Hvor skal jeg studere film?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av AdrianAxel, 18 Des 2011.

1. AdrianAxel

AdrianAxel Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg har funnet ut at filmregi er noe jeg har lyst og spesialisere meg innen for. Motivasjonen og interessen er paa topp, det eneste er at kunnskapen min om bra skoler er liten.

Jeg har faatt med meg at filmskolen i lillehammer er det beste norge har og by paa.
    Er det noen som vet om snittet man har fra videregaaende har mye og si naar du soker?
    Eller er det bare erfaringene og soknaden som har noe og si?

Jeg kunne ogsaa tenke meg og studere i utlandet, det er egentlig det samme i hvilket land bare at skolen er av topp standar. Saan at jeg som filmskaper faar saa mye som mulig ut av studietiden som mulig.

Takk :)

2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Hvor skal jeg studere film?

Vet ikke hva som kreves på Filmskolen, men en jeg kjenner kom videre til intervju med middels karakterer og kun FHS som relevant erfaring. Hun søkte riktig nok på manuslinjen. Du må sannsynligvis skrive et manus eller en historie, eventuelt flere, som en del av søknaden. Vil tro at dette er det som bestemmer hvorvidt du kommer videre til intervju eller ikke. Vil anbefale deg å lese litt om filmforståelse, historiefortelling eller manusskriving på fritiden for å øke sjansene dine. Er vel bare rundt seks som kommer inn til slutt.

Nordland kunst- og filmfagskole er kanskje noe du kan se på. Her tror jeg du kan spesialisere deg innenfor regi. Så har man også Noroff, NISS og NKF. Privatskoler man betaler veldig mye for, men jeg regner med at man lærer noe også. Disse er vel mer generelle filmskoler, fremfor regi. Ellers er det universiteter og høgskoler som tilbyr relevant erfaring. Folkehøgskoler ville jeg styrt unna dersom du ønsker å ta en utdannelse. De fungerer typisk mer som eksperimentering enn faglig innføring og du får ingen relevante papirer.

3. klevstuen94

klevstuen94 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Har to søsken som har gått på folkehøyskole og selv om det ikke direkte er utdanning er det et VELDIG lærerikt år. Hvis du vil få en ordentlig utdanning fort så er ikke folkehøyskole det beste valget, men hvis man har rå er et år på folkehøyskole absolutt verdt det.

4. vttv

vttv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Helt enig i at folkehøgskole er noe man bør kikke nærmere på. Selv om man ikke får en formell grad/utdannelse, kan man få veldig mye ut av et år på folkehøgskole. Men som med alt annet kommer det mye an på hva du gjør ut av det selv. Filmregi, og de fleste andre fagfunksjoner innen film/TV-produksjon er fag der det ikke nødvendigvis er en fordel å begynne rett på en utdannelse rett etter videregående. Prøv å få litt praktisk erfaring først, da stiller du mye sterkere på intervju til en utdannelse, og du vil antagelig få mye mer ut av utdannelsen når du først kommer i gang. Er nok ikke helt tilfeldig at nesten alle i min klasse hadde bakgrunn fra Danvik eller student-tv (eller begge deler) før de begynte, mange hadde også annen utdannelse, for eksempel innen film-/fjernsysnsvitenskap, fra før. Dette var ikke på Filmskolen, men vil tro de ser etter mye av den samme bakgrunnen der.

Vet ikke så mye om inntaket til filmskolen utover at det er seks plasser på hver linje, men de tar kun inn studenter annenhvert år. Det er også stor forskjell på hvor mange som søker de forskjellige linjene, vil tro regi er en av de det er hardest konkurranse rundt. På TV-utdannelsene på Lillehammer teller erfaring, praksis og modenhet mye mer enn gymkarakterene dine når man tar inn nye studenter, i tillegg til at inntrykket du gir under intervjuet såklart teller. Tror de ser etter mye av de samme tingene på Filmskolen, men med en litt mer grundig opptaksprosess. (Se forøvrig http://hil.no/hil/den_norske_filmskolen/studietilbud/studentopptak)

En av grunnene til at jeg mener det er nyttig å skaffe seg litt erfaring før man begynner på en utdannelse, er at man får et bedre inntrykk av hva man ønsker å jobbe mot, både med tanke på hvilken fagfunksjon man vil utdanne seg til, og hvilken type produksjoner man ønsker å jobbe med/på.

5. Linnjpl

Linnjpl Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Kan anbefale University of York! Går her selv i det første kullet som startet denne linja. Fasilitetene er helt nye, topp standard, lærerne er kjempedyktige og har lang erfaringstid fra tv og film både i england og hollywood. Vi har et veldig levende studiemiljø, hvor produksjon utenom studiet er encouraged. Man kan leie ut alt utstyr man vil (førsteåret bruker panasonic HPX, andreåret bruker sony F3, og tredjeåret mener jeg vi skal bruke RED epic) - og har også tilgang til en mac suite for redigering 24/7. BSc in Film and Television Production - Theatre, Film and Television, The University of York - litt lesestoff, ellers kan du sende pm hvis du har spørsmål.

Del denne siden