Hvilket speilreflekskamera?

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av THX, 4 Sep 2007.

1. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Ved først øyekast så kan ikke denne posten se ut som om å ha noe med film å gjøre, men tvert imot. Har tenkt litt på å skape mitt eget bilde galleri og bakrunner til bruk i forskjellige situasjoner, men hovedsaklig til After Effects som blir brukt en del her i gården. En kommer til et punkt der en blir dritlei av at alle bruker de samme bildene som er på Videocopilot dvd'ene, da blir det ikke så orginalt lenger.
    Derfor spør jeg om hvilket kamera bør jeg velge?
    Vil ha litt megapixler å rutte med ettersom jeg vil zoome inn en del i bildene. Utskiftbare objektiver er vell en selvfølge (spesiellt macro) :wink:

Har sett meg ut noen i en passe prisklasse:

Canon EOS 30D
    http://produkt.akam.no/product.php?productId=41851

Canon EOS 40D
    http://produkt.akam.no/product.php?productId=79150

Lurer på om noen har noe formening om hva jeg skal velge?

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her tror jeg du kan velge litt etter hva du selv ønsker, og ikke etter "the hype".

Mange ville kanskje valgt EOS40D fordi den har høyere oppløsning og noe annet dall jeg ikke har satt meg inn i - men når du ser på prisen er det noen kroner opp! Så mange kroner BARE for 2 megapixler mer ville ikke jeg betalt, når jeg kan få et halvt eller kanskje en tredjedels objektiv for mellomlegget. Men det er din lommebok :)

Om du ikke en gang kommer halvveis på et nytt objektiv for mellomlegget, kommer du i allefall to lapper nærmere enn om du går for dyreste.

Vel bekomme..

3. Mario

Mario Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg er ute etter samme faktisk.

budskjettet mitt ligger vel noe lavere THX og jeg har sett på Canon EOS 400D. Jeg vet at dette er lillebroren te 30/40D og jeg er ikke så kjempeproff innenfor fotoverden. Men i det siste har jeg studert litt speilrefleks kamera.

Er 400D mye dårligere enn 30/40D? Er 400 et bra kamera å begynne på? Gir 400D eller 350D bra speirefleks kvalitet?

4. Dollars

Dollars Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Jeg ville helt klart gått for en Canon 400D De er billige og pålitelig, samt det er det nyeste billige speilrefleks kamera til Canon, Har selv 300D som begynner å bli godt utdatert nå, men jeg er veldig fornøyd med det.

Selv er jeg en canon frelst, Nikon har vel en tilsvarende model, men hvis du ikke har 300 nikon linser liggende i kjelleren så er det ikke mye vits å gå over til de

Kamera ligger på 6500,- er 10,1megapixeler og kommer med en 18-55mm linse
    http://www.japanphoto.no/product/canon-eos-400d-m-18-55mm/

Edit: Så vidt jeg husker så er 30D en relativ gammel model. 400D gir deg de funksjonene du trenger. Når det kommer til kvalitet så mener jeg å si at det ikke er stor forskjell mellom de 2, det går mere på hvor fort du kan ta bilder o.l

5. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har Nikon D80 og er veldig fornøyd med det. Flere jeg kjenner som har Canon, har fått lyst til å bytte når de har prøvd mitt Nikon. Se også på D40x, en billigere modell som for mange vil være like bra. Nikon har i hvert fall bedre kitobjektiv enn Canon.

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vil påstå EOS350D/400D holder i massevis om du ikke krever top notch - knipser litt snapshots eller tar mer kunstneriske greier, uten å ville gå helt bananas med lommeboka og skrapelodd.

Bildene mine på www.insidethebox.no er tatt med EOS350D og diverse optikk..

7. Bulken

Bulken Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kjenner ikke mange canon brukere som pluttslig får lyst og bytte til nikon. :wink: er en liten ting dær, enten er man for canon, eller så er man for nikon, har selv deltatt i en rekke diskus. Men, alt går vell ant!

Ser absolutt ingen grund for at du ikke skal kunne broke 400D'en til dine formål. 350D'en ble kåret 2-3 år på rad, som det beste ammatør kamerat OVER nikon! :wink: Og 400D'en er en vidreutvikkling, med ny støy svak bilde brikke og masse fancy stasj! Du har også muligheten til og ta bilder i RAW format, som betyr null digital komprimering, som igjen betyr store muligheter for innzooming om bildet er skarpt! :) (oppløsning 3888x2591)

8. Snikende_Ullteppe

Snikende_Ullteppe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Canon eller Nikon er mye smak og behag, jeg heller mot Nikon, mest på grunn av at Canon-kameraene blir for små til hendene mine (400D), derfor er D80 min favoritt. 18-70 kitobjektivet her er også veldig bra, bedre enn hos Canon, og selvfølgelig har du råformat her og. De fleste dSLR i dag som er verdt å vurdere i det hele tatt har det.

