Kamera valg?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Goggo, 18 Okt 2004.

1. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    trudde prisen på XL2 runda av 40.000, og XL1s runda av 30.000....
    jaja, ca 33.000 er jo bare kjempebra, enda billigere for meg =D

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan da?

3. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har bestilt Canon XL2 til 37000 fra Canon Norge nå! Når jeg skulle bestemme meg, tok jeg avstand fra billig firma i Signapore, og satset på det sikre! Kostet meg 4000, men det får heller gå!

Skal hente kameraet neste lørdag når jeg får helgeperm!

4. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har bare et par spørsmål vedrørende kameraet jeg venter på! :oops:

Når jeg redigerer, redigerer jeg da med progressive bilder, eller konverterer redigeringsprogrammet til interlacede bilder når jeg importerer?

Kan alle dvd-spillere lese progressive bilder og konvertere bilder til interlacede ved de TV-skjermer der dette er nødvendig?

Hvilke "effekter" bør man bruke på dette kameraet og hvilke er det bedre å gjør etterpå? Jeg tenker på effekter som: color matrix, gamma, knee, black stretch, vertical detail, coring, sharpness, noise reduction, color gain, hue og film grain!

Noen av disse effektene gjøres kanskje med hvordan kameraet "leser" lyset og andre gjøres kanskje gjennom digitale duppedingser i kameraet?
    Jeg bare lurer på hvem av disse som blir gjort av digitale duppedingser? For de kan vel gjøres bedre på PC med f.eks. Premiere og After Effects?

Mens de som "gjør noe med" lyset som kommer inn kanskje er bedre å bruke på kamera?

Eller er jeg helt på jorde?

5. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  6. Kyrre

Kyrre Citizen

Ja, du rediger med progressive bilder. Intet program vil påvirke at bildene er progressive.

Forstod ikke helt spørsmålet, men jeg opplever intet problemer, bevegelsesstreker e.l. Med 25P instillinger.

Hmm. For min del filmer jeg med alle instillinger på Cinema og progressive instillinger, men fargegraderer likevell i stor grad på Premiere eller After Effects. Utdyp deg litt hvis dette ikke var svarene du var ute etter :p

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du legger altså filmen på DVD som progressiv. Du velger ikke at MPEG-fila skal kodes fra progressiv til interlaced? Bare det jeg lurer på og om det funker på de fleste TVer/DVD-spillere! Har du prøvd det ut på forskjellige spillere? (dette er uansett noe jeg kan finne ut selv når jeg får cammet og testet det litt)

Hva er innstillingene som er lagt under "Cinema" da? Det jeg lurer på er hvilke innstillinger som endrer måten kameraet behandler lyset og hvilke innstillinger som kun forandrer bildet via ren digitalteknikk på kameraet.

- For innstillinger som endrer måten kameraet behandler lyset vil jo kunne gjøres bedre med kameraet enn på PC (siden det er kameraet som tar imot lyskilden og ikke PCen. Et god sammenligning er lysetting. Det er bedre å gjøre det på settet enn digitalt senere der det er mulig.)
    - Innstilllinger kameraet gjør via ren digitalteknikk kan gjøres like bra/bedre på PC en hva kameraets prosessor klarer. Eller?

Var det lettere å forstå? :oops:

8. Kyrre

Kyrre Citizen

Ingen av instillinger på DVX100AE hverfall påvirker hvordan lyset oppfører seg, bortsett fra backlight og slike ting.

Den eneste forskjellen med progressive opptak er at bildene ser bedre ut! Det skaper ingen slags problemer i post- production. Men interlancing trenger en jo selvsagt ikke lenger. :)

Tror jeg gjentok meg selv egentligt, kanskje noen med et Canon kamera kan svare bedre på spørsmålene dine!

9. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kanskje det, men takk for hjelpen! Du ga meg mange svar! Grunnen til at jeg lurer er jo fordi en kan stille hvitbalansen manuelt på hver enkelt primærfarge på XL2! Er ikke dette en innstilling som påvirker hvordan lyset blir behandlet?

10. JoiLui

JoiLui Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    gralla med nytt kamera. hvordan fungerer det?

11. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hva betyr "gralla"?

12. Kyrre

Kyrre Citizen

Haha! Stavanger vettu.. Gralla = Gratulerer

13. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Akkurat! Vel, kameraet har blitt litt forsinka! Skal hente det i morra!

14. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I går fikk jeg kameraet! Endelig! Jeg har ikke fått satt meg skikkelig inn i alt enda, men fikk jo prøvd det ut litt i går kveld. Førsteinntrykket er naturlig nok kjempebra. Koblet kameraet til TVen mens jeg filmet litt rundt i stua og råkvaliteten med automatiske innstillinger banker kvaliteten jeg har sett på andre DV-kameraer jeg har prøvd (et billig jvc, billig sony og sony PD150). Men det er selvsagt med manuelle innstillinger og skikkelig lyssetting hvor styrken vil komme ordentlig fram, men det har jeg ikke rukket å teste ut enda. Men ble altså positivt overrasket over "alt på automatisk".

Menystyringen til både innstillinger, bilde og lyd virket enkelt å greit. Det er to knapper hvor en kan legge inn favoritter... Altså en knapp til funksjoner en bruker ofte osv.

Zoomen virker veldig bra, kan velge fast eller variabel hastighet, og når en har på fast kan en velge mellom 16 forskjellige hastigheter. På den tregeste 1 min for full zoom og ved raskeste ca 3,5 sekunder. Den optiske bildestabilisatoren er veldig bra! Prøvde både med og uten, og forskjellen er enorm!

Søkeren er ikke veldig fantastisk, men mer en god nok... Den kunne vært bedre, men holder i massevis for meg... LCD skjermen er vanvittig skarp, men litt liten. Men igjen, den holder i massevis for meg.

Et lite irritasjonsmoment er en sånn plast lapp som ligger over video-ut pluggene (der en kan sette inn kabler osv). Den er litt løs, og lar seg ikke feste helt ordentlig. Den detter ikke av, men er litt slingrete. Løses jo enkelt med litt teip da, men kunne vært gjort bedre.

Kameret ligger bra på skulderen, er bra å holde i flere andre posisjoner.
    Batteriet lader fort opp (2 timer) og varer brukbart lenge (135 minutter).

Kameraet har også to gråfiltere som fungerer tilsynelatende bra (har ikke fått testet skikkelig enda).

Dette ble litt overfladisk, og er kun et lite førsteinntrykk! Kommer tilbake med mer informasjon dersom noen har noen spørsmål. Ellers kommer det også noen "testklipp" og bilder etterhvert!

Det virker kanskje ikke som jeg er superduperfornøyd, men jeg bare prøver å være objektiv!
    Bare 5 timer til jeg er ferdig på jobb nå... :wink:

15. Kyrre

Kyrre Citizen

*Brifing* Jeg fikk med et batteri som varer i over 5 timer til mitt DVX100AE :wink:

16. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har festeanordning hvor jeg kan feste "strømmateren" slik at jeg kan bruke den mens jeg har kamera på skulderen. Jeg har også sigarettenner som gjør at jeg kan lade kameraet i bilen. Det gjør også at jeg kan bruke pappas "battery pack" som er et stort batteri som sikkert kjører kamera i 20-50 timer... Så jeg har greit med batteri jeg! :wink:

17. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dro for å filme litt ved Østfoldmesterskapet for NMF (Norges Musikkforbund) i dag. Lillebroren min var med, det var mye kjent folk der og samtidig fikk jeg testet ut mitt nye XL2!

Alle bildene er råmateriale og det eneste som er gjort er å skalere de ned fra 1024x576 til 720x405.

Her er bildene:

18. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    WÆÆÆÆ fine bilder 8)

19. Izzard

Izzard Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg får vel bruke denne tråden, selv om kameraene dere prater om er *litt* over pris-kategorien jeg er ute etter.. ;)

Vi i Studentsamfunnet i Kongsberg skal lage en presentasjons-film som skal vises for de nye studentene som kommer til høsten. Vi kommer jo til å gå til lokale forretninger å tigge om å få låne utstyr, men innkjøp av kamera er kanskje også en mulighet. Men vi har jo ikke mye penger... Hva kan man få for kr.10000? 10k er vel absolutt maks her, så hvis noen har forslag til kamera som koster GODT under 10k så hadde det vært fint... Filmen vil bli vist på lerret, så da må det vel kanskje være en viss kvalitet... Noen forslag?

20. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lurer på noe - er det dumt dersom man kjøper et NTSC-kamera i Europa?

Jeg vet at det er forskjellig antall frames per sekund og størrelse, men hva slags problemer kan dukke opp med NTSC i Europa egetlig?

La oss si at jeg kjøper et NTSC kamera og redigere på data som NTSC, og eksportere på nett eller dvd som NTSC. Ser ingen problem der?

Del denne siden