interlacing problem

En tråd i 'Programvare' startet av andy, 14 Apr 2004.

1. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ny her, så jeg vet ikke om d har vært diskutert før, men jeg sliter hardt me at interlacing ødelegger alle filmene mine når jeg redigerer på data (premiere). selv om jeg kjører filmene gjennom deinterlacing filter(virtualdub virker best, after effects å premiere sine deinterlacing filtre gjør d bare verre syns jeg) så er de veldig tydelige og utrolig plagsomme. men jeg føler ikke at d er noe problem hos andre. har dere problemet? noen tips for å slippe interlacing stripene?!? trenger sårt til hjelp!

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har du forandret bildet på noen måte?

3. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    nei, ingen forandringer

4. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Når jeg ikke har gjort noen forandringer har jeg aldri merket noen forskjeller. Du er sikker på at filmfilene dine og prosjektetets innstillinger har de samme innstillingene?

At det ene ikke er er PAL og det andre er NTSC f.eks?

Når er det du merker problemet? I monitor vinduet i premiere, eller etter du har eksportert til et format (avi, quicktime, DV). I tilfelle ved hvilket format, og hvilke innstillinger på dette?

5. bj0rn

bj0rn Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Interlacing er sånne horisantale striper over skjermen der bildet er litt forskjøvet?? Har jeg forstått rett?

Jeg får alltid det i det jeg legger inn filmer fra kameraet, men når jeg kikker på filen jeg har lagt inn etterpå er alt fint...

6. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    horisontale striper, helt korrekt...

Forsøvet? Kommer ann på hva du gjør feil!!! :wink:

7. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    såvidt jeg kan se er innstillingene de samme i programm som på kamera.

problemet kommmer ved alle tilfeller UNTATT når jeg captur'er. det vil si, før jeg exporter, imens jeg redigerer, etter jeg har export'et osv

derfor jeg ikke helt forstår hvorfor problemet oppstår etterpå siden den faktisk klarer å kjøre bildet på dataen uten interlacing problemet. til å med i real time previewen(monitor vinduet) kommer problemet.

8. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    fant nettop ut av hvis jeg starter et prosjekt med widescreen innstillinger så ble d mindre striper. men de er der fortsatt + at jeg filmer jo ikke i widescreen så bildet blir helt fortegnet

9. kjetilr

kjetilr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette kan høres ut som en kodekfeil. Snåle greier. Har ikke hørt om noe liknende egentlig.

10. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    har du noen linker til noen bra kodecs som kanskje kan hjelpe?

11. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skal me sjå. Har på følelsen at dette blir en lang post så prøv og heng med :)

Når du lager et DV-prosjekt i Premiere blir videoen deinterlacet. Det samme skjer hvis du spiller av en DV-komprimert fil i f.eks. Windows Media Player. Men filen er dog fremdeles interlaced. Dette er ingenting spesielt da det er slik programmer behandler DV-video.
    Når du da eksporteren denne filen med en annen codec enn DV-codec-en vil da filene ikke bli deinterlaced når du tar de inn i Premiere (eller WMP) igjen. Med andre ord deinterlacer Premiere kun DV-filer.
    Interlacing er egentlig ikke noe problem så lenge du ser på videoen på noe som er laget for å vise interlaced video. Dette er typisk TV. Dataskjermer er laget for å vise progressiv video, og da vil interlacinga syns veldig godt.
    Så hva skal du gjøre?
    Du har et par alternativer:
    Du capturer video fra kameraet inn i et DV-prosjekt i Premiere, redigerer videoen slik du vil ha den og fører tilbake til kameraet.
    Du capturer video fra kameraet inn i et DV-prosjekt i Premiere, redigerer videoen slik du vil ha den, rendrer ut til en DV-komprimert fil på harddisken (eller eventuelt en ukomprimert video). DivX og andre codecer som ikke støtter interlaced video vil da ødelegge interlacinga og gi dårligere bildekvalitet. Du tar da DV- eller ukomprimert-fila inn i VirtualDub og deinterlacer der (enig i at dette programmet sammen med den riktige pluginen deinterlacer bedre). Da har du ikke lenger interlaced video men progressiv video som vises helt fint på PC-skjermer.

Jeg klarer ikke å komme helt inn i riktig video- og pedagogi-modus på jobb, men hvis du lurer på mer kan jeg kanskje prøve igjen i kveld :)

12. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg har ikke prøvd å ta dv komprimert fil inn i virtual dub, men ukomprimert funker dårlig...selv om du deinterlacer den så er stripene ganske tydelige. men uansett så har jeg nettop annskaffet meg premiere pro og der er dette ikke noe problem(heldigvis)! men takk for tipsene, har noen prosjekter i premiere som må gjøres ferdig der, som nå kan avsluttes.

Del denne siden