Hvordan går jeg frem? HJELP

En tråd i 'Generelt' startet av mbhn, 14 Mai 2013.

1. mbhn

mbhn Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg er ei jente på 22 år som er utdannet innen helse og har fast jobb. Jeg har hele tiden hatt lyst til og ta en til utdanning men har ikke vist helt hva annet jeg vil bli enda. Har mange ganger kommet i en "mørk" periode over at jeg ikke helt har vist hva jeg vil. Jeg har barn noe som ikke gjøre det enklere. Jeg kan ikke plutselig bare slutte jobben min og "prøve" og se om noe annet kan passe for meg. For noen mnd. siden kom jeg over en annonse her på internett om en utdanning som jeg kunne virkelig tenke meg. Jeg sendte en mail til den skolen ang noe spørsmål jeg hadde. De svarene jeg fikk tilbake passet ikke helt inn i min hverdagssituasjon. Jeg måtte trekke tilbake søknaden, noe som var et stort nederlag for meg. Jeg grublet mye på hva jeg skulle finne på nå. En dag gikk det opp for meg at jeg kunne tenke meg og lage en dokumentar på et tema som svirrer rundt meg hele tiden (vil ikke røpe hva temaet er). Jeg har lyst til og intervjue folk med forskjellige bakgrunner om jeg kan si det slik. Jeg har to stk jeg kunne tenke meg og intervjue, de har begge vært på tv. Jeg vil også intervjue helt tilfeldige mennesker. Problemet mitt er at jeg ikke helt hvordan jeg skal sette dette sammen. Jeg har ingen som helst erfaring, men jeg er fast bestemt på at dette skal jeg kunne klare. Dette er ikke en dokumentar jeg tror kommer til og ta helt av. Men dette er noe jeg gjør for meg selv. Endelig har jeg funnet noe som jeg kan trives med selv uten og tjene noen penger på det. Men jeg har jo litt forventninger, jeg vil jo at det skal være en dokumentar med god kvalitet. Heldigvis for meg at jeg fant denne siden, med mange flotte mennesker der ute som sikkert kan hjelpe meg. Jeg har en del spørsmål :)

1. Finnes det noen regler der ute som man må passe på når man skal lage en dokumentar?
    2. Vet noen av dere om man kan få leie kamera og lyd utstyr i kr.sand område? og pris på det ca? (jeg fant ikke noe fra kr.sand område).
    3. Har dere noen generelle tips ? Hva er viktig og tenke på ?
    4. Går det an og leie inn kamera og lyd-mann ? Og hva ligger prisene på det?

Jeg hadde tenkte og skrive et "manus". Men denne dokumentaren trenger ikke så utrolig mye "manus", føler jeg. Det jeg tenker er det viktigste er og først
    få med de menneskene jeg kunne tenke meg og ha med. Deretter få inn litt manus. Hva mener dere om det? Er det dumt/bra?

2. Tron-Petter

Tron-Petter Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Sv: Hvordan går jeg frem? HJELP

Dette hørtes spennende ut! Men du burde sette deg ordentlig inn i hva dokumentarlaging innebærer + etiske og moralske regler. Se dokumentarer, les på internett og/eller let etter bøker på biblioteket.
    Angående utstyr. Det er sikkert et firma som leier ut utstyr. Bare søk på Gule Sider. Når det gjelder crew, kan dette bli dyrt. Kameramann har ofte eget kamera (og antakeligvis mikrofon), lydmann har nok også utstyr i orden. Men de jobber ikke billig!
    HA ALLTID ET MANUS/ EN OUTLINE!!! Veldig viktig å vite hva som har skjedd, skjer og hva som skal skje :)

Hilsen
    Tron-Petter

3. mbhn

mbhn Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Hvordan går jeg frem? HJELP

Tusen takk for svar :) Jeg har gjort en del forarbeid med og leite på internett. Men tror jeg skal ta meg en tur på biblioteket i morgen :)

4. Kittehguys

Kittehguys Ensign

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    0
    Dagens mobiler er jo nesten bedre enn kamera, ihvertfall kameraer vi bruker....om man har godt med lys da.

Jeg ville prøvd litt smått for meg selv jeg, kanskje få hjelp av en venninne/venn og bruk mobilen, se hvordan det blir etterpå, om du ser at dette faktisk blir dårlig så ville jeg nok prøvd å leie meg et kamera, leie kameramann/crew kan bli ble meget dyrt om dette er bare noe du skal prøve deg på.

Som noen andre så er et manus et MUST når man lager en film, bruker mye mindre tid på å tenke gjennom der og da + at det blir lettere å gjøre det man skal.

Når jeg ser på datoen så er dette litt gammelt så jeg vet ikke hvordan det har gått med deg og om det ble noe ut av dokumentaren din.

Kan bare si at, jeg og mine venner i KittehGuys startet med bare å teste ut noen effekter og det hele ble en kortfilm på 2min, vi fortsatte og etter 1 år så ble den en passe dårlig film på 15min, men det var jo morsomt som fy da :)

Etter det så gikk vi tilbake til å teste ukjente og nye produkter fra asia, norge og sverige så pluttselig begynte vi med film nr2 som ble lengre og bedre.

Tiden gikk og vi kom til et sted i livet hvor ting gikk litt tregt med produksjon av både tester og filmer, vi fikk oss nye jobber og hadde verken tid eller energi til å fortsette så vi tok en pause.

Nylig så samlet vi en haug med venner og hadde mesterskap i kubb, da alt var ferdig så stormet det et filmcrew ut fra skogen og utfordret oss til å lage en film på 5 dager (TIDSPRESS!!!)

Det er ikke første gang vi har hatt kontakt med dem så overraskelsen var velkommen den :)

Så per i dag så driver vi å redigerer kortfilm nr3 (om man ser bort ifra halloween snutten og kortfilmene på noen av testene våres)

Jeg vil ikke røpe noe enda og får vel ikke lov til det heller men filmen kommer og en mulig overraskelse :)

Så jeg sier bare som så, samme hvor du står i dag, STÅ PÅ, DU KAN KLARE DET, VI ER BEVIS PÅ DET!

Del denne siden