Hvordan lage ett filmcover ?

En tråd i 'Introer og logoer' startet av Grolo, 5 Jun 2008.

1. Grolo

Grolo Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei!

I høst fikk jeg ett oppdrag av min lærer og lage en film av skoleåret.
    Jeg er nå ferdig med filmingen, nå driver jeg og redigerer så det blir ferdig til skoleavsluttningen. Men jeg har også tenkt til og brenne det ut så de som vil kan kjøpe det. Jeg kar kjøpt inn 5 fempakkninger av DVD+R. Der er det inkludert cd-cover, så da tenkte jeg at ville lage det litt proft og lage eget cover. Så hvordan gjør man det, i Photoshop. Jeg kan ihvertfall det grunnleggende i PS. Så vet noen om en guide elns ?

Mvh Grolo

2. danielfah

danielfah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så lenge du har riktige mål spiller det ikke noen rolle hva slags program du bruker, til og med paint fungerer :D

Selfølgelig har du mere muligheter i photoshop og illustrator, men det vigtigste er det som er oppe i hodet ditt, ideer og kreativitet...
    Hvis du googler etter dvd covere så kan du sikkert få mye inspirasjon til hva slags farger, oppset og fonter du kan bruke.

(Personlig ville jeg laget coveret i Illustrator)

3. Robert Erstad

Robert Erstad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Finnes som sagt ingen guide til det perfekte cover, men som danielfah sier, google litt på andre cover, gjerne også scan inn ett cover du liker og ta litt av oppsettet fra det. hvordan bilder og tekst er plasert på baksiden, etcetc

4. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  5. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  6. Arne Undheim

Arne Undheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har en dvd-mal i et indesign document på skolen viss det skulle være noe hjelp.

7. Grolo

Grolo Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takk for svar. Men er det noen som vet nøyaktige mål på et vanlig cd cover ? (bruker det isteden for DvD-cover siden det fulgte med dvd'ene)

8. MrJonez

MrJonez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Til: Gx60

Jeg ser du elsker Kenny Wang. Eller er det Kenny Wang som elsker deg?

Har dere noe på gang eller? :wink:

9. AlexanderOdegaard

AlexanderOdegaard Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har provd

Ja, da har jeg provd, men er ikke sikker paa om det er dette du leter etter. Det er egentlig bare aa google etter det, saa maa du nesten bare lete en stund :p Her er en liten link hvor du kan finne bildet ;) http://www.linaandalex.com/CDSpecs.jpg Haaper denne funker for deg...

10. cmfossum

cmfossum Ensign

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Bare hold deg unna lens flare og comic sans så blir det nok så fint så.

Nei seriøst: Hold det enkelt og greit. IKKE begynn med effekthoreri og annet tull. De aller fleste prøver å trøkke inn så mye som overhode mulig på siden... Finn en enkel grei fin font, og kanskje et bilde du liker. Så leker du deg med størrelser på tekst, plassering og kontraster mellom disse.

11. skrekkarkivet

skrekkarkivet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mener jeg har tipset om dette i et annet topic, men der fins mange nettforum som er dedikert til custom cover making. Google det så finner du nok det du trenger :)

Lykke til
    S.

12. Arne Undheim

Arne Undheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vente å se. Tihihihih. :oops: :roll: :roll: :oops: :twisted: :twisted: :wink:

13. Grolo

Grolo Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg har nemelig et ganske enkelt og greit program som heter Nero coverdesigner. Med ferdiglagde templates og slikt. Men jeg har ikke en skriver på denne pc'en, og jeg fant ingen mulighet for og lagre det som et jpg. bilde elns for og ta det med til den andre pc'en og skrive det ut der. Noen som har erfaring med Nero Coverdesigner ?

14. AlexanderOdegaard

AlexanderOdegaard Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det kan du kan gjore er aa bare ta Print Screen og saa gaa inn i paint/photoshop eller noe lignende, ta paste/lim inn og lagre det derfra som et JPG.

15. skrekkarkivet

skrekkarkivet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Printscreen er ikke en god idé fordi du da tar et bilde i 72 dpi av skjermen. Skal et DVD cover få fotokvalitet burde du ha 300 dpi

16. An10Bill

An10Bill Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Hvordan lage ett filmcover ?

Jeg for min del lager bare et nytt bilde i PS som er riktige dimensjoner til det formatet jeg skal ha, enten CD-cover eller DVD-cover. Dimensjonene tar vel ca. 2ms å finne ut med et søk på google..... Deretter er det bare å bruke tid på å få til en grei bakgrunn, et bilde eller flere, fin tekst/riktig fontvalg etc. Skal du ha med en slik synopsis/sammendrag av filmens innhold, hva med et slikt felt på baksiden med felter for prod.år, lydtype, sone etc ? Så er det are å begynne å designe fra bunnen til du har ønsket resultat.....

Kan selvsagt også bruke Nero Coverdesigner og andre ferdige maler om man kan leve med de begresninger slike programmer eller maler legger i føringen....Men jeg foretrekker PS og lager et bilde i riktige dimensjoner, 300dpi. Andre foretrekker illustrator - men det programmet h jeg liten kompetanse på, så føler meg betydelig mere "vel" ved å jobbe i PS....

Et bra coverdesign må du nok regne med å bruke noen timer på iallefall - selv kan jeg godt holde på en hel dag før jeg sier meg fornøyd (ta er hele ide/design-proessen også med) :) Men det er kanskje bare jeg som en treg eller unødvendig pirkete.....

17. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Enig at photoshop er greit. Du bare tar en dvd du har kjøpt, tar ut arket herfra og måler med linjal. Åpner nytt prosjekt i PS med 300dpi ja. Husk å putte på en tynn linje i kanten så du ser hvor du skal klippe. Husk at jo mer mørke farger i cover jo mer blekk bruker du. Husk reklame for deg selv på baksiden.

18. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg bruker InDesign til layout, og lager eventuell grafikk, foto etterarbeid eller ting som ikke kan gjøres i InDesign med Photoshop, for så å lagre som PDF for trykk eller print.

Mal kan du finne f.eks. her.

Del denne siden