Hvor kjøpe kabel-trommel?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Hans-M, 15 Jan 2012.

1. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei!
    Noen som vet hvor man kan kjøpe reine tromler? Altså tromler uten strømkabler osv.?
    Eller tromler med kompositt?

2. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Sv: Hvor kjøpe kabel-trommel?

Kompositt er en signaltype. Regner med det er coax-kabel med BNC-terminering du mener. Min leverandør for kabling er AVIT-Systems, de er Canare-forhandler, og kan selge deg tromler med coax-kabel, ferdig terminerte med BNC.

3. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Regner med at BNC blir dyrere, iom. at jeg må ha overganger og slikt. Jeg mener gul phono videokabel.

4. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

http://www.cableworld.no/adaptere/videoadapter/bnc-til-rca-adapter.asp

Som du ser, ikke så forferdelig dyrt.. Og så slipper du å terminere de på nytt igjen den gang du går over til ordentlig utstyr som bruker BNC. Uansett, en kabeltrommel i seg selv koster fort en tusenlapp, og så skal du ha kabelen også, som fint kommer på 1000 og oppover. Regn med å betale 3000-4000 pr trommel. Forbruker-type videokabel med phono tviler jeg at du får kjøpt på tromler.

5. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ja, regnet med at det ble dyrt. Verken kameraene mine eller switcheren bruker bnc, så foreløpig har jeg ikke brukt for det.

Den billigste løsningen jeg har kommet frem til, blir at jeg kjøper en strømtrommel på 15meter og en gul phono kabel på 20 meter. Deretter tvinner/stripser/taper disse to kablene sammen. (Kanskje også en xlr kabel, hvis jeg vil ha lyd fra ekstern mikrofon/kommunikasjon med bildemiks.) Da har jo kameraet strøm, video og lyd til bildemiks. Det burde jo fungere greit.

Jeg har hørt en eller annen gang at man aldri skal krysse strøm-kabler og video-kabler, skaper dette noe problem?

Prisliste:
    Kabeltrommel 15meter (179,-) http://www.jula.no/kabeltrommel-15-m-404023

Phono videokabel 20meter (69,-) http://www.cableworld.no/videokabler/composite-video-kabel/composite-video-kabel-20-meter.asp

Denne kommer da på 248,-
    Det er da prisen pr. trommel, trommelen skaffer da strøm til kameraet og sender video til switcher. (Mini jack kabel 20meter kommer på 109,- i tillegg, hvis jeg skal ha mik.)

PS: Dette skal IKKE brukes til selve DVD-produksjonen/filmen, kun til storskjerm og evt. livesendinger.
    Anbefaler du denne løsningen?

6. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Nei, det er ikke en løsning jeg vil anbefale. Du har rett i at man ikke bør blande strøm og lyd- / videokabler. Kabeltypen du vil kjøpe, er dårlig isolert (eller ikke isolert i det hele tatt), noe som vil gjøre den enda mer mottakelig for elektromagnetisk forstyrrelse. Strøm bør uansett gå for seg selv, spør du meg. Som et alternativ kan du kjøpe inn kabelstrømper og legge lyd- og videokabler i disse, da slipper du å kveile alle separat når du pakker ned. Hvis du må ha tromler, så ville jeg gått for noe ordentlig.

7. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Tja.. Hva skjer egentlig hvis jeg legger dem sammen? De skal jo nesten bare brukes til monitorering og kanskje storskjerm/nett-tv. TV'en/kameraet blir ikke ødelagt eller noe slikt? Om jeg får litt dårligere kvalitet kan jeg leve med.

Blir jo mer ryddig og ha alt på tromler istedenfor store haugen med knyta kabler.

8. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Det er ikke garantert at det skjer noe, men det kan oppstå flimmer og andre rariteter. Nei, kameraet ditt blir ikke ødelagt, men det er ikke poenget mitt. Du sier du skal bruke det til storskjerm, og samtidig at det ikke er så nøye... Du får ikke fornøyde kunder av å drite i kvaliteten, selv om det kun er for storskjerm. Lær deg å kveile kablene ordentlig, så er det ikke noe stress. Og hva så om du bruker 5-10 minutter ekstra på å rigge ned? Riggetid < kvalitet.

9. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Flimring sier du, vil det si det samme som at jeg mister "pixler" i bildet? Hva hvis strømkablen er godt polstret da?

Skjønner hva du mener, men strøm og video blir alikevel tapet oppå hverandre, mener og huske at dette ikke var noe problem når vi brukte bildemikser og bnc kabler..

10. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Vi bruker kabler fra Sommer, og har flere multikabel-tromler med coax og BNC kontakter. Greit oppsett og gir mange muligheter for distribusjon av lyd og bilde i begge retninger.

Strømkabel og videokabel med dårlig eller ingen isolering vil degradere kvaliteten betraktelig. Composite er et svakt signal i utgangspunktet - det er ille nok når man f.eks. har et kabelstrekk på 30m og en strømkabel krysser kabelen èn plass. Men å kjøre dem sammen hele lengden vil uten tvil ødelegge signalet helt. Det vil ikke være godt nok for påsyn en gang.

Dersom du kjøper en enkel coax-kabel for hver kilde/projektor, og får hjelp til å terminere til BNC og kjøper noen BNC->Phono plugger er det en langsiktig investering som kan brukes til både composite og SDI. Dyrt nå ja kanskje, men du har vel tenkt å være i dette gamet en stund fremover også?

