Hvordan brenne et rom?

En tråd i 'Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer' startet av Fredo, 29 Des 2010.

1. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei.

I min neste musikkvideo vil artisten sitte i et rom, hvor alt rundt ham brenner ned, litt som i "Love the way you lie" videoen med Eminem og Rihanna. Problemet er: Hvordan gjøre dette billig, troverdig og trygt?

Det eneste jeg kan komme opp med er å finne et sted med steingulv, stable opp noen store papp-plater eller lignende og fylle inn gamle drittmøbler. Men, vææ. Vet ikke helt. Hvordan er det med regler osv rundt dette?

Håper på kreative ideer og innspill.

2. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Sv: Hvordan brenne et rom?

Har ingen forslag, bare sørg for å ha søkt om tillatelse til brannvesenet, eventuelt også ha noen tilstede under opptak av akkurat disse scenene, og for all del vær parat med slukningsutstyr :)

3. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Den norske filmen "Yatzy" har en scene i en brennende gang, med skuespillere. På DVD-en er det en bakomfilm som forklarer hvordan de gjorde det, uten at jeg husker så mye. Det jeg husker er at de hadde store problemer, da sikkerhetsreglene var ganske strenge. Kanskje du kan få vite noe nyttig via den DVD-en, selv om jeg ikke syntes at filmen var verdt 99 kroner.

Du er sannsynligvis nødt til å få tak i en pyrotekniker til å gjøre denne jobben, og han/hun vil sannsynligvis ha bedre greie på hvordan du skal få resultatet du ønsker. Et alternativ er jo å diskutere med artisten om det er helt nødvendig, om han/hun absolutt må være i rommet, osv. Som du sier selv så har det alt blitt gjort. Kan kanskje være kult å prøve noe nytt?

4. Tor Valamo

Tor Valamo Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Du må nok antakeligvis filme en runde uten flammer, og så filme rommet med flammer, og deretter legge på flammene i after effects eller lignende. Dette krever nødvendigvis stasjonært kamera, men fordelen er at du kan kjøre gjennom scenen flere ganger hvis skuespillerne ikke er helt på topp.

Husk å storyboarde hele scenen sånn at du vet hvor du kan ha "små flammer" for å simulere en liten del av den større flammen. F.eks. ved close ups.

5. d-set

d-set Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

En måte å lage teaterflammer/brann i et rom, er først å spraye inn møbler og vegger i rommet med brannhemmende spray (brannimpregnering), deretter smører du på en type spesialgelé / branngele som du får kjøpt hos Norsk sceneteknikk som du kan sette fyr på. Geleen brenner godt og gir bra med flammer, og ingen røyk/giftige gasser.

Sørg for å ha tilgang på slukkemidler og passe avstand til nærliggende ting og mennesker så det ikke blir ordentlig brann. Geleen kan brenne i et minutt eller to før underlaget evt. tar skade av det, og fordelen er at du kan slukke flammene enkelt; bare med et lite vindpust. Dette er en ganske sikker måte å gjennomføre brannscener på, men du bør alltid ha et ekstra slukkeberedskap bak kamera som følger med.

Å brenne møbler osv. helt ned gir masse røyk og farlige gasser, anbefales uansett ikke- da bør du heller alliere deg med brannvesenet. De har ofte øvelser hvor de brenner ned hus til grunnen, hus som skal rives....som en kontrollert nedbrenning. Kanskje du kan være med på en slik øvelse.

Sist redigert: 15 Jan 2011

Del denne siden