Hvordan lage dokumentarfilm?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av benObel, 30 Sep 2005.

1. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok, jeg er av den overbevisning at man kun trenger et kamera, en god mikrofon og en god story/ et ineressant tema så er du på vei til å lage en ok dokumentar..... ?

Kommer vel an på hvor fancy du vil ha det... men tenker seff på et nesten null budsjett...

Noen som har noen tips til "dokumentar" regler?

feil man ikke bør gjøre osv... ?

Noen som har laget dokumentarfilm her? hvordan ble resultatet?

Noen som vet om man kan selge til NRK ( tv generelt ), kinovisning osv?

Hadde vært gøy å få vist det nasjonalt.. Må jo være et tema som kan fenge et større publikum...

FInt med svar..... 8)

2. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  3. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Må bare beklage, men serveren min er ikke oppe og går. Har ikke brukbar linje enda, så den linken er "død" eller hva enn man kaller det... Skal se om jeg kan få den opp i løpet av en ukes tid. Vil bli med 10kb/s ut da, bare så det er sagt. Faen til deprimerende greier, gikk fra 230kb/s ut til 10kb/s ut.

4. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Nå vil jeg ikke akkurat påstå at dette er filmen for å vise hvordan dokumentarer lages, siden den er både uetisk, og inneholder altfor mye fiksjon og fjas. Men om man skal lage en underholdende dokumentar, så vil jeg påstå at det finnes grep i dokumentaren vår som kan nyttes i andre for å gjøre dem mer spennende. Men alt med måte. Internhumoren i dokumentaren vår kunne den jo egentlig klart seg foruten.

5. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fint om du setter den opp igjen når du får fiksa serveren... hehehe..

Hva handler dokumentaren om?

Og dette gjelder ennå:

Kan man selge til NRK, kino?

Er det interesse for det hvis filmen er bra? Tror dere? Vet at kinoer ikke har problemer med å vise den på DVD...

det er heller lyden det skulle være pes med?

6. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Å vise ting på kino skal veldig mye til, så ikke ha for store forhåpninger :wink:

7. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har ikke store forventninger.... men hvis man lager en god dokumentar med et bra tema som folk kan relatere seg til.... skal man ikke se bort ifra det..

man kan ikke være negativ... da kommer man ingen vei...

"Å vise ting på kino skal veldig mye til, så ikke ha for store forhåpninger"

kjenner du til "systemet" siden du sier det?

Eller har du prøvd og blitt avvist?

8. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tja, skal du komme på kino, må du vel ha en god historie, muligheter til å gjennomføre dokumentaren (Det koster penger), god kunskap i redigering ovs... Og egentlig så er det få dokumentarer som kommer på kino uansett!

9. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja det var jo mitt poeng, at filmen MÅ være bra..

Men alt det tekniske synes jeg ikke har så mye å si... har sett dokumentarer uten noe fancy redigering.. men de har en bra story.. og funker . .

det er jo ikke en film... men dokumentar. man skal klare alt, bare man har viljen.

enig i deg at man må ha muligheter til å gjennomføre dokumentaren... men går an å søke om støtte, hvis det er tema som har stor appell..

10. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jo, jeg sier ikke at du er noe dårlig til å lage en dokumentarfilm.
    Men jeg vet om mange proffe som ikke har fått dokumentarfilmen sin på kino, bare på tv.
    Og siden du er på ett amatørfilmforum, så er du nok ikke proff! Derfor synes jeg det blir litt for høye krav til å sette opp at filmen din skal komme på kino eller tv.
    Ikke for å ødelegge drømmene dine, men det kommer nok ikke til å skje i denne gang :wink:

11. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du kjenner noen som driver en(et?) kino, eller som sitter i et kinostyre, så tror jeg ikke det skal være altfor vanskelig å få til en liten/privat visning. Det vil jo mest sannsynlig koste litt, eventuelt at de tar alle billettinntektene, og at filmen sikkert vises på et teit tidspunkt.

Selge derimot, er en helt annen verden. Er nok lettere å selge den til NRK, enn å "selge" den til kino(blir vel at et distribusjonsselskap kjøper dokumentaren). Menneh, holder du deg innen for enten 28 og 58 min(tror det var de minuttene de snakket om på skolen) så kan NRK kjøpe den. Altså, hvis den er bra nok!

12. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Tror det er viktig å påpeke at det er ånden, budskapet og moralen som er de bærende elementene innen dokumentarsjangeren. Det at man brenner for å fortelle noe; at man vil med hele sin sjel få sine observasjoner om virkeligheten ut til folket. Hvis dette føles bra, så er det per definisjon en god dokumentar, selv om den er helt uten fiffig klipping og selv om den er filmet med hi8. Selvsagt er det flere typer dokumentarer, og man kan ikke helt lage de storslåtte discoverydokumentarene uten penger og mye ekspertise på teknikk. Men for den jevne filmskaper, så er det å få fram en mening det aller viktigste, og det man bør konsentrere seg om i utgangspunktet for dokumentaren. Super Size Me er et godt eksempel på at det er budskapet og fortellergleden som vinner fram, og total mangel på innsikt i filmskaping ser ikke ut til å stoppe mannen bak.

13. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Enig i det som blir sagt her.. feks Bowling for Columbine... dyr produksjon.. mye research osv..

bra dokumentar.. .

men har jo ikke akkurat tenkt å lage en slik påkosta film.. men lyst å lage en dokumentar som folk som kan relatere seg til... for en billig penge...

Jobber som vikar på en kino... kan sikkert smiske meg oppover...

men nå tenkte jeg generelt på kinoer...

" Men jeg vet om mange proffe som ikke har fått dokumentarfilmen sin på kino, bare på tv."

Hvis de er "proffe" burde de vel klare å få solgt det til kino/ tv.... eller?
    eller er ikke filmen bra nok.. ?

Det kommer vel helt an på produktet... proff eller ikke proff..

mange "proffe" som lager håpløse filmer.. det har vi vel alle sett... skal vel ikke gå inn på navn...

Enig med Kenny W. ..

14. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    problemet med kino er vel det at dokumentar egner seg best på TV, og det er få personer som gidder å dra på kino for å se en dokumentar. Med mindre den omhandler noe så stort som president Bush (Fahrenheit 911) eller Mc.Donalds (Supersize me).

Kino er egnet for Film, og de fleste dokumentarer er filmet på Video, og det å blåse opp til 16/35mm koster flesk.

15. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    " Kino er egnet for Film, og de fleste dokumentarer er filmet på Video, og det å blåse opp til 16/35mm koster flesk. "

Enig i den.... Men vet at noen kinoer har vist DVD... og det har funket, og folk har kommet og sett film... Selv om lyden er mono...

Ingen vits å blåse den opp til 35 mm...

Jepp, har jo tenkt å lage en dokumentar som opptar folk flest.. det er jo meningen.. men det var jo det med penger da....

16. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Server er nå oppe og Satisfiction skulle nå være tilgjengelig. Menneh, det bemerkes at jeg for øyeblikket kun har 14kb/s ut. Så det vil nok ta litt tid å laste ned... Tror også jeg har fått sperret serveren slik at bare 1 kan laste ned om gangen.

17. AtomSmurf

AtomSmurf Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vel hva mener du med det? De fleste dokumentarer som blir laget handler jo om temaer som 'opptar folk flest', så hva skal du bringe til verden som er så nytt? Hvilken dokumentar vil du lage?

Stig,

18. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hovedsaken er ikke å lage en film om et tema som opptar folk flest, men om et tema som opptar deg selv. F.eks. hadde en av norsk film største dokumentarsuksesser, Heftig og begeistret - om et mannskor fra Berlevåg - neppe et tema som opptok folk flest, men fordi de som lagde filmen var engasjert, ble resultatet en film som også engasjerte publikum.

19. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har ennå til gode og se Heftig og Begeistret.... Jepp, den filmen var et fenomen.. og hadde en utrolig suksess på kinoen...

Filmen hadde det vi kalte for good word of mouth...

Og den filmen hadde et lite budsjett, om jeg ikke husker feil... Men filmen traff en "glemt" målgruppe, nemlig pensjonister... de som sjeldent går på kino... ganske smart...

Noe nytt tror jeg ikke vil lage... Men ha en annen vinkel på det kanskje.. har tenkt på en del ting i det siste...

Føler at de fleste dokumentarer tar opp alvorlige temaer... sist på kino var vel "ungdommens råskap"... så ikke den, men et tema som opptar de fleste.... men tror ikke filmen gjorde det så bra...

så aldri filmen, så kan ikke direkte uttale meg...

Men tenker en mer munter dokumentar, noe alla Super size me, En date med Drew..

Super size me tar opp et alvorlig tema, men har en morsom oppbygning..

Fikk bare sett noen få min av En date med Drew, men filmen virket veldig veldig morsomt laget...

Jeg tror folk er lei av sånn alvorlig dokumentarer, så har da et par ideer til noe motsatt...

Amerikanere er jo glad i "hva om jeg kan gjøre dette i løpet av 30 dager" prinsippet....

så hva om jeg adopterte det til norske forhold... kanskje det kan funke...

En ide jeg har handler om trening/ kosthold med en morsom twist..

20. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg syns du har et godt motiv for å klare å lage en god dokumentar. Og jeg er enig at man ikke må h et stort budsjett for å klare å lage en bra dokumentar, det som du sier at en god storry er viktigere. Der er jeg enig!

Når det kommer til det å få vist en dokumentar på kino, tror jeg vi "dødelige" har en lang vei å gå. Det er nemelig vanskelig og kan fort bli kostbart. Så hvis du har et solid budjett, kan du kanskje komme litt lengre. Mn det er jo frem for alt storryen som en det viktige.

Ungdomens råkap fikk veldig god kritikk. Og var jo nominert til forsjellige priser, litt usikker på om den fikk noe. Har heller ikke sett den, men får jeg sjansen en gang, vil jeg nok takke ja.

Syns også du har et godt utgangs punkt i trening/kosthold. Og det at du vil prøve å lage det litt mer humoristisk kan nok kommer til å slå ann. Og den amerikanske idéen om å gjøredet på 30 dager, er jo noe som kan vekke folks oppmerksomhet mer. Så jeg tror alt i alt du har gode muligheter, uten at jeg vet hva du er "god for". Har jo ikke sett noe du har gjordt før. Men som sagt, det virker lovende på meg det du sier du vil gjøre ut av dokumentaren. :wink:

Del denne siden