Jobbe med skuespillere?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av danielskjelstad, 8 Jun 2005.

1. danielskjelstad

danielskjelstad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei

Hvordan jobber man mest effektivt med skuespillere?
    Har min egen måte, men føler ikke att den er så veldig effektiv at det gjør noe :x :x

Noen tips?

2. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vet egentlig ikke. Men jeg syns at alle regissørene bør ta skuespiller-kurs for å få mer kunnskap ang det - slik at det kan bli bedre forståelse og samarbeid mellom regissør og skuespillere.

Men mest effektiv? Det hadde vært lettere å komme med forslag om du fortalte hvordan du gjør på din måte hittil nå...

3. danielskjelstad

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kan jeg vettu.

Det jeg gjør.

Setter meg ned med scriptet og skuespiller, forteller hva scenen handler om og hvilken intensitet den har. Hva jeg forventer og hvordan rollefiguren oppfører seg.

Så under shootet, koregerer jeg ettervært, hva som er bra/hva som er dårlig.

4. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ok jeg kan gi deg et tips......øv! hvis det er amatørskuespillere bør man kanskje ikke øve FOR mye, da "gnisten" kan forsvinne etter et par ganger siden de ikke er vant til å gjøre den samme tingen om og om igjen. jeg har hørt noen sier at amatører kan max gjøre et shot 3-4 ganger, før de går lei og mister gnisten for den scenen.

andre tips er å snakke med dem hva de synes og om de har noen synsvinkler istedenfor å bare kommandere dem. hvis de spiller noe som de selv kan føle vil du kanskje få bedre resultat enn nøyaktig sånn som du vil. kanskje har de også en synsvinkel du ikke tenkte på?

prøv med variasjon i skuddene. si denne gangen gjør vi det mens du prøver å spille sint på personen. og neste gang sier du at han/hun kan prøve å gjøre det mens han ikke får lov til å ha øyenkontakt, neste gang være hemmelig forelsket. sånne ting gjør at du holder litt mer liv i skuespillerene siden de får litt variasjon i tagningene.
    og kanskje kan du klippe det sammen til noe fett?
    ....er et veldig brukt trix blandt proffer...(f eks scenen i psycho der norman gir marion middag rett etter hun har komt til motellet, og de snakker om fugler og moren hans)

som sagt øv.......det er bedre at dere blir enige om hvordan det skal spilles i forveien mens dere har god tid istedenfor på settet mens alle står og venter. (tid er penger :p)
    selve skytingen brukes mest til finjusteringer.

når du synes de gjør noe feil....ikke påpek hva de gjør feil, men si hva de kan gjøre bedre eller istedenfor....
    tenk deg at du skal spise en is i min film, og jeg sier:ikke spis den på den måten....ok...hva skal du så gjøre? er tusen måter å spise en is på!!
    prøv heller å si: prøv å spis den på den eller den måten. led dem i den retningen du vil ha dem istedenfor å la dem finne veien selv...
    pluss folk liker heller ikke å høre hva de gjør feil....de blir mye mer motiverte hvis du sier de gjør noe bra, men at det kanskje bør gjøres litt annerledes....
    prøv selv etter et skudd og si , nei, det var superdårlig..vi må gjøre det igjen...folk blir umotiverte og tror de gjør noe feil hele tiden mens de prøver å hjelpe deg.....si heller som folka i hollywood gjør....ja det var kjempebra, men la oss ta det en gang til for sikkerhets skyld eller for å prøve på en annen måte....er falskt, men det fungerer sinnsykt bra også ;)

ok dette er trix jeg bruker og har lært at fungerer for det meste....se om de er noe for deg :)

5. danielskjelstad

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hepp

Takker Andy :D

6. Kyrre

Kyrre Citizen

Veldig enig Andy. Flott "guide". :)

Jeg sier sticky her også, jeg.

7. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    mye muligheter

Hvordan en jobber med skuespillere er helt forskjellig fra person til person. Jeg har tidligere lært at det finnes noen metoder som alltid fungerer, men har av erfaring funnet ut at det kommer helt ann på skuespilleren. Det aller viktigste er nok at du sørger for at han/hun skjønner karakteren de skal spille. Få de til å tenke over sin egen dialog, og hva meningen er bak den.. Hvorfor sier du det? hva føler du når du sier det, og når den andre karakteren sier det til deg.

Jeg tror også på å gi skuespilleren mye rom. Dette gjelder spesielt på professionelle skuespillere. Det er f.eks ikke noen særlig god ide å gi 'line readings' dvs å vise dem hvordan de skal si replikker ved at du sier de sjøl. Dette må jeg innrømme noen ganger er det eneste som fungerer på dårlige eller uerfarne skuespillere, men dette er en insult til erfarne folk.

