Kamera valg?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Goggo, 18 Okt 2004.

1. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Har sett litt på nettet og funne litt forskjellige kamera til ein litt rimligare pris enn den du får her i noreg. Men har eit problem det er at eg ikkje veit kva kamera som er bra/ det beste. Har sett litt på Sony sitt DSR-PD170P og Panasonic sitt AG-DVX100AE.. men kva er det beste kameraet , sett i kameraet sin heilheit. Med lyd bilde med meir. ?

2. Kyrre

Kyrre Citizen

Panasonic DVX100AE er det beste og proffeste DV kameraet en kan få tak i nå.

3. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har også sett litt på DV-kameraer og synes også Panasonic-kameraet nevnt over virker veldig interessant. Men om det er det beste er ikke jeg i stand til å bekrefte. Kan godt hende det er det, men jeg kan ikke si ja på det i alle fall, for jeg vet ikke.

Det du må passe på når du kjøper fra utlandet er om det er NTSC eller PAL. Ikke noe i veien med å bruke et NTSC kamera så lenge du veit hvilke begrensinger det gir når du bor her i PAL-land!

4. Kyrre

Kyrre Citizen

Jeg har det fra 2MTV, som først og fremst leverer til proffe filmfolk. Det er det eneste DV kameraet de har på lager, pga. hvor mye det selger. De nevnte også flere kjente folk som brukte kameraet, pluss NRK osv.

5. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er ingen tvil om at dette er et kamera som er glimrende for B-foto i store selskaper som NRK osv, men noe helproft kamera er det ikke! Men det er et meget bra kamera hvis du driver litt "halvprofesjonnelt" og helt sinnsykt bra hvis du driver på amatørbasis!

6. Kyrre

Kyrre Citizen

Jepp, det var det jeg ville frem til.

7. Thomas

Thomas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Og hvor mye koster det kameraet sånn ca?

8. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Pris

Fant kameraet til 3,500 dollar på http://www.expandore.com/ men da kommer moms og toll i tilleg. Har ikkje noken erfaringa med selskapet så er litt usikker på om eg skal bestille derfra. Kursen på US dollar var 6,7 sist eg sjekka. Den prisen er med eit stativ! Kameraet er Pal versjonen.

Den norske prisen er foreksempel på www.videoutstyr.no til 39401 kr eller noko slikt.

9. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Re: Pris

ikke begynn med dyre kamera dersom du er en nybegynner ;)

10. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Re: Pris

Er ikkje så veldig nybegynner du. Har laga ein del filma opp gjenom åra ;) Og når eg først skal bruke peng på eit kamera så vil eg ha eit bra eit. I staden for og kjøpe små kamera til opp mot 10 000 og stadig oppgradere dei. Vil komme til og bruke nesten like masse på å kjøpe små kamera som eg vil bruke på og berre kjøpe eit bra med ein gang.

11. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg skal ihvertfall kjøpe meg et Canon XL2 nå, samme kameraet du ser øverst til høyere på denne siden, bare en nyere versjon.

12. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    ja veit kass det er.. Virka SYKT bra men det er jo SYKT dyrt også da :p 50000 kr var det vell? men det er vell meir eit veldig proft kamera.. kan jo få tak i store heillprofe skulder kamera for 60 000 sån sikra.. norske prisar vel og merke. Synst og hugse at eg har sett eit til 4000 dollar ein stad.

13. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    3500+moms+toll ja. Moms og toll blir vel gjerne det samme? Det er vel momsen de legger på i tollen + et lite tillegg på et par hundre lapper. Eller? Hvis du kjøper fra utlandet og prisen som er oppgitt er med moms, eller det som tilsvarer moms (taxes), skal du ikke betale like mye som det står, du skal betale uten moms og få med en slags TaxFree sak. Når varen da kommer til norge kommer den i tollen og de legger på 24, (gud bedre, ikke 25) prosent moms. De sender da en bekreftelse eller noe tilbake til butikken du kjøpte den i fra. Tror det blir riktig. Så dermed kan varen du kjøper i utlandet noen ganger bli litt billigere enn hva enn tror. Det gjelder kanskje ikke dette eksempelet, da butikken er i Singapore, der jeg aldri kan tenke meg det er så mye "moms".

Men prisen på det kameraet da, men stativ blir vel ca:
    pris 3500 * 6,7 = 23450 kr
    moms 23450/100*124 = 29078 kr
    frakt (ca 300 kr?) = 29378 kr
    tollavgift (ca 200 kr?) = 29578 kr

Panasonic kameraet kommer da på ca 30000 kr og det er ikke så dårlig altså!!! Med stativ!

Det var noen som nevnte en egen kameraavgift en gang her på forumet, hvem var det. Noen som har noe å tilføye som gjør at mine beregninger er feil?

14. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    hmmm

var på www.toll.no og leste litt for ei stund sida.. der stod det at dei la til 25% moms på vara du kjøper. og så kom toll i tilleg, den kan maks komme på 10% av varens verdi. Trur det var det regelen var.

15. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ser det er litt begrepsforvirring i denne tråden. Skal prøve å oppklare litt.

Det er ikke toll på kamerautstyr
    MVA (Moms) er ikke toll
    Det betales også MVA for frakt

Altså:

Du kjøper et kamera til $1000. Dette blir sendt til deg for $50. De som leverer pakken til deg (stort sett Posten men også for eksempel DHL) vil fortolle denne pakken for deg. Siden det ikke er toll på kameraer dreier det seg da kun om MVA. Henrik hadde da nesten helt riktig regnestykke.

Sum = $1000 + $50 = $1050
    Sum NOK = $1050 * gjeldene dollarkurs = 7035 NOK
    MVA-grunnlag = Sum NOK * 0,24 = 7035 NOK * 0,24 = 1688,40 NOK
    Avgift til Posten/DHL = 70 NOK

Total sum = Sum NOK + MVA-grunnlag + Avgift = 7035 + 1688,40 + 70 = 8793,40 NOK

Du betaler da 7035 NOK til de du kjøper av og resten (1758,40 NOK) til de som fortoller for deg.

Du vil da ha alle papirer som beviser at du har betalt MVA i Norge og kan da kontakte tollvesnet i landet pakken ble sendt fra for å få tilbakebetalt MVA som allerede er betalt for dette landet eller no sånt, men det kan jeg ikke noe detaljer om. Kontakt ditt lokale tollkontor for nærmere detaljer :)

16. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for oppklaringen!

Et "riktig" regnestykke for Panasonic DVX100AE+stativ vil da bli:

Pris+frakt = 3500$ + 50$ = 3550$ * 6,650 (kurs toll.no) = 23.607,5 kr
    MVA+pris (124%) = 23607,5/100*124 = 29.273,3 kr
    Avgift til posten/DHL+pris med moms = 70 kr + 29.273,3 kr

Sluttsum: 29.273,3 og det er ikke dårlig for et slikt kamera! 10.000 billigere enn billigste alternativ i Norge!

17. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    hehe smertelig klar over det du ;) men skal sjekke om eg får det billig gjenom jobben til min morsa, så slepper eg kansje og bestille det fra USA... :p

18. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så smertelig at du postet to ganger! :wink:

19. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng: