Kameradagbok, HenrikSolberg

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av HenrikSolberg, 7 Mar 2005.

1. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tenkte jeg kunne starte en liten kameradagbok, der jeg forteller litt om hvordan jeg bruker kameraet mitt og hvilke tanker jeg sitter igjen med etter innspilling av filmer osv. Hadde vært interessant om flere også kunne gjøre det kanskje? Jeg tror vi kan lære mye av hverandre på akkurat dette området, siden det er så mange forskjellige teknikker og muligheter. Eller hva sier dere?

Vel, her begynner jeg i alle fall:

02.03.2005
    Jeg fikk kameraet på onsdag ettermiddag (kr 37.375). Var da hjemme og hentet det. Kvelden gikk med til sammensetting/demontering, bruksanvisning, lading, innstilling av klokke, rask eksperimentering av funksjoner, samt finne hvor alle funksjonene var osv...
    03.03.2005
    Torsdag håpet jeg at jeg kunne få filmet litt etter jobben, men jeg måtte jobbe overtid. Jeg måtte opp på Gardermoen på kvelden for å hente noen pakker. Jeg tok med meg kameraet som jeg har en fin liten sekk til og satt meg i bilen! Når jeg kom opp på Gardermoen viste det seg at flyet var 1.5 timer forsinket! Og jeg var på Gardermoen, med kamera! Så jeg monterte kamera og gikk ut og filmet flytoget og fly. Det var på kvelden (mellom 20.00 og 22.00) så det var ganske mørkt ute. Det ble en god anledning til å se hvordan kamera oppførte seg under dårlige lysforhold. Jeg måtte skru opp blenderen på maks, men fikk ganske okay bilder, bortsett fra at jeg fortsatt er litt rusten på manuell fokus og det zoomhjulet. Men den taklet de dårlige lysforholdene bra. Det ble litt mørkt, men det var tross alt kvelden!
    04.03.2005
    Jeg fikk kjøpt meg firewire-kabel i dag. Kjøpte en som var 2-meter lang (kr 139). Kom litt sent hjem, pga problemer med toget, men fikk litt tid til å importere å titte igjennom det jeg hadde filmet på PCen! Resultatet så fortsatt bra ut! Fikk importert i widescreen og greier uten problemer. Jeg hadde senere problemer med å få vist råfilene i riktig aspect ratio i forskjellige videoavspillere utenom Premiere, men når jeg oppgraderte til Windows Media Player 10 så var problemet løst. DivX player løste også problemet.
    05.03.2005
    På lørdagen var jeg på Østfoldmesterskapet i janitsjarkorps og filmet. Broren min var med så jeg filmet korpset han var med i! Fikk veldig bra bilder og faktisk ikke så verst lyd heller, med tanke på at det var med den innebygde mikrofonen!

Her er et bilde fra det jeg filmet:

Bildet er ubehandlet, rett fra kameraet. Det eneste jeg har gjort er å skalere det ned til 720x405! Jeg brukte kameraet på manuell innstilling når jeg filmet og brukte autofokus! Er ikke så god på manuell enda. Jeg filmet i 16:9 format og brukte progressive opptak. Jeg brukte lukkertid på 1/25. Det førte til en del ”lagging” når jeg panorerte, bør nok prøve med kortere lukkertid. Blenderen sto på 5.6. Brukte ikke noe gråfilter. Fikk brukt stativ også. Ble venn med det etter hvert. Fant ut at jeg tjente mest på å legge hodet inntil kameraet når jeg skulle panorere osv. Da ble bevegelsene mindre hakkete. På lørdagskvelden redigerte jeg opptakene og kjørte de ut på DVD! Så det på TVen og var fornøyd! Får se om noen av foreldrene i korpset er interessert i å kjøpe en versjon! Da tjener jeg jo litt på den også!
    06.03.2005
    På søndag var jeg igjen klar for å teste ut litt forskjellig. Jeg satte igang modelljernbanetoget som familien til kjæresten har hjemme på et bord og prøvde meg litt på manuell fokus. Forsøkte og fokusere toget manuelt når det kom kjørende mot kameraet... Jeg fikk det ikke alltid til. Det er faktisk en del trening som skal til, men modelltoget var fint å øve på og jeg synes jeg fikk det til bedre etter hvert. Men det ble ikke perfekt! Senere på dagen var jeg og kjæresten min ute og gikk tur og vi tok med kameraet! Prøvde å stå litt langt unna og zoome ganske hardt inn mot ansiktet hennes. Det var veldig lyst ute og jeg måtte bruke 1/32 dels gråfilteret som fulgte med for å få blenderen mellom 4 og 8 (som er best for dybdeskarpheten)! Når jeg sto langt unna og brukte zoom fikk jeg en veldig fin dybdeskarphet ala det en ofte ser på film! Veldig fint for å legge fokus på det del av bildet en ønsker oppmerksomhet mot! Senere på kvelden så jeg det på PC og prøvde litt fargekorrigering. Fikk ikke helt til fargekorrigeringen, det er litt trening det også tenker jeg... Men kvaliteten var veldig bra.
    Prøvde også å laste ned et tilleggsprogram Canon har, et program som gjør at en kan ta opp direkte inn på PC ved hjelp av firewire! Altså uten kassett! Fikk det til å fungere utmerket! Fungerer dog kun på Pentium III og oppover, så det fungerer nok ikke hjemme hos meg, men jeg må jo prøve å se neste helg når jeg skal hjem. :wink:

2. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mye av tekniske jeg ikke forstår helt på - men jeg ser jo klart at kvalitetet er supert på bildet som et fotokamera.

Fortell gjerne litt om hvor du kjøpte kameraet og pris, siden det angår tråden og kameraet ditt ;)

3. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bare å spørre hvis det er noe du lurer på Melwasul (som du har lyst til å vite da!).

Kjenner en som arbeider i Canon som skaffet meg kameraet til en bra pris (under innkjøpspris). Han bestilte varen til sitt kontor (som er i Østfold) og jeg var hos han og hentet kameraet forrige onsdag! Leveringstiden tok litt lenger tid en planlagt pga. problemer på lagret i Sverige, men jeg fikk jo kameraet til slutt!

Prisen står jo nevnt over også, men var 37.375 kroner!

4. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Beklager at jeg overså prisen der :oops: men jeg må innrømme at kameraet er svindyrt - var det virkelig verdt alle penger? Kanskje det er for tidlig å spørre det, hehe

5. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg får XL2 til 25.000 kr med Ekstra batteri og lys eller noe..

Firmane til pappa sammerbeider med Canon.

Men problemet er at jeg ikke får kjøpe kamerar av Canon også selge videre fordi da taper jo Canon masse PENGER..
    Det er problemt, jeg hadde gjort det, men canon sier nei

6. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er kanskje litt tidlig å si. Men jeg hadde råd til det. Foreløpig er jeg fornøyd. Samtidig har jeg en del jobber som gjør at jeg ved hjelp av kameraet kan tjene en god del penger. Så for meg vil det etter et år eller to ha gått i null/pluss og da er jeg fornøyd...

7. jasonX

jasonX Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kan jeg få lov til å be om et bilde
    av kameraet :?:

8. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    her er et bilde av XL2! får den itl konfen

9. jasonX

jasonX Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    drit fett ass :D
    men jeg foretrekker sony jeg assa :D

10. The Navigator

The Navigator Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Artige saker!
    Korpsbildet var rått! :lol:

11. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel, jeg vet det er mye mer å tyne ut av dette kameraet... Jeg vil hyppig komme med nye innlegg etter å ha filmet, med nye bilder osv... Bare håper ikke denne posten blir en diskusjon om generell kameradiskusjon, da det vel er andre poster hvor det kan diskuteres?

12. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Om det ikke er for mye å be om...
    Bilder av hvordan de forskjellige funksjonsknappene er plassert? Bruker PD150 på skolen og jeg blir GAL av hvor lite gjennomtenkt det kameraet er.

Hvordan var støtten for å redigere det du filmet? Minnes å ha lest at XL2 har ekte widescreen og filmer i 920x576 eller noe lignende.

13. Kyrre

Kyrre Citizen

Jeg er imponert HenrikSolberg! Det stillet der var flott! Xl2 er visst et veldig godt kamera.

14. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Får ikke skaffet deg bilder før jeg kommer hjem til helgen, til digitalkameraet (bildekameraet)! Men skal ordne det da... Importering av progressive opptak i ekte widescreen 720x576 (med pixel aspect på 1,42=1024x576) fungerer utmerket!

EDIT: Kyrre, vi er da på fornavn? :wink:

15. Kyrre

Kyrre Citizen

Hehe, selvsagt Henrik! :)

Men er det virkelig 1024x576 oppløsningsmuligheter! Det høres jo fantastisk ut! Hvordan legger man dette inn på klippeprogrammet sitt?

*Angrer mulig tidligere kamerakjøp*

16. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Opptaksmuligheten er 720x576 med 1,42 i pixel aspect. Når en drar ut dette til firkantede piksler så blir det jo 1024x576! Det er jo den EGENTLIGE oppløsningen til PAL Widescreen... Når en klipper så klipper en i PAL Widescreen

17. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er dette mulig på xl1s også?
    eller har den bare "fake" widescreen?

18. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har bare "fake"!

19. erdnis

erdnis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er det ikke det kameraet som ikke har lcd-skjerm a? det er jo VELDIG dumt uten det da! synes ihvertfall jeg!

20. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det har LCD skjerm jo....

Del denne siden