hvordan filme i et brylup? har du et tips?

En tråd i 'Tutorialer' startet av smagician, 24 Jan 2009.

1. smagician

smagician Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hvordan filme i et brylup det er om 3 månder så hvis noen kan si hvor jeg burde stå.
    eller hva med lyden. jeg har et kamera som heter Jvc hd-5. [sub]se bilde.[/sub][​IMG]
    noen som kan poste noe. kansje du har filmet i bryllup kan du vise videon.
    jeg er nybegynner.

noen tips skal jeg stå på en hems jeg har 10x HD zoom
    eller foran i salen jeg har et stativ jeg kan bruke

lyd løsningen kan vere og kjøpe en trådløs mic på et stativ og sette det på bakken ved kanten av stolene.
    noe som har tips til mic eller stativ for mic som er på bakken.
    sry for skrive feil.

2. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: hvordan filme i et brylup? har du et tips?

Jeg filmet et bryllup i sommer, da brukte jeg to kamera. Mye enklere å få det til bra når du skal klippe, enn om du bruker bare et. 3 hadde kanskje vært det beste, 2 stasjonære og ett som du går rundt med. Det ene kameraet satte jeg på galleriet, det andre var handholdt der jeg satt på 2. rad (ingen foran meg). Til lyd brukte jeg en RØDE Videomic som jeg satte opp 3 meter unna det handholdte kameraet. Pga mye romklang i kirka ble det veldig dårlig lyd, internmikken fra galerikameraet ga bedre lyd. Jeg la også på musikk på deler av det i kirka. Det er mulig en nærmere plassering av mikrofonen hadde gitt et bedre resultat, slike ting bør du teste.

Du bør snakke med brudeparet hvor du får lov til å bevege deg under seansen, og om du i det hele tatt får bevege deg. Får du sette opp en mikrofon inni alterringen er jo det flott. Et kamera bak alterringen slik at du får ansiktene til paret er også fint. Ingenting av dette fikk jeg lov til, men det var jo deres produkt, så da fikk de ta konsekvensene av hvilke friheter jeg fikk.

Ellers så bør du/brudeparet tenke gjennom hva som skal være med på dvd'en. Jeg hadde med inngangsprosesjonen, selve vielsen (vil du elske og ære, osv), utgangsprosesjonen, kirketrappa, fotograferingen, maten, talene, kakene og litt av festen. Unngå lange klipp, prøv heller å få videoen til å inneholde litt av alt den dagen, så den blir variert. Jeg lagde en 60 minutters versjon med alle talene og "alt", i tillegg til en 5 minutter med en slags oppsummering som også de som ikke giftet seg kan ha interesse av å se mer enn en gang.

3. danielfah

danielfah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg filmet også en vielse i sommer.
    Jeg hadde 3 kameraer. 1 statisk på galleriet og to bemannede forran en på hver side. Gallerikameraet tok totalbilder. Det ene kameraet tok halvtotaler og det siste kameraet tok halvnære og nære bilder.

Når de sto ved alteret for å avgi løftene gikk jeg bak altere for å få med ansikt reaksjonene til brudeparret mens det andre bemannede kameraet tok bilde av presten. Jeg stod da på samme side som kamera 2 for å kunne klippe mellom de to kameraene uten å få aksebrudd. Gallerikamera stod akkurat på midten så jeg trang ikke å tenke så mye på aksen med det.

Etter vielsen tok vi som bemannet de to kameraene, hektet de av stativene og gikk håndholt og filmet utenfor kirken. Parret, gjestene, total av kirken blomster og bilen som kjørte av gårde.

Kamera 1 sto utenfor kirken og filmet av bilen kjørte av gårde mens kamera 2 hadde sprunget lengre oppe i gata slik at kameraet fikk med at bilen kjørte vekk.

Lyd: Jeg hadde en mygg på presten og en shotgun mic plassert på de andre kameraene. Lyden ble grei men den kunne også vært bedre.

Brudeparret ønsket ikke å klippe ned vielsen men ha med alt som skjedde, så det ble mer som en flerkameraprodusjon enn en kavalkade. Jeg kuttet kunn vekk noen pauser der det ikke skjedde noe.

Under selskapet brukte jeg kunn et kamera på stativ. Dette ble ganske greit, men jeg hadde ikke fått noen taleliste så det ble litt vanskelig å hvite hvem som var neste til å tale, jeg rakk da heller ikke å mygge de opp. Så lyden ble ikke værdens beste. Jeg vil anbefale alle som skal filme i et selskap å skaffe seg et program over hele middagen så det ikke kommer noen overaskelser.

