Inception - dypere mening

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av MonoProd, 19 Okt 2010.

1. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jobber med en filmanalyse av inception på skolen nå, og prøver å finne ut hva den dypere meningen i filmen er. Å greie å legge ting bak seg? Se forskjell på drøm og virkelighet? føler liksom ikke at noe av det blir "dypt" nok. Eller om noe av tingene i filmen er metaforer for noe sånn at det får en dypere mening?
    Tips anyone?

btw. så veit jeg ikke om denne tråden ligger i riktig kategori

2. Jardoss

Jardoss Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Sv: Inception - dypere mening

Enig der. Litt vrien.

Men jeg vil si filme handler om å legge ting bak seg, gå videre i livet. Ikke ta skyld om du selv ikke har gjort noe.
    Lev "virkelig", ikke som i en drøm.

Håper det hjelper litt :p

3. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du må huske at hovedpersonen gjør noe forferdelig mot sin egen kone - uansett hvilke intensjoner som lå bak - som er direkte skyld i hennes død. Ikke bare begår hun selvmord som følge av dette, men han ødelegger sitt eget liv, da han har mistet det han elsket høyeste og er nektet sine barn. Samtidig ødelegger han da barnas oppvekst, ved å ta fra dem moren og seg selv.

Det er dette han går og bærer på. Han trenger ikke å legge det bak seg. Han er nødt til å bearbeide det. Alt blir en del av ham, som karakter. Noe vi klart ser, da underbevisstheten hans tar form av konen. På slutten av filmen spinner denne totem'en rundt. Om den velter eller ikke har ikke noe å si, da det viktige - for meg - er at han ikke lenger bryr seg om den. Han får en slutt som er så lykkelig at han aksepterer den, uansett om den er virkelig eller ikke. Kanskje er han fortsatt i limbo? Hvem vet.

Noe som også er interessant er at han takker ja til dette oppdraget, som går ut på det samme som ødela livet hans, nettopp for å få livet tilbake. Verdt å tenke litt på.

4. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

takk! hjalp meg veldig mye :)

Del denne siden