Som sagt så er det smak og behag som avgjør, gå i en fotobutikk og prøv kameraene, se hva som ligger best i hånda di og gå etter magefølelsen - et kamera du ikke er helt fornøyd med vil vanligvis ikke bli brukt så mye. Synd å innvestere ekstra i megapixler hvis det uansett ikke ligger godt i hendene dine og ikke blir brukt ;)

9. Mario

Mario Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk. Jeg har lest diverse ting på bl.a dinside.no. jeg har en feeling på å ha lest testene at Nikon er en smule bedre en canon i den klassen. Men også litt dyrere. Jeg har prøvd både Canon og Nikon og likte egentlig best Canon, sånn brukermessig.

Jeg har også gått til min lokale fotobutikk og prøvd de kameratypene der. Jeg kjenner godt fyren som eier butikken og han kjører Canon, så sånn gjenerelt så går jeg for Canon. Jeg har sett bilder tatt med Canonkameraene og de oppnår mine krav.

10. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jo, hvis man har 350d og plutselig får se LCD-skjermen på D80, får man gjerne plutselig lyst til å bytte. Med mindre man er et sånt nek som er veldig opphengt i ett merke.

11. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vil ikke si jeg "kvalifiserer" til å bli et "nek" selv om jeg bruker Canon - kan godt være at "alle" bruker det - men kanskje aller mest fordi Canon markedsfører seg mye mer på TV/plakater og hos retailere, enn det Nikon gjør. Joda, har sett en og annen plakat for det her i Trøndelag - men det er slettes ikke mye - der er Canon overlegen.

En annen faktor er at vi har Canon i hus her fra før, både gammelt kamera og XL H1 + noe analogt speilrefleksutstyr - med diverse optikk.. Da er jo ikke veien fra analogt til digitalt og kunne bruke optikk i hytt og pine uavhengig av levende bilder eller stillbilder lang. Snakk om å tenke økonomisk midt oppi det hele òg. :)

Nek? Jeg? Neitakk :)

12. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Slapp nå av, Ola Haldor.

Jeg prøver ikke å si at man er et nek hvis man har Canon. Jeg liker Canon, det er et bra merke. Jeg syns Canon og Nikon er ganske likeverdige på DSLR.

Det jeg prøver å si er at man er et nek dersom holdningen er at "det er kun Canon som gjelder", ukritisk uansett hva konkurrentene kommer opp med, "Canon 4-Ever". (Eller samme holdning med Nikon.) Sånn:

Canon EOS5D er det beste kameraet i sin prisklasse.

Nikon D300 blir trolig det beste kameraet i sin prisklasse.

Pentax fortjener også å vurderes, K10D er trolig det beste kamerahuset til under 10k. Selv om altså både Canon, Nikon og Olympus har meget gode modeller i denne klassen.

13. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Canon er bedst fordi det er bevist sort på svart: Bare hør: Se her:

EOS 5D er et digitalkamera med høj ydeevne, spejlreflex og en 800000000000 megapixel billedsensor.

vs

Nikon COOLPIX P5100 camra /m 45x30 pixlers opløsning og blacerede farver.

så valge er engkelt

14. Bulken

Bulken Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    huffda, ordla meg nokk litt uheldig der ja!

Har man et kamera, og ser noe bra på et annet. Bytter man vell neppe tvert. hehe.. Ellers tror jeg man må bytte en god stund!

Og det med og diskutere om kamera og merker på foto turer, er meget vanlig!! Og har du tillfeldig et canon, og har brukt det en god stund, prater du seff. for ditt!

Føler meg heller ikke som noe nek nei, men har et canon, og trivest med det.

Er vel mye personlig i det, jeg feks. liker ikke menyoppsettet på nikon. Og under en foto diskus, tar jeg muligens frem det! ;) menmen... smaken er som baken..

15. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    fra et anmelderståsted er det en klar opfatning at menyerne er bdere på nikon og enklere lgoiskere å enklere og brukervenligere å bruke. selv har jeg canon, både foto video dslr stillbilde kompakt kamra og skanner (kan skanne slides og negativ. og nevnte jeg canon printer er kempefornøyd. kjøpte den første printeren de kom med og den hadde feil i strøm forsyningen. jeg fikk ny printer. knall service. knal cash bak på dslr

EDIT: Når eg tængke meg om er det HP ikke Canon på skannere (kan skanne slides og negativ.

Del denne siden