Kamera til rundt 20k

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av makketota, 14 Mai 2006.

1. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    1080p tar mykje meir plass enn 720p, og forskjelen er minimal. Eg trur du kan få 20min 720p på eit 8gb-kort. Dessutan er 4gb-korta ganske billige no.

Men det er ikkje berre oppløysinga som er betre med formata ein kan ta opp på P2, det er og 4:2:2 og ikkje 4:1:1 (4:2:0?) som er på DV/HDV. Blir so uendeleg mykje finare bilete, og HVX har mykje betre latitude enn DVX/HD100/XLH1 osv.

2. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tja, som DV kamera er det ekte 16:9.

Og selv om ikke optikken i håndholdte kameraer kan rettferdiggjøre feks. dvcpro50/hd codec så blir bildene bedre i de cedecene enn dv.

Men det er ikke verdt dobbel pris, spørr du meg. Det er ikke noe problem kvalitetsmessig å bruke dvx100 på filmer som skal kjøres ut på film. Feks. Jackass2 er det brukt alt fra dvx100, hvx200, skulderkamera av noe slag og 35mm film, kanskje ikke noe prakteksempel hva angår innhold...men i bruk av forskjellige kameraer er dem innom det meste.

En ulempe med P2 kortene er liten kapasitet pr. idag. Fordelene er ingen mekaniske deler, det tåler hard bruk over lang tid, riktignok kanskje ikke veldig nyttig for oss glade amatører.

Men variabel FPS er det altså ingen andre kameraer som kan levere(om du ser bort fra XDcam, HDcam/-sr og Varicam'n til pana, men pris 300k+ utelukker vel dem...), det er dette kombinert med progressive bilder og dvcprohd som gjør hvx'n unik.

Det sagt så leverer fremdeles dvx100 ved hjelp av 25p som gjør seg mistenkelig bra på store lærret, i motsettning til det jeg har sett så langt av hdv(som jeg omtrent har fått frysninger av å se på, i negativ forstand). Bare så utrolig synd at ikke dvx100 ble laget med 16:9 brikker...

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ønsket meg et kamera med både 25p og ekte 16:9-brikke, og jeg er enig med deg at det er synd at DVX100 ikke har ekte 16:9. Er det eneste DV-kamera som har både 25p og ekte 16:9-brikke, er vel Canon XL2?

Jeg har tidligere vært utkikk etter HVX200 siden reklamene skrøt over at den hadde samme pris på DV-kamera (noe som jeg er svær uenig i). Ble skuffet da jeg så hvor mye det ville kostet til sammen (kamera + p2-kort + redigeringsutstyr). Derfor er jeg kritisk til HVX200 for tiden pga pris. Men ellers ser det ut til å være et godt kamera etter beskrivelsene deres.

4. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    HVX200 har også ekte 16:9 og 25p (i DV)...

5. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    som om kvalitet er en bagatel....

forskelen er Stor

6. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tar ikke hvx200 opp i EKTE hd på p2 kortet, og?

7. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jo, men det var ikke det Melwasul spurte om...

8. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er klar over at HVX200 også kan ta opp DV ;) Tråden gikk av sporet for HVX200 er ihvertfall ikke i 20 000 kr-prisklassen, hehe. Ikke før om minst 5 år

9. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er usikker på hva du mener når du sier "kvalitet", kanskje du mener at byggekvaliteten er mye bedre, og det har du jo rett i. Men det viktigste er at bildekvaliteten er mye bedre, og de fleste vil vel være enig i at det er det viktigste momentet ved et videokamera.

Ikke bare i HD, men også på DVCPRO50 gir det mye bedre bilde enn DV. (Hvis du av en eller annen grunn ikke syns at HD er så mye å satse på.)

Til vanlig mini-DV (DV25) er det nok litt bedre enn DVX100, men hvis det er kun dét du skal bruke det til, synes jeg vel ikke at det er verdt dobbel pris.

I tillegg føles det som en velsignelse å slippe å forholde seg til teip mer, P2 er ypperlig å jobbe med.

Men, ja, visst er det dyrt. Det burde det være.

10. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Siste jeg hørte fra Bäcker og co nå er at red one er klar for levering runt april -mai nest år (ennå de hevder alrede februar)

DA komer hvx200 til og bli prangene halverene i pris og prudisentene vil havne i truame de sent vil gleme.

For de som ikje vet helt nøyaktig hva som jeg taler om: http://red.com/

De vi har set så langt RULER

11. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette har vorte mykje diskutert på dvxuser.com, og etter det eg har lært der so kjem nok ikkje HVX200 til å synka i pris noko særleg. RED blir framleis eit par prisklassar over, med svindyre linser, for ikkje å nema diskplass. HVX200 kjem vel til å gå ned i pris når HVX200A kjem.

12. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det tvilar eg på. Red One kostar 17 500 $. Dette tilsvarar ca. 115 000 norske kroner. I tillegg kjem kostnadane for ei skikkeleg linse, ikkje minst tilstrekkjeleg datakraft til å redigera 4k video. Dette blir ein samla pris på godt over 160 000, og det er ein god del meir enn 60 000 som Hvxen kostar.

Edit: Tore slo meg på målstreken

13. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det er ikje sikert. (1750 usd er for dei som har forehand bestilt)

verdien i sjølve hardewaren er som ein speilreflex til 6000 kr. det de har gjort som er fordyrene er moding av billdebrikker og teknålogi som gjør levering data fra ccd rask nok mulig. linsen blir nok dyhr dog.

selv 160K er ikje mye når det snak om de penger som det så gjør av muligheter og den kvalitet som vi taler om her.

Del denne siden