Kamera til rundt 20k

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av makketota, 14 Mai 2006.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    DV-kamera er ikke noe minus. Kommer helt an på produksjon du skal gjøre, og ikke minst hvordan du leverer materiale - HD vs. SD.

Slik jeg ser det, pr. dags dato vil det bare bli en uhorvelig utgift dersom du ikke har programvare og hardware som tiliser at du uten problemer kan klippe HDV. Først og fremst skal du ha et kamera, deretter må du ha en kraftig maskin som igjen har en del harddisk kapasitet. Og slik baller det bare på seg.. Har du ikke behov for HDV, er det absolutt ingen grunn til å lav vær å kjøpe DV.

Men om du likevel skulle finne på å ville kjøpe et kamera nå, vil jeg anbefale Panasonics P2-kamera. Flust av opptaksmuligheter, både harddisk og miniDV. HD så vel som SD. Koster litt, men har du lønna oppdrag er det knall - det kan du tjene på.

In the end - for min del - skulle jeg personlig kjøpt kamera og økonomi ikke var et issue, ville jeg heller kjøpt et knallbra DVCAM med utskiftbar optikk, kanskje et JVC med Fujinon-optikk. Pga både teknikk og optikk vil det gi bedre bilde enn "vanlige" HDV-kameraer. En fotograf vi har leid her på huset av og til, sa at det var som å gå inn i en tjukk smørje av tåke når han så opptakene våre på HDV vs. hans DVCAM.

Har du tid til å vente litt, hold av en weekend i februar (pleier vel å være da tror jeg..) og dra til Oslo Spektrum på LLB (lyd- lys- og- bildemessen). Der får du sjangsen til å møte forhandlere så vel som utviklere og teknikere som kan svare deg på akkurat det du ønsker å vite, samt at du kan prøve kamera og annet AV-utstyr. Gull verdt.

2. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Panasonics P2-kamera =HVX-200?

Er det så krevene å klipe på HDV matriale da? Samme bitrate som på DV, bare større "opp løsning"?

slik jeg ser det er et HDV kamra til 12ooo elendig samlihgnet med ett DV til 20-25ooo med skikkli optik osv. Enig?

3. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke nødvendigvis er et HDV kamera for 12k elendig i forhold til 20-25k DV. Du får veldig bra kamera for så mye penger, men du kan ikke få alt.

Problemet er at du får ikke så sikkelig bra DV(DVcam) for 20-25k som kunne dekke alle behov. For å oppnå så bra bildet som Ola snakker om i DVCam sammenheng trenger du 2/3" kamera med linse som overgår prisklassen du kunne tenke deg. Og til og med med et kamera som dette kunne man ønske seg et mye bedre kamera.

For å ha et (mini) HDV i lomme for 12k er en bra løsning, men å kjøpe det som et hoved kamera er ikke så bra. De er som vannlig 1/4", kanskje 1/3" CCD, enkelte har bare 1 CMOS og veldig sterk elektronisk skarpening. Poenget mitt er å velge kamera etter behov.

Mitt beste råd er å kjøpe et ikke så kostbart kamera som dekker daglig behovet ditt i amatørfilmproduksjon. Trenger du høyere kvalitet enn det du har kan du alltid gå og leie et kamera som har det.

4. larsidar

larsidar Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg sitter med samme problemstilling. Har rundt 20.000 til rådighet. Har i utgangspunktet en PD-150 på hånd, med en del ekstrautstyr (vidvinkel, ekstra batterier, veske, mikrofon og trådløst Sony-mikrofonsett) til 23.000.

Men flere mener jeg bør sterkt vurdere en DVX-100AE/BE. Har fått tilbud om 23.500 eks mva, som gir nesten 30.000 ink mva nytt i Norge, og 20.000 eks mva, men inkl frakt fra utlandet.

5. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg mener jo de er så så u smart og kjpe en kamra i utlandet. Mann går glip av 5 års rekl ret, og ofte gjelder 0 garanti. som fx canon. de tar ikje inn dit kamera til fri rep på garranti'en om du hadle det i utlanne! og rekl ret har du jo ikje :)

Når eg nu får kamra igjen - det er sex år gml - så er det til samen reparert for om lag 16.ooo kr og de kostet meg kunn 1000 kr taket vere Norsk kjøpslov.

INGEN SOM ER ENIG!!!!!!!!!!!

6. larsidar

larsidar Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Dersom du er privatperson stemmer vel dette, men dersom du er et firma så er vel ikke dette helt korrekt? Norsk kjøpslov gjelder vel kun forbrukerkjøp.

7. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, HVX-200 jeg tenkte på. Koster vel rundt 60+mva. Og de pengen har du mye igjen for når det gjelder redigering/kvalitet/ og at du slipper å logge tape! Drag-and-drop fra harddisk til PC. Riktignok skal du ikke kjøpe bare pga. workflow - men det som passer deg og dine krav. Det koster å være mann, og ha "det aller beste".

Når det gjelder redigering av HDV-materiale - det er fryktelig tungt vs. f.eks. DVC Pro HD.