Vil også anbefale å mygge opp talerene, det gjorde ikke jeg og lyden ble ganske dårlig. På en annen side så vil man jo heller ikke være til bry under den hyggelige middagen, så det kan hende det hadde vært litt til iritasjon om jeg hadde flydd rundt og mygget opp alle. Man må jo også være litt diskre :D

4. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Har filmet i en god del bryllup, og tror at ideen rundt det er å være så usynlig som mulig men allikevel få så mange bra bilder som mulig. Dette er noens store dag, og de ønsker kanskje ikkje å ødelegge helheten med noe som kan virke som en live tvsending i bryllupet sitt, i tillegg er det mange som blir ekstra nervøse når det er mye kameraer, rådfører meg derfor alltid med prest og brudepar på forhånd om hvor det er ok at jeg plasserer meg. Har vanligvis brukt 1 kamera på stativ, og beveger meg litt etter som programmet er, slik at jeg får alle de tingene jeg vil ha, type fjesene til familie på begge sider, skikkelig bilde av prest under preken, skikkelig bilde av band under musikkinnslag, og sist men ikke minst bilder av fjesene til brudeparet når de sier sitt (forhåpentligvis) ja. Så det gjelder å plassere seg strategisk, ser selvsagt nytten av et totalkamera på feks galleriet. Et tips er å være raskt ute av kirka når det er slutt og få med at brudeparet hilser på folkene som kommer ut. Har fått mange tilbakemeldinger på at dette er bra. Kjekt å se tilbake på, kjekt å se hvem som var der.

Når det gjelder lyd bruker jeg enkelt og greit min rode ntg1 på shockmount og evt PA lyd på linje inn på kameraet. Vær obs på at et bryllup i en kirke kan muligens være det verste lydforholdet du vil møte på på en stund. De fleste kirker har en sær klang, og ofte et PA anlegg som gjør alt ganske mye verre, volumet på vanlig tale og feks applaus varierer så ekstremt at du må være på høgget på volumkontrollen for at det ikke skal peake, bruk et godt lukket monitorheadset og følg godt med på VU-meteret.

Filmer gjerne også på festen etterpå, her er ofte problemet vanskelige lysforhold, somoftest alt for mørkt. Kan naturligvis ikke nødvendigvis rigge opp en lysrigg rundt hver taler i et bryllup, så det gjelder å prøve seg fram når det gjelder feks taklys.

Leverer som oftest produktet på dvd med skikkelig dvdmeny der de kan bla seg til valgt hendelse i bryllupet. Alt etter hva kunden ønsker.

Denne løsningen har alle de jeg har filmet for vært meget fornøyd med, de fleste folk som arrangerer bryllup har et stramt budsjett og har ikke råd til 15 kameramenn som løper rundt og dekker alle vinkler. eller et lyd og lyscrew som gjør opptakene optimale. Så det kan gjerne bli litt halvveis for folk som har peiling på video, men den vanlige mannen i gata ser ikke nødvendigvis alle de tingene du selv ser, du er gjerne et alternativ til en gammel onkel med et vhskamera...

5. smagician

smagician Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

takk for gode svar.
    fortsett og svare må vite alt.

6. Raymond78

Raymond78 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Du sa du var nybegynner, og da vil jeg anbefale deg å ikke veive for mye med kamera.
    Veldig mange nybegynnere ønsker å få med seg alt, noe som bare blir veldig dårlig.
    Hold gjerne på utsnittene i minimum 10 sekunder. Ikke stress for mye, og prøv å ha en
    rolig puls så går det nok bra skal du se.

Du kan også være litt tidlig ute. Filme pene malerier, skulpturer, lysekroner, totaler av kirka utenifra osv kan være kjekt å ha når du skal begynne å redigere.

7. smagician

smagician Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

ok

8. deuzx

deuzx Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    ok? DU skal være glad for alle tipsene du har fått :D

Mange fine tips til alle og en hver her. Det med 10 sekunder på hver (minimum) takning er et bra tips. Mange bare knipser i vei og zoomer inn og ut hele tiden. Fryktelig irriterende å se på, i tillegg til masse kamera shake.

9. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Tråden er jo over et år gammel.. Trenger i hvert fall ikke gi noen skjennepreken da :)

15-sekunder regelen (ikke ti) er forsåvidt grei å forholde seg til, men ville ikke låst meg sånn til det når du skyter et bryllup, eller eventer generelt. Det er ikke muligheter for å ta ting på nytt når du står der og må filme stearinlyset fem sekunder til, samtidig som paret kysser.

10. Yelverton

Yelverton Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg er også en nybegynner, jeg tror jeg bør tenke på forslaget ditt.

Del denne siden