Hvor kjøpe kabel-trommel?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Hans-M, 15 Jan 2012.

1. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Sv: Hvor kjøpe kabel-trommel?

Du bør unngå skjøting av kabel når du har muligheten til å unngå det. Hver eneste plugg og skjøtestykke fører til mer signaltap. Da ville jeg heller kjøpt kabler på 50 meter eller mer. Et lite tips til lange kabelstrekk med analoge signaler, er å kveile sammen det du har igjen av kabel, dette forsterker signalet. Gjør dette i kamera-enden, der signalet er sterkest. Gjør du det i andre enden, kan du ende opp med å forsterke støy også. Det er ikke noen garanti for at det vil fungere tilfredsstillende, men er vel alltids verdt å prøve.

Det er én ting å krysse analoge signalkabler med strøm, men en helt annen ting å faktisk stripse de sammen og føre signalene side om side hele veien. Gjør du det, så vil du nok se diverse rariteter i signalet.

Trådløse systemer av typen du får på Clas Ohlson fungerer ikke til annet enn monitoring, HVIS det fungerer i det hele tatt. Mye støy på 2,4 GHz frekvensen, som mye av trådløs konsumerelektronikk bruker. Jeg har brukt det til påsyn før, og da fungerte det helt greit. Det ble naturlig nok en del snø og dropouts i blant, men ikke verre enn at det gikk greit for påsyn.

2. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Var inne på der du kjøpte kabler, men fant ingen konkret pris.. Hvor mye koster det og f.eks kjøpe 50m ferdig kabel? Og hvor mye koster det å lage selv, cirka? Beklager for skrivefeil, ipod..

3. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Det er fordi svært få aktører i dette markedet oppgir priser. Prisene man får, avhenger av hvor mye man kjøper og om man er fast kunde. Det beste er å ta kontakt med de. Med mindre du har tenkt til å lage en del kabel, så er det beste å få kjøpt de ferdigterminert, fordi verktøyene du trenger til dette blir noen tusenlapper selv.

4. MadsA

MadsA Citizen

Hadde vært morsomt å testet den Cat5-løsningen. Får se om jeg finner noen egnede bruksområder og teste det der.

Trådløst blir bare en våt drøm for de aller fleste. Vannvittig dyrt om man skal ha noe som virkelig duger. Aleks har jo nevnt Teradek cube, men dette blir fortsatt en god del tusenlapper. Trådløs eller link som man kaller det, blir som regel bare brukt på Steady-cam, LET-kamera og cable-cam i proffe sammenhenger. Rekkevidden på mange av disse er heller ikke all verdens.

Så hold deg til kabel!

Lykke til :)

5. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Jeg er ekstremt keen på å teste Teradek-løsningen, så jeg kommer nok til å kjøpe et sett så snart jeg får en gyldig unnskyldning :) Ser jo også lovende ut, i og med at det er nye trådløs-standarder på vei som teoretisk skal ha flere ganger større båndbredde enn det vi har i dag. Det blir spennende fremover!

6. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Eksplosiv utvikling i tråden siden jeg sist var innom. Bra! :)

Vi har fire tromler på 30m hver. Disse er tjukke, isolerte kabler, som har fem coax og to XLR for bilde og lyd (til f.eks. intercom). Er sjeldent vi har hatt bruk for mer enn 30m på events, fordi regien som regel befinner seg enten i samme lokale, eller rett utenfor. Dersom vi må skjøte på har vi trommel med enkle BNC kabler også, eller en kasse med kortere kveiler.

Skal nevnes at disse tromlene med multikabler er så store og tunge at man nesten må være to for å bære. Men om du kjører kabel for tally, xlr og coax for hvert kamera på hver sin trommel vil det bli mobilt og enkelt å bruke ved rigging opp og ned.

Ta en runde i lokalet der du skal produsere, og tenk over hvor lange kabler du egentlig trenger stort sett. Bortkastet å kjøpe fire tromler på 100m hver, om du i mesteparten av produksjonene kan greie deg med 30-40m.

7. MadsA

MadsA Citizen

Blackmagic sin Studio Converter og camera Converter er jo også spennende. 2 lydkilder, HD SDI hver vei, tally og intercom. Koster nok fort 20k for 4 kameraer og så kommer fiber i tillegg. Uansett en smart løsning som kan rekke opp imot 40 km.

8. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Ja, det er også interessant.. Men jeg synes den er litt teit med tanke på at den bare tillater intercomsignaler via mini-jack, det blir litt billig. Og så er fiberkabel dyrt, og selv de mest robuste fiberkablene er ikke så robuste, så man må teipe det helt ned.

9. vttv

vttv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Har ikke tid til å skrive noe langt svar nå, men: Dersom dere leier kamera, ville jeg prøvd å få tak i noen gamle (SD) kamerakjeder (kameraer med tilhørende CCU) med triax. Alt du trenger av bilde, lyd, tally mm. på samme kabel, kablene kommer normalt i lengder på 100-200m, skjøting og lange lengder er ikke noe problem.

