Jeg bygger green screen! (Worklog)

En tråd i 'Tutorialer' startet av Toby, 9 Sep 2007.

1. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Søndag 9. sept. 2007
    Jeg har funnet ut at jeg skal bygge meg en green screen. Det var etter at jeg leste litt i denne tråden at jeg fikk ideén.

Siden jeg ikke har plass til å ha den hengende oppe hele tiden vil jeg ha den slik at jeg kan legge den i sammen slik at den tar lite plass og er lett å ta med. Den skal være ca. 2,7 meter høy og ca. 3 meter lang. Stoffet skal kjøpes som metervare på Ikea, derfor må jeg (mamma :p) til å sy, så jeg trenger tips til hvordan jeg kan lage skjøten så usynlig som mulig...

Jeg er ikke helt sikker på hvordan den skal konstrueres, har et par Ideér, men tar gjerne imot flere.

Jeg kommer snart med noen tegninger på hvordan jeg har tenkt å bygge den, hvis jeg greier å tegne noe da :wink:

Til admin/moderatorer: Beklager hvis tråden er feilpostet, var litt usikker på hvor jeg skulle poste den, men kom frem til at dette er jo på en måte en tutorial...

Mandag 10. sept 2007
    Da var jeg tilbake, jeg har tenkt litt og funnet ut at jeg skal lage to green screener. En som skal være "halvportabel" studio green screen på ca 8 kvadratmeter (2,7 x 3). Og en som skal være portabel på ca 2 Kvadratmeter (1,5 x 1,4).

Jeg jobber for tiden med tegningene til studio versjonen. Jeg kommer mest trolig med tegningene i løpet av morgen dagen...

Den portable versjonen har jeg ikke tenkt så mye på, skal lage tegninger til denne også.

Neste helga skal jeg på Ikea og kjøpe grønt stoff!

Onsdag 26. sept 2007
    Da har jeg fått tak i stoff fra Ikea, kjøpte like godt 8,5 meter med det samme jeg var der.

Jeg fant også ut at mamma har et klesstativ på hjul som hadde vært perfekt til green screen hvis det hadde vært litt høyere.

Prøvde meg litt med det hele på mandag, men siden jeg ikke fant noen lamper som kunne røskes ned av veggen uten å lage merker som mamma ville merket, så ble lyssettingen litt dårlig og jeg fikk ikke en gjevn bakgrunn.

Jeg har ikke fått tid til å jobbe så mye med den på grunn av skolen, men etter høstferien skal jeg nok få jobbet litt mer med den...

Jeg skal også på europris snart å kjøpe 500 watts arbeidslamper.

2. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ny oppdatering! :wink:

3. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ny oppdatering!

4. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Angående stativ til den portable, har sett noen som har bygt en fin portabel greenscreen med PVC-rør stativ. :) Disse kan fås på Biltema.

5. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har tenkt på det, men de virker ikke så solide, men jeg får se om de har noe morsomt på Europris først, siden de er nærmest.

6. Jay

Jay Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vi har visst det samme ikea laknet xD

7. Ridder7

Ridder7 Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
  8. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, det var egentlig ganske billig for en komplett green screen. Men litt av moroa er jo å lage noe selv og få det akkurat slik jeg vil ha det.

Flere som har forslag til konstuksjon på den portable?

Når det gjelder den store, så har jeg planer om å spøre mamma om jeg kan få et rom å ha den hengende permanent i. Dessverre har vi ikke kjeller, ellers hadde jeg hengt den opp der. *Hente spaden og begynne å grave* :p

For et sammentreff :p

9. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Hva med noen aluminiumsrør satt sammen til et stativ?

10. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Egentlig veldig god ide...

Får tenke på det

11. Ridder7

Ridder7 Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Toby.. det der grønne teppet, kan det bestilles fra Ikea på internett og? I så fall finner jeg det ikke der :S

12. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er ikke pvc rør ulovlige?

13. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    lol. jo det der dønn ulovlig. like ulovlig som snø er i hemsedal.

Tenker du på napalm, blåserør med giftie piler,eller ret og slet asbestrør??
    :D ;)

Kan lett gå i rør alt det der røre!!!!

14. palantir

palantir Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har selv brukt dette ikea-stoffet og med riktig lyssetting hadde det blitt knall.
    Ikke verst med tanke på at det ble filmet med HDV som har fantastisk lite fargeinformasjon i bildene (og dermed er 'umulig' å keye)

Lover å legge ut to bilder her snarlig (et med green og et med ferdig laget effekt)

ps! Ang. lyssetting. jeg kjørte grønne filter, men lærte i etterkant at blå nok hadde vært mer riktig. Eller...?

15. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror ikke det går ann å bestille det på nettet, jeg kjøpte det på Ikea i stavanger, rett ved kvadrat.

16. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Altså det dannes saltsyre når PVC brenner. Saltsyre er giftig og korroderende. Vist eg ikkje tar heilt feil

17. Ridder7

Ridder7 Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ok, takk for hjelpen! :wink:

18. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Kvadrat er på Sandnes :roll:

19. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Eller rundt der ja :wink: Er ikke så god på steder så langt vekk fra Bryne...

20. SimonKlovning

SimonKlovning Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du har en ledig vegg hvor screenen skal være, så kan du jo spikre den fast x)

Det skal jeg når jeg bestiller ; )

Del denne siden