helst programm. Bare du legger tid i det..

8. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ja og spessielt en veldig søt effekt jeg liker: :D
    tekst zoominga, den har ikke pinnacle!!! :cry:
    men premiere har den da, men allikevel synes je det er dårlig gjort av pinnacle og ikke ha med zoomeffekten!!
    bare for og få sagt det, så kommer ikke particcle illusion i nerheten av after effects når det gjelder VIDEO, men ett bra program til og lage LOGOER hehe :D
    synes vertfall jeg. men adobe after effects er fjprten ganger så mere avangsert som particle illusion :D (jaja det vet jeg fordi jeg har begge programmene)

men jeg tror spørsmålet er egentlig hva du vil investere i, vil du investere i videoredigering, så anbefaler jeg pinnacle studio 8-9 og oppover ettersom det kommer nyere og nyere programmer, har også hørt mye søtt om liquid edition, men ikke helt sikker der, ikke prøvd det før, ellers til videoredigering, så vil jeg anbefale at du kjøper adobe premiere pro (jaja har det også, og er kjempeførnøyd!! :D )

til effekter viss det er det du vil investere i, så kjøp adobe after effects, også brukt i veldig mange store filmer tror jeg :D :D :D

men husk at når du kjøper ett av disse programmene så er det en investering, ikke noe og legge på hylla og markere "lagd til side for senere bruk"!!! :D

skål!
    -Deres Kjære Remi André Ødegård

9. Donny

Donny Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ihvertfall ikke Windows Movie Maker og Magix Movie edit Silver (demo) som jeg bruker nå :roll:

Det er mye av skylden for at filmene blir ganske dårlige.

10. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er nesten litt skuffet over hvor lite folk her som bruker Vegas. Det er rett og slett et supert program, der du har nesten alt du trenger for å klippe sammen en helt grei film, det krever MYE mindre enn premiere og after effects, er også mye mer ryddig designet.

Det er også veldig lett å lære seg, nå er jo jeg den typen som er selvlært, og det har tatt meg omtrent ett år å lære meg Vegas, selv om jeg sikkert ikke kan mer enn 50% av hva man kan gjøre der, finner ut nye ting hver dag! :)

Et annet pluss er jo at det som sagt samarbeider med Sound Forge og DVD- architect. Prisen er også veldig grei, mener å huske at Vegas 6.0 (nyeste), koster omtrent 5000, og der får du MYE for pengene.

Hvis du også tar en titt på dvxuser.com, så påstår de fleste der at Vegas er det beste programmet du får tak i til å redigere i 24p.

Hvis du bare googler litt så finner du fort en 30-dagers trial til Vegas 6.0, men jeg må si at jeg liker 5.0 bedre.

11. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, jeg blir nesten litt sint når jeg leser dette.
    Er Pinnacle noe dritt? Overhode ikke.
    Ok, jeg kan gå med på at Studio ikke er det beste programmet.
    Men hva med Liquid Edition? Et helt genialt program.
    Skal du ha samme muligheter som du har med LE, i Adobe sine programer, holder det nok dessverre ikke bare med Premiere Pro, men du må også ha After Effects.

slutt med drittslengingen til Pinnacle, for de har lagd ett mye bedre stand alone program enn Adobe.
    Lenge leve Liquid Edition!!

Men har du Adobe sine produkter som:
    Premiere Pro
    After Effects
    Audition
    Photoshop
    Illustrator
    Atmosphere
    Encore Dvd

Så er det noe utrolig bra programmer du kan få lagd mye bra (teknisk) hvis du har mye penger (eller for den saks skyld, piratkopierer det)

12. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tror folk her snakker om Pinnacle Studio 9 - ikke LE. Studio 9 er et drittprogram forhold til Premiere Elementals (som er i samme prisgruppe).

LE og Vegas er sikkert super - men jeg har alltid brukt Adobe og vil ikke gå over til en ny programfamiilie før den overgår Adobe-familien. Case closed? ;)

13. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Selvfølgelig. Studio er og blir ett skikkelig møkkaprogram, men når folk sier at Pinnacle er noe dritt, blir jeg ganske oppgitt. (Hvorfor kan du lese over).

Den er grei. Håper visse folk har lært nå :p

Edit: Leif

14. Anette

Anette Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ingen som en gang nevner AVID?! liksom mafia programmet over alle programmer da! :p

15. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hmm, rart dette. Selv om jeg er en Liquid Edition fanatiker, så er det vel AVID som er det kraftigeste programmet (er det ikke den filmer blir lagd i?).

16. Anette

Anette Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja. Tror det meste av det proffe blir lagd i AVID.
    Vi måtte lære det på skolen. Tenker det er like greit først som sist, siden det er ganske kompelisert å lære seg. Ganske frustrerende i begynnelsen hvis du er vandt med noe annet.

17. trollet

trollet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    blandt annet ringenes herre ble redigert med AVID, så det stemmer att de store filmene blir redigert i det...

18. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Anette: er man nødt til å bruke AVID på noroff? eller kan man velge adobe? jeg har allerede kunnskap om adobe og vil nødig punge ut for å kjøpe avid i tillegg...

19. Anette

Anette Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du skal lære AVID på noroff, ja. Men om du har et annet program på pcn din, og vil burke det på egene prosjekter veit jeg ikke om noe vil si noe på det. I klassen min veit jeg hvertfall ikke om noen andre som brukte noe annet enn avid da..
    Det som er kjipt på skolen er at de bare gidder å betale AVID Express Pro på 5 av de 25 dataene (vanligvis jobber du jo i grupper på fem da..) Det betyr at resten må bruke den gratise versonen på skole dataene

Men når du never at du ikke vil betale for programmet, så tror jeg nok ikke du trenger å bekymre deg over det.. det kommer til å ordne seg :wink: hehe

Edit: For de som er interesserte kan en gratis verson lastes ned på nettet: http://www.avid.com/freedv/index.asp
    Mangler en del funksjoner som Avid Xpress Pro har.. men er grei å begynne med

20. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ....

Veit ikkje om det er mange som leser denne tråden no, men det må no vere nokon....

Diskusjonar som dette er grunnen til at nokon på akam.no-forumet oppfordra til å lage ein guide/FAQ til dei mest brukte redigeringsprogramma, og lage den tråden sticky. Eg har byrja på dette, men har fått lite respons, og tråden har ikkje vorte gjort sticky, sjølv om eg har sendt ein PM til ein moderator og spurt. (Spør igjen over helga om ingenting skjer.)

Ettersom eg ikkje har so veldig mykje erfaring med mange av programma eg har nevnt, so har eg håpt på hjelp. Ingenting har kome frå brukarar på akam-forumet, med unnatak av tn_00 (ustedalen på dette forumet), som laga ein liten FAQ for Liquid Edition. Difor lurte eg på om det er nokon her som kunne tenke seg å bidra. Det er ikkje snakk om meir enn ein liten beskrivelse av programmet, med fordeler og ulemper. Set pris på all hjelp.

Om de finn nokon feil med det eg har skrive, eller om de synest eg manglar nokre program, so berre sei ifrå kva det er, og eg skal ordne det.

Guiden finn de her. På førehand takk for hjelp.

Del denne siden