Ide til skrekkfilm

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av torfje, 15 Sep 2009.

1. torfje

torfje Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Nå snart har jeg og en vennegjeng tenkt og lage en liten skrekkfilm. Det jeg tenker er at handlingen skal foregå i et hus der de er invitert på filmkveld, og så går det en morder løs som tar knekken på en etter en etter hvert som tiden går.

Noen som har ideer for hvordan starten kan være i filmen, og hvor mye spenning det skal være?

Takk for tips.

2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mange kortfilmer prøver å fortelle absolutt alt. De pleier å starte med at noen ungdommer sitter i et klasserom, hvor en av dem inviterer de andre hjem til seg på filmkveld. Dette synes jeg er unødvendig. Start gjerne filmen med at gjestene dukker opp, eller litt uti filmkvelden. Så kan du forklare at det er en filmkveld, eller la være. Noen har gjerne med et klipp helt i begynnelsen, hvor morderen tar livet av sitt første offer - gjerne tilsynelatende ikke relatert til de kommende ofrene. Dette drapet kan f.eks. ha vært for mange år siden, en uke siden, rett før filmkvelden, samtidig med filmkvelden, osv. Men når det blir gjort i fortid, er det ofte at de kommende ofrene finner ut om dette drapet, eventuelt at det skjedde en uke i forveien, at de har lest det i avisen og diskuterer at det er en morder løs - eller at dette avslører morderens svakhet eller noe lignende.

Det er uansett godt å ha et fengende anslag. Hvor lang ser du for deg at filmen blir? Om det er meningen at det skal være underholdning er det lurt å begynne så nær slutten som mulig, for å gjøre den spennende med en gang.

3. torfje

torfje Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Filmen skal være sånn cirka 30-50 minutt. Jeg ser for meg at de skal være en hyggelig film i begynnelsen, helt rolig liksom, og så plutselig skal de bli spenning når morderen kommer inn i bildet.

4. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke rolig og hyggelig film som blir spennende til slutt. Du mister publikummet før det i det hele tatt har gått 12 min.

5. Oceanstudio

Oceanstudio Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    30-50 minutter er mye film. Du burdde vurddere å kutte ned en del..

6. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Du kan jo ikke be noen kutte ned filmlengden allerede før filmen er preprodusert...

7. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Man han kan sørge for å skrive det slik at man ikke kjeder ræva av seg i begynnelsen! Og 30-50 minutter er ikke mye film så lenge det er innhold i filmen.

8. Arne Undheim

Arne Undheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Dette er standard dramaturgi modellen i Hollywood. Denne vise hvordan spenningen i en film er. For å ikke miste publikum må man ha spenning i starten, slik at folk bare må se hele filmen. For å lese litt mer om andre forskjellige dramaturgi modeller kan du jo lese på f.eks.:
    http://www.dr.dk/Kortfilm/leksikon2.htm

9. Hitmanofnorway

Hitmanofnorway Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Jeg ville ha sett litt film om akuratt dette altså morder og offer typ filmer for å få litt inspirasjon, eller bare begynne med at de er på vei til huset/hytta/teltet/lavo/ok nå er det nok. Osv dit de skal og kutte rett til kvelden, etter noen kipp at de har kommet og la det være en viss mengde spenning rundt det hele etter de ja 3-5 første scenene eller noe jeg vet ikke helt. Håper det var til hjelp:)

10. regisoren

regisoren Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Tipset mitt er at det er morderen fra filmen som "hjemsøker" dem.

11. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du er vel i den fasen omtrent alle filmskapere har vært i, du vil lage standard slasherfilm med masse blod. Greit nok, men du trenger ikke la jævelskapen vare i 30 minutter. Lag en film på 2-5 minutter, så ser du hva som var dårlig med filmen og hva du kan jobbe videre med. lag flere korte filmer slik at du er klar til et senere stort prosjekt.

12. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Hvorfor foreslår folk å lage kortfilm når han har sagt han vil lage midtfilm? Det er helt andre ting man kan utforske i midtfilmer som man aldri får til i kortfilmer, og det er grundig dramaturgi og karakterbygging. Du vil aldri gripe publikum like hardt i en kortfilm, og man kan ikke øve seg på å lage langfilm ved å lage kortfilm. Man vil kunne lære seg mye teknisk, men aldri uten å lage langfilm vil man lære seg å holde en historie interessant i halvannen time eller mer. I en kortfilm er det ingen regler fordi folk som regel klarer å se et kvarter film uten å stille for mange spørsmål, og regissøren har derfor mye friere tøyler til å fortelle. I en langfilm stiller publikum helt andre krav og man må holde konsentrasjonen deres oppe og veksle mellom spenningsnivå. Det å lage en midtfilm er et godt steg på veien fordi en midtfilm har samme oppbygging som en langfilm, men færre scener. Kortfilmer derimot er for korte til å bruke en like grundig oppbygging. Man kan sende manus gjennom alle stegene i Hollywood-formelen, men det skjer så fort, at seeren vil ikke egentlig oppleve at han har vært igjennom hele greia fordi mye av forventningene ligger i hvor mange minutter det går mellom kurvesvingningene og vendepunktene. Man kan for ekspempel ikke legge filmens premiss i det tolvte minutt i en kortfilm. Det jeg prøver å si er: La nå mannen få lage den filmlengden han vil og hjelp ham heller med dette. For en kortfilm vil aldri kunne måle seg med langfilm. Hvis han vil lage en grøsser så kommer man ikke med forslag om at han skal lage en komedie i stedet fordi det er enklere.

13. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men er ikke særlig smart å begi seg ut på en langfilm når du ikke engang kan lage kortfilm.

14. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Du vet jo ikke hva han har laga fra før av, og det er snakk om midtfilm, ikke langfilm. Og det er mer lærdom i å lage langfilm enn kortfilm selv om man ikke kan å lage kortfilm. Det er amatørnivå uansett, så det skal ikke selges og man kan ikke egentlig floppe noe som ikke har noen standard å nå opp til. Mye av grunnen til at norske filmer suger er fordi regissører ikke har laga langfilm, de lager musikkvideo og reklamer og lærer seg ikke en dritt. Og de får gjerne bare én sjanse for langfilm og får ikke øve seg noe særlig i faget. I Hollywood blir de satt opp på langfilm med en gang og de får prøve mange ganger fordi Hollywood vet at man må øve skal man bli god.

15. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er nettopp dette som er problemet med Norge og nordmenn. Det er så tykt med jante at man såvidt får puste frisk luft. Hva med å være oppmuntrende og hjelpe til med det som han ønsker hjelp til? Det er et ordtak som går noenlunde slik, "Om du ikke har noe positivt å si, så hold kjeft!". Ikke misforstå meg rett, man kan gjerne være negativ så lenge det er på en konstruktiv måte, men hvis man på ingen som helst mulig måte hjelper til så bør man ikke blande seg inn.

Det du har skrevet der, Skogslarve, er like teit som om en far skulle si til sin sønn, "Du har aldri syklet før, så det er best om du bare sykler 2-5 meter om gangen". Øvelse gjør mester, og hvis man først setter seg på sykkelen så lærer man mest mulig jo lengre man sykler. Det samme gjelder film, og faktisk alt annet her i verden.

16. Threethumb

Threethumb Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror nok du kan få problemer med å lage 30-50 minutter med handling om du ikke en gang har funnet en god idé enda. Et lite tips though: Ut ifra det jeg har lest her, anbefaler jeg deg å sjekke ut Black Christmas og Halloween. Der kan du få masse gode tips og ideer til en sånn type film du er ute etter. Trust me :)

Sist redigert: 13 Mar 2010
  17. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Det er vel faktisk lettere å lage langfilm med en dårlig idé, enn å lage kortfilm. Kortfilmen bygger jo på den gode ideen og belager seg kun på denne. En langfilm har andre ting som dramaturgi, dialog og karakterbygging som kan drive den. Hvis han vil lage over en halvtime, så må ha da kunne ville det, og så prøve å finne en idé.

18. Threethumb

Threethumb Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Litt off-topic, for han spurte jo etter hjelp til ideer. Men du har et poeng allikevel.

19. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Det er ikke egentlig off-topic fordi jeg prøver å få folk til å hjelpe ham stedet for å være analaper.

20. Threethumb

Threethumb Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg hjalp han da jeg. Så du svarte på den delen ved at det kunne være vanskelig, men du totalt overså at jeg også sa: "Ut ifra det jeg har lest her, anbefaler jeg deg å sjekke ut Black Christmas og Halloween. Der kan du få masse gode tips og ideer til en sånn type film du er ute etter."
    Det er da hjelp etter min mening..

Del denne siden