Kamera, hvilket skal jeg velge?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av HannaTheisen, 12 Jun 2012.

1. HannaTheisen

HannaTheisen Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg skal kjøpe et kamera jeg skal bruke endel til kortfilmer osv. Jeg har tenkt til og kjøpe systemkamera (speilrefleks), men er litt usikker på hvilket. Jeg har tenkt endel på Canon EOS 7D, men det er veldig dyrt og jeg vet ikke helt om jeg skal bruke så mye penger på det. Har noen der ute noen tips og råd?
    (Trenger også et objektiv, sirka 18- 200mm)

Takk på forhånd!:D

2. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Kamera, hvilket skal jeg velge?

Canon 550D, 600D eller 650D.. Billigere og leverer like bra video som 7d.

Med Magic Lantern software får man også manuell lydkontroll og mye mer!

3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ut i fra det jeg kunne se ved første øyekast, har ikke 550D, 600D og 650D en egen ring for blender. Uten å ha prøvd de nevnte modellene, tør jeg påstå at du ikke kan justere blender under opptak - noe jeg mener er et absolutt krav dersom du skal bruke det til å filme.

Ved skiftende lysforhold i lengre opptak er du låst dersom du ikke kan justere blender. Se for deg du panorerer fra høyre mot venstre, hvor det er passe eksponert først, og etter panoreringen er det alt for lyst - men pga. settingen bør du ha et kontinuerlig opptak.. Du skjønner tegninga tenker jeg.

60D har et litt større hus og flere muligheter for manuell styring - deriblandt mulighet til å justere blender og lukker under opptak.

4. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det er load of crap OlaHaldor! på 550D Har man full mulighet til å stille blender under opptak. Ikke et eget hjul nei, men ved å holde inne en liten kapp så endrer hjule funksjon fra shutter til blender. Stille shutter under opptak vet jeg ikke, for det har jeg aldri prøvd, fordi det gjør man aldri så langt jeg vet.
    Og med mindre du skal lage amatørfilm som ser ut som amatørfilm så skifter man heller ikke blender under opptak. Ikke i fiksjonsfilmer i alle fall. Men for all del, det går om man vil. 550D Har til og med en autoblender slik at kamera ødelegger bildene dine for deg.

5. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Men jeg sier ikke at 60 ikke har fordeler. Det vet jeg ingen ting om, annen en mer solid hus

6. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Har sagt det før, og sier det igjen.... PANASONIC GH2. Finnes ikke bedre kamera der ute med tanke på ytelse opp imot antall kroner det koster. Kan kjøres med softwarehack og da er oppløsningen på nivå/bedre enn på Canon C300 (til langt over 10 000 dollars). GH2 får du fra ca. 7000,- kroner og oppover (litt avhengig av valgt linse). Er masse tester og info. på bl.a. EOSHD.com | The DSLR video and digital filmmaking blog | Reviews | News | Technique

7. torarve

torarve Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Hvis jeg absolutt skulle ha filmet med et slik type kamera så er jeg (etter å ha prøvd både 7D og 550D) helt garantert gått for Sony enten A55 eller den nye A77, de med gjennomsiktig speil. Har en kompis som laget en liten film med en sigma 500 mm , og den er helt rå, skarpheten er helt topp og autofocusen gjør jobben. Dette var da en film med fugler i bevegelse. Canon sine må en jo hjelpe til med skarpheten..

Del denne siden