Hvordan begynner man å lage dokumentarfilm?

En tråd i 'Generelt' startet av merov, 13 Apr 2012.

1. merov

merov Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei.

Jeg er nestleder i SMil Norge, den største landsdekkende organisasjonen for sadomasochister / bdsmere i Norge ( SMIL Norge). Jeg har holdt 8 foredrag om bdsm og bidratt til friskmeldingen av bdsmere fra den norske versjonen av WHO sin diagnosemanual ICD-10.

Planen er å lage en dokumentarfilm om bdsm og jeg skal i møte med noen kinky filmfolk i sommer, men føler meg litt uforberedt når det kommer til å forstå dokumentarlaging. Jeg kan mye om bdsm, forsking og skeivhet. Leser "making documentary films and reality videos" av Barry Hampe som virker som ett bra utgangspunkt. Noen som har noen andre forslag til hvor en kan begynne?

Dokumentarlaging A-Å.

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Hvordan begynner man å lage dokumentarfilm?

En god dokumentar er nok ikke nødvendigvis lagd på en oppskrift som fungerte for en annen produksjon. Det finnes sikkert like mange forskjellige måter å komme frem til produktet, som det er dokumentarer. Hver produksjon er forskjellig.

Nøkkelpunktene jeg vil trekke frem er
    - research
    - kontakter (både foran og bak kamera)
    - regne med en lang fase for etterarbeid (har man 200 timer opptak som skal klippes ned til en time tar det tid......)
    - ikke glem å beregne etterarbeid (klipp, farge, lyd, grafikk, mastering for TV og evt. kinomastering) i budsjettet!

Dersom du er med ut på sett kan det være fint å vite om begrep de som filmer kommer til å bruke, for å forstå hva som skjer med opptakene.
    Pan, tilt, dutch, dolly, jib/kran, slide, zoom, fokus shift, dybdeskarphet er begrep du kan lese deg opp på.

3. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg antar at du blir regissøren eller?

Det viktigste for deg da er at du har en Historie som du vil fortelle! Og i dokumentar kan man fortelle på tusen måter, gjennom ekte hendelser og personer (sterkest etter min mening) eller rekonstruksjoner, eller intervjuer osv. Man kan også blande disse om det er nyttig for å få frem historien. Men jeg vil anbefale deg å skrive ned hva du vil fortelle, med to settninger (jobb med to settninger som er veldig presise og vellkomponerte) Deretter skrive en side eller to hvor du går dypere inn på hvordan du ønsker å fortelle og hva! Da er det lettere for filmfolka å forstå hva du ønsker og deretter finne løsninger på det!

Lykke til!

4. mediamartin

mediamartin Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

OlaHaldor får sagt det meste. Du må gjennomgå research, skaffe deg kontakter og regne med at det kommer til å ta tid. Ikke bare i post-produksjon, men også i selve produksjonen. Man hører jo skrekkhistorier om dokumentarfilmer som tar 8 år å spille, og som aldri kommer frem i lyset. Tror du må være forberedt på at mye kan gå galt, men at du fortsatt må finne nye løsninger for å unngå tap av tid. Min mening er at det er viktig uansett om du står helt fast å filme noe. Hva som helst. I verste tilfelle kan du begynne å følge etter de som skal være med i filmen uten at de vet det bare for å få film du ikke kunne fått utenom. Litt ekstremt, men kan være verdt det så lenge du ikke går over grensene til hva som er rimelig.

Får ikke til å se for meg hvilken type dokumentarfilm du vil lage, men håper du finner noe nyttig i det jeg skriver.

Del denne siden