Igår fikk vi kamerakranen vår!!!

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av dj_zeptor, 8 Okt 2004.

1. dj_zeptor

dj_zeptor Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei 8)

I begynnelsen av august lekte vi i Interloop Productions med en knall ide. Det var å bygge en jib (kamerakran) i treverk. Vi gikk bort i fra dette og bygde en litt større en vi først beregnet, i aluminium. Etter utalllige turer på biltema og på mekaniske verksted er den altså ferdig. Den rager, på det høyeste, nesten 5 meter over bakken og er utstyrt med et hi-tech (ehh...) 5,5" tv midt på. Hva synes dere???

Filmkranen med innfoldet arm (ca 2 meter fra festepunktet i midten og til kameraet.)

Filmkranen med utstrakt arm (ca 4 meter fra festepunktet i midten og til kameraet.)

Her ser vi da den lille røde hi-tech 5,5" tven som er koblet til kameraet så vi skal se hva vi filmer. (Arm innfoldet)

Filmkranen skal selvfølgelig brukes i den første storfilmen fra Interloop Productions som vi er godt i gang med. Denne vil etter planen komme ut før jul 04. :D

2. jokke_tryne

jokke_tryne Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    faen så bra :D

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skulle spørre hvordan dere kunne se hvor kameraet peker, men fikk svaret på slutten, hehe

4. dj_zeptor

dj_zeptor Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jepp....å kamera kan styres opp og ned med en liten tråd. Derfor trenger vi den :D

5. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kom på det nettopp, er det ikke lurt å bygge et lite tak over kamera?tilfelle det begynner å regne litt ;)

6. agep

agep Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    STEIKE! 8O kult. Ble det dyrt å bygge den da? materialer osv? hvordan er fundamentet?

7. dj_zeptor

dj_zeptor Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jo....vi tenkte å kjøpe en liten paraply eller no når vi skulle filme en scene ved en gravplass iregn. Men vi trengte ikke allikevel. Får heller filme når det er fint vær 8O

Den er kun bygd av alluminium. Det er firkantede profiler som går inni hverandre, så den kan dras ut i forskjellige lengder. Ellers er det bare brukt noen små plater og noen trinser.

Fundamentet er et klesstativ opp ned. Beina var jo da altfor lange, så disse kuttet vi ned, og den er faktisk ganske stabil :lol: :lol:

8. audun1

audun1 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    sinsykt stiligt. jeg tror jeg også må lage meg et sånt. hvor mye betalte dere tilsammen for alt untatt kamera å skjerm

9. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er skikkelig prøff den greia der, gleder meg til å se den i aksjon :D

oftopic: audun1, fikk du e-mailen min?

10. dj_zeptor

dj_zeptor Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tilsammen ble det 785 kroner. Men vi brukte også 200 på diverse ledninger fra kamera til tv og fra tv til strøm i bil. Men det dyreste var nok arbeidet. Det tok faktisk ganske lang tid. 8) 8)

11. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hey, film litt med kameraet slik at vi kan se resultatet ;) bare 10 sekunder klipp eller noe

12. audun1

audun1 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    785 det var da exstremt lite. Jeg tror jeg må begynne med en gang he he

13. dj_zeptor

dj_zeptor Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Et lite klipp filmet med kamera finner du HER

:wink: :wink:

14. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det var jo skikkelig bra da!! Vurderer å bygge en arm selv etter dette ass! Vet ikke om jeg behøver det ennå, men det er alltid greit å ha! Hehe.. Men hvor oppbevarer dere den? :wink:

15. dj_zeptor

dj_zeptor Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Når den er slått helt sammen er den lengste delen fortsatt på 2,5 meter. Så den blir vanskelig å frakte. Men har man en bil til rådighet gårdet glatt=)=) Vi oppbevarer den bare i garasjen. Så tar vi den frem når vi trenger....tar ikke no stor plass siden den er så tynn..... :lol: :lol:

16. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ganske flott, hehe - er all sliten verdt det? hehe, jeg skal ikke bygge slik før om lenge (bør helst ha et fast "team" før eg bygger slik) - får holde meg til landet forløpning, hehe

17. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ingen tvil om at jeg skal bygge en sånn, men må nok vente til jeg er ferdig med dollygrip-greia mi :wink:

18. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    wooo likte denne jeg!
    lyst til å lage en tutorial?
    eller er det kanskje bedrifts hemmeligheter ute å går? :)

19. dj_zeptor

dj_zeptor Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Om det er verdt det kan jo diskuteres. Vi lager jo ikke film for å tjene no på det. Men det er morro å få så kule bilder uansett. Så vi synes det var verdt det=) hehe... Det er også morro å jobbe med en så stor sak å ettepå se at den virker helt bra.... :p

En tutorial på alle deler å sånn eller? Hvis det er det du mener så kan jeg prøve å få til det. Bare gi meg litt tid :lol: :lol:

20. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

ja! det hadde vært sjefs!

litt hvordan du gjorde og hvilke materialer :D

Del denne siden