HDV er "pakket sammen" så tett med - ja, jeg vet ikke hva - la oss si at jeg kan sammenligne det med GOP eller keyframes. Jeg kan ikke klippe akkurat på framen der jeg ønsker, fordi det er ikke nært nok, eller på en sånn keyframe. Og du har litt begrensninger hva gjelder fargekorrigering før du ser digitale blokker. Straksd du gjør noe særlig ut av det, vil det se ut som at det er et litt for mye komprimert JPG-bilde. Er du forsiktig, unngår du dette så klart.

Er du uansett ute etter gode bilder, er ikke nødvendigvis oppløsningen det du skal se på, men optikk og hvordan du greier å behandle kamera. Oppløsningen er kun et pluss, ikke et must. Det er svært få som har mulighet til å se Blu-Ray eller HD-DVD i dag uansett, så før eller siden må det ned til PAL.

Et annet alternativ som jeg nevnte er JVC-kameraet HD100. Det kan gjøre, i likhet med HVX-200, ta opp på harddisk i DVC Pro HD, så vidt jeg har fått med meg. Rett på harddisk. Koster riktig nok, men du verden så god optikk det er! Denne kan du også skifte ut etter behov. I og med at kameraet bruker Fujinon-optikk vil jeg tro du kan bruke stort sett det meste av Fujinon-optikk som er lagd til 2/3" CCD-kamera.

8. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mottok et magasin fra Video4 for noen dager siden med pakketilbud på kameraene. Dere burde skaffe dere magasinet for å se om dere ønsker.

Feks:
    Panasonic DVX100BE med mikrofon, skulderholder, kabel +++ for 32 000 kr ekskl.mva.

Panasonic HVX200 med P2 kort, stativ, kamerabag, regntøy, mikrofonsystem + mikrofon for ca 63 000 kr ekskl. mva.

Personlig syns jeg at det er tidlig å satse på HVX200 pga pris forhold til DV-kameraet. Helt greit hvis du vil betale dobbelt bare for bedre kvalitet på kameraet ;)

9. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er derfor HDV efter min mening er helt latterlig. DU vil ha HDV for at kunne lave skiklige ting. Og vil du lave spå skikklige ting, vil du også ønske, at kunne ha muligheten til at "tweake" på dine billeder.
    Som farge korigering kompe keye og andre ting. legge på eksplosjoner i dit klipp seamless.

Er samd i Melwasul om att det er haket får tidligt med hvx-200 nå for "vanlige folk".

Haldors: Du ser ut til go vere besat av Fujinon-optikk. Du nevner det i alle tråer!! :)

10. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    No skal det nemnast at 16x Fujinon-linsa som kjem med JVC HD100 ikkje er god i det heile tatt då.

11. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hø, hvor har du fått dette med deg? Jeg er ganske sikker på at JVC HD100 er kun HDV.

EDIT: Kan ikke finne noen referanser til DVCPro HD på det kameraet. JVC HD100 med 80GB disk gir ca 7 timers opptak, iflg 2MTV. Mitt Panasonic HVX200 med 8GB P2-kort gir 8 min (1080p)/ 16 min (720pN). Det sier seg selv at dette ikke kan være samme codec.

12. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ola haldor har anseke ofte ret så ville no vert MEGA forsiktig med og kritisere på han!!!!!

13. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Syns du det er en ironisk tanke at noen kan ønske å betale mer "bare" for bedre kvalitet? Det er et mye bedre kamera, til en mye høyere pris; alt er i forhold til sunn logikk. En Koenigsegg koster en del mer enn en Skoda "bare" fordi det er en bedre bil, tenk det. ;)

14. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er det no ikje slettes altid slik at dyrere pris = bedre kvalitet. det trenge da ikje nødvendigvis vere bedre sjøl om det koster mer!!!!

15. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, men i de nevnte tilfellene henger det veldig godt på greip.

HVX200 er verdt dobbelt så mye som DVX100. (Hvis man har råd til det.)

16. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    har no sett mange rimlige kameraer opp jgenom årene med OK kvalitet, jeg da ;)

17. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er viktig å ikke svelge all informasjon ukritisk, men derimot sette spørsmålstegn ved kildene, selv når det er Ola Haldor.

18. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja men eg vant til at han altid har ret. og derfor er han MEGA respekktet å hjelpsom her i på forume. men sjøl dem smarteste og hurtigste kan ta feil. men jeg er no ikje fremdels så siker på han tar feil. vil no først høre hans version før at vi diskutere emnte mere......!

19. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det kan vere at Ola Haldor blander DVCProHD og ProHD, som er JVC sin variant av HDV. Ein av forskjellane mellom ProHD og "vanleg" HDV er at ProHD har mindre biletgrupper (GOP) -- 6 frames i staden for 15.

20. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan er det mye bedre enn DV-kamera bortsett fra kvalitet og muligheten til å velge FPS?

Jeg skjønner at HD er "in" og kvalitetet passer godt til kino, men jeg tror ikke at det er ofte at vi får filmen vår på kino ;) Men har du råd til HVX200, er det jo helt greit. Du må også ha råd til redigeringsutstyr som takler formatet. Forresten, lurer på hvor mange minutter du får plass i et 8GB P2-kort med det høyeste kvalitet?

For jeg har hørt at man får bare plass til 10 minutter med video pr kort. Og et kort koster jo mellom 8-10 000 kr? Jeg vil si at det er dyrt for en ung amatør for tiden. Men om noen år vil sikkert enhver amatør ha et liknende kamera.

Del denne siden