Er en grunn til at så godt som alle proffe produksjoner blir gjort med kamerakjeder og triax/fiber...

Dersom det ikke er aktuelt å leie kamera tror jeg (etter å ha skumlest tråden) jeg enten ville ha laget/fått laget noen skikkelige multikabler med mest mulig av det du trenger (f.eks bilde, samband, tally, lyd, men ikke strøm) på et kamera og ha disse på tromler, eller bare kjøre enkle kabler uten tromler. Om det bare er snakk om 20-30 meter er det like greit å kveile kablene hver for seg om du ikke har tenkt å lage skikkelige multikabler når du først er i gang.

10. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Tusen takk for så mange lærerike svar! :)

Men med multikabel mener dere å legge de kablene jeg trenger, lyd, bilde og kommunikasjon, i en kabel? Og ta strøm for seg selv? Når jeg tenker etter så trenger vi jo egentlig ikke strøm på lange strekninger. Det er jo kontakter rundt omkring. Evt. Ha noen tromler til overs.

11. MadsA

MadsA Citizen

EN multi-kabel er et rør av gummi som du legger alt av kabler du trenger i. Har aldri laget dette selv, men det er sikkert mulig. I en multikabel er det ikke like viktig å bruke like godt beskyttede kabler, for multi-kablen selv gjør dette.

Du kan se litt her:
    http://www.benum.no/shop/cat/145968.aspx

12. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ok

Hvor mange meter trenger man egentlig på en produksjon? Holder det med 25 meter?

13. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Det må vel du vite... Det kommer helt an på hvor plasseringen av kameraene er i forhold til bildemiks. På de fleste produksjonene jeg har gjort, har det blitt brukt minst 50 meter kabel mellom kamera og regi. Kan ikke bare tenke avstand i luftlinje, du må også tenke at kabelen ideelt sett skal ligge inntil vegger osv i den grad det er mulig, for at de ikke skal være i veien for publikum.

14. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ja, det har jeg ikke tenkt på..
    På den produksjonen jeg sikter til, skal vi ha et håndholdt, burde vi da tape kabelen til veggen bort til han, og la det ligge igjen rundt 5 meter kabel, slik at han har litt og bevege seg på? Han skal gå rundt dommerpanelet, og filme dem i tillegg til scena.

15. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Kabelen må ikke nødvendigvis legges inntil veggen, det kommer jo helt an på hvor praktisk det er, men det er ofte greiest å gjøre det slik for å hindre at publikum snubler og tråkker på den. Uansett bør du teipe ned alle kabler som krysser eller går langs et område der det skal gå folk.

Ja, jeg ville latt han få 5-15 meter ekstra kabel, alt etter hvor stort område han skal kunne bevege seg over. Det skader ikke å ha litt å gå på. Husk å kjøpe ordentlig gaffa som ikke legger igjen limrester. Klissete kabler er et mareritt å håndtere.

16. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ja.. Hvor kjøper man ordentlig gaffa-tape? Fant en gaffa-tape engang som var super, men husker ikke hvor jeg kjøpte den..

17. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Rufo har gaffa.

18. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  19. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Ikke den typen, de aller fleste enheter sender videosignaler med 75 Ω motstand. Kabelen du linker til har 50 Ω. Du må ha en coax-kabel som følger RG59-standarden. Og det er ikke "bare" å sette på en BNC-plugg på enden, du trenger riktig verktøy, og må også ha plugger som passer til kabeltypen. Strekkavlastere er også en god idé, spesielt når det er til mobilt bruk. Verktøyet som trengs er dyrt, og ikke verdt å kjøpe med mindre du planlegger å lage en god del kabel. Hør med leverandøren jeg nevnte tidligere om hvilken kabel som er best til ditt bruk. Jeg vil tro Canare LV-61S eller en kabel fra L-CFB serien er passende til ditt bruk.

Ville forøvrig kjøpt en kabel som følger SMPTE 424M-standarden, da slipper du å bytte kabel når du en gang går over til HD. L-CFB kabelene er passende til slikt bruk. Da kan du gå helt til 1080p uten problemer. Kjøp i hvert fall ikke en kabel med lavere standard enn SMPTE 292M.

Sist redigert: 16 Jan 2012
  20. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Javel, ja.

Var innom en ob-team produksjon for å lære litt og se på utstyr. Jeg snakka med han som egentlig styrte lyd, men ved denne produksjonen også KK og bildemijs. Han sa at de brukte bnc-kabler til monitor, men til kameraene, rein fiber. Jeg syntes det var utrolig bra kvalitet på skjermene inne i bussen, kan virkelig bnc kjøre HD? Eller bare veldig god kvalitet. Btw, de hadde også et trådløst kamera der. Dette var travløp. :)

Del denne siden