Intro for "Up in the sky" snowboardvideo

En tråd i 'Introer og logoer' startet av OlaHaldor, 21 Sep 2007.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg så en tråd her på mandag om at Factor Films ønsket en intro for snowboardvideoen "Up in the sky" som bundles med som DVD i Onboard Magazine.

Først på tirsdag morgen ble jobbinga igangsatt med behandling av fotomateriellet jeg fikk tilsendt. Og etterhvert ble det klart at KOSMONAUT av UGRESS skulle brukes. Klipp og redigering av denne ble foretatt rimelig fort for å kunne blokke og lage en skisse på hvor klipperytmen skulle ligge.

Jordkloden og månen var det første jeg begynte med. Teksturen på jordkloden er henta fra NASAs websider.

En kjapp runde innom Video Copilots tutorials for å få et spark i riktig retning med stjerner og univers var et nyttig grep - men likevel mener jeg at jeg har greid å gjøre noe som er særegent, og langt i fra klin likt det mange gjør etter å ha sett guidene til Kramer.

Zoomen gjennom skyene var gjort med fractal noise, og et bilde over et snøkledd Skandinavia fra NASA.

Skyer og landskap er tegna for hånd i Photoshop - enkelt og greit. :)

Skyene i siste shot ble gjort i After Effects. DeviantART ble stedet for å finne et bilde å klippe sky-elementer fra, som så ble koblet til Particular og danne et skyteppe. Denne compen ble eksportert i QT TGA for å kunne compe inn himmel og andre elementer etter behov - å kalkulere fra frame til frame med 30.000 partikler er ingen spøk! Luftskipet er en standard modell i LightWave som ble modifisert for å få den looken som dekte behovet.

Jeg er mer eller mindre imponert over hva jeg har greid å få i stand på knappe to og et halvt døgn!

Noen screenshots i nativ 720HD oppløsning. Klikk på thumbnail for å se full størrelse..

Edit: ny link.. :)
    SE FERDIG KLIPP HER

Kommer sikkert tilbake til denne tråden igjen over helga for å legge til litt mer om hvordan jeg løste ting rent teknisk om det er av interesse. Eventuelt, har dere spørsmål - SPØR! :)
    Blir bortre fra lørdag til tirsdag..

2. skrekkarkivet

skrekkarkivet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Meget imponerende. Grafikken, musikken og redigeringen var/er meget proft. Fikk lyst å se resten :)

Er nok ikke lenge før du kan leve av film/produksjonskunnskapene dine.

Grattis

3. ShakkaProd

ShakkaProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Nå er jeg kjempen00bish, men den der satt :D syns den var kjempebra, og gjorde att je egentlig kunne sett resten (selvom det ikke er min greie).

4. Åsmund

Åsmund Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Sendte en søknad på denne jobben jeg og, men dette var mye bedre en noe jeg ville fått til! Håpet veldig på at du ville legge den opp fordi jeg hadde veldig lyst til å se hvordan det endte opp.

Introen var ikke veldig "snowboardfilm-ish", men det tror jeg egentlig bare er bra fordi folk vil bli litt overrasket av å se noe helt annerledes.
    Har en liten ting å pirke på, når du "zoomer" inn på skandinavia går det veldig fort, det er høyt tempo og mye foregår også bare stopper det liksom når "a film by Petter Foshaug" kommer opp. Aner ikke hvordan det kunne blitt gjort bedre eller annerledes, men syntes det bare det ble litt rart. Jeg har sett endel variasjoner av "Eart zoomen" til mr. Kramer, og med en gang har jeg tenkt tutorial, men det var ikke tilfellet ved denne og som du sier selv var den noe annet.
    Det hadde vært veldig fint å fi vite litt mer teknisk om hvordan du gjorde dette, spesielt de skyene i siste klippet.

Alt i alt, en veldig bra intro som setter steminga for noe jeg tror kommer til å bli en bra snowboardfilm!

5. oletheking

oletheking Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

oi... det var skummelt proft! ikke noe negativt om den introen!

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk :)

Det var Petter Foshaug i Factor Films som ønsket noe alà dette. Hans egentlige visjon var å lage noe alà Danviks Julesendinger 2006-vignetten, som ligger i videogalleriet på websida mi.

Med det musikkvalget, ble det veldig begrenset hvor mange sekunder og frames som kunne brukes - låta har ikke så mye repetisjon som det kanskje høres ut som, og en enkel redigering av låta for å få den sømløs ved innkortinga ble gjort i Apple Soundtrack.

Stilen på det hele var alltid ment å være litt annerledes og "pappfigur"-ish - noe jeg syns funka vel så bra. Hadde man brukt videoklipp fra selve videoen med hopp og sprett, ville man kanskje blitt lei av å se sånt innen videoen faktisk dro i gang. Introen blir et friskt pust i mengden håper jeg. :)

Ja, den biten med woosh gjennom skyene vet jeg stopper nokså statisk og brått. Igjen - tid var noe jeg ikke hadde overflod av. Den enkleste løsninga på det ville vært å gjort en sakte kjøring innover etter en kraftig hastighetsendring i kamera - da ville det gitt mye mer dynamikk i bildet. Helt enig i den, Åsmund. :)

Skal komme tilbake til de skyene i siste klipp, og andre tekniske ting over helga. Er på tur ut døra og blir borte frem til mandag.

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Da har jeg lagd en helt kjapp breakdown av enkelte shots. :)

TRYKK HER FOR BREAKDOWN-SEKVENS - QuickTime H.264, ca 9mb
    Høyreklikk, lagre mål som..

Edit:
    Om du ikke er så fan av quicktime, har jeg lagt det ut på Youtube også.
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=5RoCq55dT64[/ame]

8. Froystad

Froystad Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Nice Ola :D Sweet intro! Stoka på premieren på lørdag! Har troa pettern!!

9. agep

agep Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Oi, denne var stilig! Synes du har gjort en knall jobb med rytmen i klippinga

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk skal dere ha! :) Hadde vært himla kult å vært i Oslo på premieren og sett hvordan folk tar i mot introen!

11. mr.Jonas

mr.Jonas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Dette var bare helt sjukt...hel-profft :D
    Fikk skikkelig lyst til å se resten av filmen for å si det sånn :)

Del denne siden