Lek deg litt, og diskuter rollefiguren med skuespillerne, både individuelt og i grupper, så kommer du langt!

Lykke til!

8. Ovis

Ovis Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Forarbeid er best

Min personlige erfaring er at forarbeid er essensielt.

Det gjelder da spesielt casting - Her har du en gylden anledning til å finne en kompetent skuespiller som passer til ditt prosjekt. Istedet for å finne en som kan fungere og legge inn ekstra tid når det hele skal skytes. Er også bedre for å få noen som virkelig vil ha rollen. Man trenger jo ikke nødvendigvis måtte betale lønn hvis man likevel har et kult prosjekt.

Å møtes for en øving og snakke ut om rollene samt gå igjennom scenene med dem inne i en leilighet er også veldig hjelpsomt. Da kan man stryke over de største problemene før innspillingen.

På settet:

Jeg leste nylig i en bok jeg har liggende som heter "first time director" av Gil Bettman. Jeg synes personlig dette er en av de beste bøkene jeg har lest om regi. Selv den henviser til andre bøker om samme emnet som "Directing Actors" av Judith Weston. Har du ikke allerede disse, så skaff dem fra Amazon. Jeg anbefaler dem på det varmeste.

Skuespilleren din må forstå karakteren. Det burde være lett å kunne gi et innblikk i dette hvis man selv har skrevet manuset. Da har man antakeligvis laget en liten forhistorie til hver skuespiller. Er skuespilleren god vil han kunne gi sin tolkning, og man kan gjøre noen små justeringer underveis som i "Kjempebra, men vær litt mindre glad i denne scenen."

Jeg vil ikke skrive altfor høytflyvende om temaet, men sørg for at de vet hva de ønsker fra sine motskuespillere og hvordan konflikten skal forløpe seg i scenen. Gå gjennom manuset og finn frem til hva som er det mest salgbare i scenen. Ha til enhver tid oversikt over hvordan alle skuespillerne vil reagere til hva som skjer. Er alt forklart burde det gå bra selv med ganske uerfarne skuespillere.

For å skape mer driv i skuespillet kan du også gjøre bruk av fysiske virkemidler. Få dem til gripe hverandre i klærne og skrike litt hvis dem er sinte eller la den ene karakteren prøve å "rømme" fra den andre hvis det er snakk om to personer som møtes på gata. Det gjelder skape litt dramatikk for å få dem til å leve seg inn i rollene.

Og det ALLER viktigste er at regissiøren ALLTID må være den mest positive personen på settet. Man skal oppmuntre og fryde seg over det som skjer foran kamera, selv om det ikke blir helt hva man forventet seg. Er man negativ smitter dette over på skuespillerne og crewet generelt.

(L)Ove

9. rovlah92

rovlah92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For det første så er vel skuespillerne dine venner? Det er somregel alltid det lureste :!:

For det andre så kan det være lurt å kjefte en smule, dvs. bli litt sur av og til og diverse! :wink:

For det tredde inviterte du vel skuespillerne med på filmen for at dere skulle ha det gøy? Minn dem på det av og til! :)

10. Ovis

Ovis Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    >For det første så er vel skuespillerne dine venner? Det er somregel alltid >det lureste :!:

Alt avhenger vel egentlig på hva som skal lages. Har jeg et budsjett og et godt prosjekt ville jeg på ingen måte bruke venner. Det skaper en bedre profesjonell atmosfære hvis man greier finne frem til "rett" person i rollen. Samt har noen som man kan trene seg med å bli god i regi på. Lager man derimot en liten video for shit and giggles så er det jo greit og enkelt å bruke venner.

>For det andre så kan det være lurt å kjefte en smule, dvs. bli litt sur av >og til og diverse! :wink:

Enhver har vel sikkert en eller annen gang hatt en utblåsning på et filmsett ;) Likevel synes jeg det beste er å høflig forklare at noen irriterer en. De vanligste grunnene er folk som ikke gjør jobben sin eller flyter over fra sin rolle til å påta seg andre oppgaver. Det er alltid så mange spirende regissiører tilstede. "Ah, takk for at du krangler med meg over noe du har tenkt på i 5 minutter og jeg har brukt en måned på å forberede!" Likevel må man jo ikke totalt utestenge innspill, så lenge folk forstår at nei betyr nei. Det gjelder å vise irritasjon der man har et sterkt grunnlag for det, hvis ikke blir man mest seende ut som et latterlig kreautur. En posisjon jeg har vært i, og det er meget vanskelig å ro seg inn tilbake. Skal man arbeide gjennom 8 dager er det meget frustrerende å ha et crew som ikke har tiltro til en midt i innspillingen.