Såklart skal du tenke budsjett - men så bør man også tenke kvalitet. Analog video er en utfordring - og da er det viktigere å tenke kvalitet fremfor kvantitet.

11. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg forstår.. Jeg tror ikke at jeg kan bestille coax, og de dyre kablene. Det må nok bli phono-kablen. Jeg skal prøve litt her, slik at jeg selv ser hvordan bildet ser ut. Blir det værre bilde enn et webkamera?

12. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

...Fordi du brukte coax-kabler, som vanligvis har langt bedre isolering enn en phono-kabel av konsumerkvalitet. Ola har noen gode poeng mtp signaltypen du bruker, som er langt mer sårbar for miljøfaktorer enn et digitalt signal, som f.eks. SDI.

Det er ikke snakk om at det blir dårligere oppløsning, det er snakk om forstyrrelser som vil gjøre videosignalet mer eller mindre ubrukelig. Jeg skjønner at du har lyst på tromler, det er helt knall når man gjør mobile produksjoner, men da må du være villig til å betale for det også. Sånn er livet.

13. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hmm, ja.. Er phono-kablene sårbare for lys og lyd også? Gjør det noe om vi legger den under et lys, eller ved en høytaler? Er det god nok beskyttelse og surre elektriker-tape rundt kablen?

14. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Du kan oppleve tilsvarende forstyrrelser hvis du legger kabelen nær en lampe, men kablingen til lyd og lys (såfremt de ikke fører strøm) er ikke noe å bekymre seg for. Å surre elektrikerteip rundt kabelen vil ikke hjelpe noe.

Men en helt annen ting, blir ikke 20 meter litt vel kort? Kjøper du trommel, kan du få 50 eller 100 meter... Du har absolutt ingenting å tape på å kjøpe ordentlige coax-tromler med BNC-terminering. Da slipper du å kjøpe nytt senere også.

15. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jo, kanskje.. Tenkte kun på èn spesiell produksjon vi skal ha snart, jeg. Der vi har en gymsal på 25-30 meter.. :p
    Hadde vært fantastisk med 100 meter kabel uten og miste noe kvalitet. Hvor kjøper dere kabler da? 100 meter på trommel?

Men jeg taper uansett penger.. Èn phono kabel på 20 meter koster 69,- Ganger du det med 10, får du 200 meter kabel for 690,- Men her mister man vel hele bildesignalet vil jeg tro.

For å tenke litt høyt her: Jeg ser for meg en kabel-trommel pr. kamera. Kontroll-rommet får da enden på kabelen, og plugger dette i. Deretter surres kabel-trommelen helt frem til kameramannens posisjon. Da får han/hun altså trommelen. På trommelen kobler kameramannen fra AV (i videokameraet) i en gul phonoplugg. En mikrofon kobles i XLR input, evt. tally kobles i og en mini-jack, slik at kameramannen kan motta og sende lyd (kommunikasjon).

Vet ikke om dette er mulig, men det hadde vært utrolig lettvint, frem for å legge kabel på kabel etter han.. Alt på ett sted.

16. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

100 meter uten noe kvalitetstap når du kjører kompositt er vel i praksis umulig uten ekstra forsterkning, men du kan likevel få et godt nok signal utav det hvis du har riktig type kabel. Det får du ikke med jallakabelen du planlegger å kjøpe. Bare prisen på kabelen bør få en bjelle til å ringe. Som jeg sa, så er AVIT-Systems min leverandør for kabling, de fører Canare-kabler, et merke jeg vil anbefale på det sterkeste. Ja, det koster penger. Ja, du får kvalitet.

Det er vanlig at kameramannen får enden på kabelen, og ikke omvendt. Da kan man sveive inn alle kablene fra ett sted når man er ferdig. Det er mulig å kjøre flere signaler i "en" kabel, det vil si en kabel med flere kabler inni. Canare har f.eks. A2V1-kabelen som inneholder to lydkabler og en videokabel. Dyrere enn vanlig kabel, selvsagt.

17. MadsA

MadsA Citizen

Hans-M

Hør på gutta her, de har peiling og erfaring. Coax og overgang til phono er løsningen. Kabeltrommel er en unødvendig investering om riggetid ikke har noe å si. Skal du ha noen kameraer innenfor 5 meter fra bildemiks går det nok fint med kompositt, men coax er absolutt å anbefale. EOD.

18. MadsA

MadsA Citizen

19. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

MadsA: Har faktisk sett noe av det samme konseptet i bruk. Husker ikke merket, men jeg sjekket priser og de var ganske dyre. Etter hva jeg kan huske var det diverse dropouts, flimmer og fargetøys, dessverre. På den andre siden, det koster jo nesten ingenting, så det kan være verdt å i hvert fall teste ut, men jeg tviler på at man vil få like gode resultater som med ordentlig støyskjermet coax-kabel :)

20. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg veit at disse har erfaribg, det er derfor jeg stiller så mange spørsmål. :). Jeg prøvde og krysse phono med strøm, men merket ikke det gram av kvalitetstap. Så dere mener at jeg burde kjøpe bnc, er enig i det. Har sjekket pris, og det kommer på cirka 300,- for 25 meter. Men blir det ikke kvalitetstap op jeg skjøter dem, og koverterer dem til phono? Btw: Har noen erfaribg med trådløs av sender?

Del denne siden