Hvordan skrive et godt manus?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Camilla.MB, 10 Mai 2011.

1. Camilla.MB

Camilla.MB Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei alle sammen på dette forumet c:

Jeg er helt ny her, og er 17 år gammel. Jeg går på medier og kommunikasjon og nå har vi et prosjekt innen film. Jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips på hvordan et manus skal se ut. Har noen kanskje en mal jeg kan følge?

Jeg setter pris på alle svar!

Takk på forhånd!

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Sv: Hvordan skrive et godt manus?

http://gesterling.files.wordpress.com/2009/07/picture-12.png?w=405&h=541

Det skal se slik ut. I alle fall omtrent. Det må ikke være identisk da det ikke egentlig er noen standard på det, men det er lurt å gjøre som andre slik at det ikke blir noen misforståelser. Hensikten med manus er å få fram scena slik den var ment uten at det skal kunne tolkes.

Bare google movie script, så ser du masse slike. Alltid google før du spør.

INT. eller EXT. om det er inne eller ute (interiørt eller eksteriørt.) og kort beskrivelse av hvor de er og på hvilken tid av døgnet.

Dialog skrives midtstilt under navnet til den som sier det i caps. Nye personer skrives med caps første gangen. Forklaring av handlinger som ikke er dialog skrives med vanlige marger. Men ikke syns eller utdyp noe som du ville gjort i ei bok. Bare skriv akkurat det som foregår og kan vises på film.

Hvis du vil forklare noe med voice over så skrives det som dialog, men med (V.O.) bak.

3. Eriksenfilms

Eriksenfilms Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Var bra det han forrige skrev, hør på ham!

Men om du vil ha et godt program til å sette sammen et manus, bør du prøve ut Celtx!

De har en gratis versjon og det funker dritbra, bruker det selv så slipper å bruke penger på annet!

4. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  5. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

celtex er et fint program å bruke, sparer deg for en del tid og ser litt proffere ut. (sikkert mange andre programmer også)

også bare adder jeg at når noen snakker som ikke er i bildet skriver man (off) bak, tror kenny har sagt det meste ellers

6. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det er et par småtriks som er lurt å få med seg når det kommer til formatering av manus. Som Kenny nevner så er det delvis fastsatte regler og delvis personlige preferanser.

- Skriv navn i STORE BOKSTAVER første gang det blir nevnt i handling. Da vet alle at denne karakteren ikke har vært med i manuset tidligere.
    - Når det kommer til introduksjon av karakterer så holder det ofte med alder (jo yngre karakteren er, jo viktigere er det å spesifisere alder) og kroppstype. Eventuelle detaljer må ha en funksjon for å rettferdiggjøres, da karakteren uansett kommer til å se ut som skuespilleren. Samme gjelder for skildring av location. Skriv kort og generelt, men det mest effektive er å beskrive følelsen av stedet (Stallone beskriver rett og slett den første arenaen i Rocky som "a lagre unemptied trash-can", fremfor å nevne størrelse oppgitt i kvadratmeter, farge på veggene, hvordan lyset treffer ringen og lignende).
    - Begynn aldri en scene med dialog. Du må se noe. Om det er dialog på sort så må du skrive at det er på sort.
    - Skriv alltid i nåtid.
    - Ikke skriv noe vi ikke kan se eller høre, som tanker. Om det er essensielt å få det frem bruker du V.O. for da kan vi høre det.
    - Du kan bruke parantes under navnet i dialog til å spesifisere hvem dialogen er rettet mot, dersom det er flere karakterer i scenen eller om om karakteren snakker i telefon. Eksempelet mitt er ikke midtstilt, men det er dialog:

HARALD
    (til Arne)
    Slipp alt du har i hendene.

Mange misbruker parantes til å spesifisere hvordan replikken skal leveres, men det er directing on the page, som blir sett ned på. Finnes noen unntak hvor det er lov, men det er best å la være. Eksempel på feil bruk:

HARALD
    (sint)
    Slipp alt du har i hendene.

- Ikke bli for kreativ med tegnsettingen. Bruk helst kun punktum og spørsmålstegn når du avslutter en setning. Enten ett eller tre punktum. Aldri to eller mer enn tre. Utropstegn er lov - bare ikke bruk mer enn et om gangen - men du bør ta utgangspunkt i å, med hjelp fra karaktermålet/agendaen, velge ord og ordstilling som ideelt sett ikke kan tolkes på andre måter enn din. Det er veldig vanskelig å få til, men svarer seg å trene på. Dessuten ser manuset ditt mye bedre ut.

- Scene headings/slug lines kan gjerne se slik ut:
    INT. KJELLER - NATT
    ÏNT. HARALDS HUS - NATT
    INT. HARALDS HUS, KJELLER - NATT

Øverste er fin om det holder å vite at det er en kjeller. Om den har vinduer er det mørkt utenfor.
    Den i midten er ganske generell, men vi vet at det er hos Harald, som kanskje er en location som går igjen i manuset (eller kanskje du har flere hus i manuset som må skilles fra hverandre) og det er gjerne dekorert med bilder av hans familie, o.l.
    Siste spesifiserer at det er hos Harald, men i kjelleren.

Mye virker kanskje som flisespikkeri, med tanke på at manuset bare skal formidle historien din, men jeg synes det er greit å gjøre det riktig første gangen og få et bedre utgangspunkt som du kan videreutvikle deg fra.

Forresten: Tittelen på tråden din stemmer ikke helt overens med spørsmålet ditt. For all del, den er nær, og et godt manus bør jo se bra ut, men det er lett å skrive et dårlig manus som ser bra ut. Bare påpeker det fordi du typisk ikke vil få svar på hvordan man skriver et godt manus når du spesifiserer at det er snakk om formateringen - om du var interessert i det også, altså.

7. Nightstrifer

Nightstrifer Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Selve oppsett til et manus er ganske enkelt, templates og programmer som er nevnt her hjelper godt til med det, men hva som kjennetegner et godt manus er alltid innholdet. Hvis du ikke har sjekket det ut, så er Story (http://www.amazon.co.uk/Story-Subst...=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1308837462&sr=1-1) eller Syd Fields bøker ( eks. http://www.amazon.co.uk/Screenplay-...=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1308837506&sr=1-1) veldig gode. De viser hvordan man kan "tenke" film, og så sette det på papiret. Selve oppsettet videre er en lek videre!

Del denne siden