>For det tredde inviterte du vel skuespillerne med på filmen for at dere >skulle ha det gøy? Minn dem på det av og til! :)

Igjen avhenger det av hva man ønsker seg. Er det generell trening er det bare å ha det gøy. Prøver man derimot å lage noe som skal nå et visst nivå skal det som er gøy være å se resultatet av arbeidet.

Du har selvsagt rett i mye av det du sier. Jeg har et par slike prosjekter liggende, men jeg ser aldri på dem og tviler også på at andre orker se dem igjen. Jeg ville aldri bruke dem til å presentere meg selv. Klarer man lage noe bra med venner som skuespillere og kun lagd for å ha det gøy vil jeg si man er meget genial. Men dette har jo selvsagt også skjedd.

Vel, det var dagens dose meg pretensiøst svada fra Ovis :)

(L)Ove

11. Alex

Alex Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kjenn karakterene. sørg for at skuespillerne også kjenner karakterene. sørg for at de forstår hvorfor de gjør og sier de tingene de sier. ta karakteren alvorlig. gi skuespillerne albuerom på settet, og hvis du vil at de skal gjøre noe, prøv i første omgang å få de til å forstå hvorfor du vil de skal gjøre det. den første taken av en variasjon er som regel den beste, performance-messig.

alle regissører har forskjellige fremgangsmåter og arbeidsmetoder, og etter min erfaring påvirkes metodene dine av hvordan du er som person, dine personlige egenskaper. man kan lære seg å bli en regissør, men for å bli en GOD regissør må du ha talent for det.

tror jeg. egentlig finnes det vel ingen regler.

men sørg for at skuespillerne forstår og kjenner karakterene sine.

dette ble bablete.

12. gunleik

gunleik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det kunne jo være en ide å jobbe litt med folk som faktisk er skuespillere.

Bransjen har mye å komme med, sånn rent faglig -;)

Gunleik

13. damageX2

damageX2 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Etter personligerfaring med skuespillere/venner, er det viktig å sette seg ned med personen og fortelle bakgrunnshistorien til karakteren. desto mer jo bedre, da har nemmelig skuespiller mer å ta fra og det pleier å gå fortere for han/hun å komme inn i rollen.

14. Snikende_Ullteppe

Snikende_Ullteppe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tror han har funnet ut av det nå, tråden er jo fra juni 2005 8O

15. ijonas94

ijonas94 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Mye jeg kjener i jend fra min egen måte å styre skuespillerne på, men ser jeg har masse å lære av den teksten her.
    men seinest i dag hadde jeg en skuespiller jeg MÅTE komandere hart.
    vertfal etter mit syn.
    for han hadde selve ideen til filmen vi filmet, jeg bare ressiserte den.
    der i blant skrev manuset å tegnet storybordet.
    så han oppførte seg som sin egen ressisør i dem scenan han var med.
    så ble en del irritert på han å bedde han om å slutte å ressisere filmen. å fortelte at jeg var ressisøren å ikke han.
    men at han heller kan si ka han mener i stede for å neke å gjøre det jeg mener han skal gjøre etter å ha hørt ka han hadde å si.
    ¨
    Så det er både og, trenkte kanskje ikke å komandere han så hart i dag, men følte at det trengtes for å få han til å slutte å tenke at det var hannes film når han skule ha meg til å være ressisør fra starten av.

(bare mit innfal, som jeg bruker å få når jeg føler for å si noe:p)

16. Bork

Bork Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Herlig innlegg, veldig mye informasjon her!

17. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    takk for gode innlegg! kjekt!

Sist redigert: 3 Aug 2010
  18. jontoenn

jontoenn Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Jobbe med skuespillere?

Mange bra tips fra andy. Regi har utrolig mye med psykologi og evnen til å jobbe fram sine visjoner sammen med andre mennesker. Jeg vil kommentere en liten ting:
    Det er ikke alltid dette fungerer. F.eks. kan veldig mange bli usikre om du sier at du er fornøyd med alt (inkl. teknikk) men vil ha en tagning til.

Av og til kan det behøves andre ting en umotivert skryt for å heve selvtilliten hos skuespillere. Ofte kjenner de jo selv også at noe ikke er bra og hører de masse falskt skryt kan de bli enda mer usikre. Man kan da heller jobbe med å endre forutsetninger mellom skuespillere eller jobbe med øvninger som skaper en viss stemning mellom skuespillere (f.eks. fysiske og nære leker innen en scene der de skal kysse.)

Del denne siden