Hvordan lage dokumentarfilm?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av benObel, 30 Sep 2005.

1. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lalo, det var jammen koselig å høre... hehe.. takk for den...

Ang de siste amerikanske dokumentarene, så tror jeg ikke de hadde som mål å få kinodistrubusjon... Men som sagt er det ideen... Men de har vært flinke til å "selge" filmen sin. Et produksjonsselskap har funnet filmen bra og kjøpt filmen, og finpussa" den... Og blåst den opp til 35 mm...

meget smart fordi de siste filmene har tjent masse cash... Snakker da om Super size me og Min date med Drew...

Men jeg vil tro at det er tusenvis med dokumentarfilmer som ikke kommer gjennom nåløyet i USA... for et marked... der skal du virkelig ha flaks og ha kontakter...

Jeg vil tro at lager man en dokumentar om et tema som omhandler mange mennesker vil man kunne få støtte..

Det er utrolig mange foreninger osv som deler ut støtte.. Men den pengestøtten jeg trenger er kun til kinodistrubusjon... ( hvis det nå skal skje)

Har et par ideer til dokumentarfilmer, MEN som sagt dokumentar tar laaang tid.. man må regne med et par mnd, kanskje opp til et år eller mere... pga all råmateriale ..

2. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, du skal ha ganske gode grunner til komme igjennom nåløyet i USA. Det er mer enn bare god kunnskap som skal til. Jeg er av den oppfattning at her i norge er det ikke god kunnskap og et stort budsjett som skal til, det går litt mer på det å ha temaet og mulighetene til å lage dokumentaren.

Jeg har selv ikke vært med på å lage noen dokumentar, dessverre. Men jeg tror bare man har en godt storry, muligheter og vilje ikke minst. Så er det utrolig hva man kan få til! Mitt tips er jo da å finne noe man selv kan fordype seg i, for det vil jeg tro man må hvis det er snakk om å lage en dokumentar som man vil skal nå langt. Man må da også ta seg god tid og jobbe godt med forarbeidet, som la oss si det skulle være trening/kosthold. Og da kan man finne ut mye av det, være litt frempå er jo en fordel :p Jeg er av den oppfattning at da er man på god vei til å få en god dokumentar. Men som sagt, alt avhenger av storry, muligheter og ikke minst vilje.

Det skal ikke alltid være lek å lage film, men man skal ikke være helt streit heller. Hvis man prøver å leke litt med ting, kan man fort få et bedre ressultat! ;)

Jeg har ikke så alt for god erfaring med film, men jeg tror det skal være ganske greit :)

3. Anette

Anette Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå gadd jeg ikke lese alle inlegga her :p

Uansett, gode regler til å lage dokumentar:
    - Finn enten en sterk karakter (eller fler) eller en sterk handling
    - Show, don't tell! - det er ikke radio, men film som skal vises. Man vil bli kjent med karakterne gjennom å observere, ikke av å bli fortalt.
    - Ingen dokumentar er objektiv, men husk at den faktisk skal gjenspeile virkeligheten og være realistisk.
    - Hold kameraet igang. Du veit aldri når noe kommer til å skje!

Ikke minst er det viktig å lage dokumentar om noe som engasjerer deg! og som kanskje du alene har en unik mulighet til å lage.
    Også skader det ikke å se snill og uskyldig ut har jeg erfart. Ofte må man kanskje vri litt på sannheten, og det er ikke alltid smart at de du lager dokumentar om, allerede veit vinklinga du har satt deg.
    Men husk at du ikke skal ødelegge andre folks liv fordi du har lyst til å lage film da.. det finnes grenser til slephet, selv om de kan tøyes litt!

4. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis noen er interessert kan jeg legge ut ideene mine, så kan dere si hva dere synes jeg bør satse på??? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

5. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    gjør det du.. :D

6. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok here it goes.. Men skal jeg kanskje lage en ny tråd sånn at flere ser det lettere????

Del denne siden