Kameradagbok, HenrikSolberg

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av HenrikSolberg, 7 Mar 2005.

1. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    vis du dytter opp den saken som du ser inn i på XL2 så har du en fin liten LCD skjerm, najs kamera...

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har fått filmet litt igjen da!

08.03.2005
    I dag fikk jeg litt tid til å filme litt. Var nede på Rådhusplassen og eksprimenterte litt med forskjellige lukkertider osv. Fikk bedre erfaring med en lukker på 1/100 i stedet for 1/25 som jeg har brukt tidligere! Gidder ikke å poste noen bilder fra dette da jeg egentlig ikke filmet noe konstruktivt...
    10.03.2005
    I dag tok jeg turen opp i slottsparken for å få filmet litt diverse. Fant flere objekter å filme. Et tomt cola-krus, et par fugler og et par viltre hunder.

Her er et bilde av en av hundene:

Denne hunden og en til jaget hverandre rundt i parken og så til å storkose seg, akkurat som meg som fikk noe å filme! :wink:
    Gikk senere ned til "downtown" Oslo der jeg filmet både universitetet og diverse på plassen utenfor Nationalteatret. Under følger to bilder og i bunnen et videoklipp av det hele.

Bilde av universitetet:
    Verdens kuleste dyr:

Videoklipp:
    http://home.online.no/~da-sol/video/gakk.wmv

3. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kommer til å voldta mitt XL2 kamera den dagen jeg får penger til det...
    kjempebra bilder henrik

4. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har nettopp kommet hjem fra en uke på fjellet. Har fått filmet mye!
    Kommer beskrivelser etter hvert og flere klipp og bilder neste helg...
    Her er to korte klipp som jeg rakk å lage ferdig før en ny uke i militæret!
    Skyer
    Månen

EDIT: Link rettet!

5. Kyrre

Kyrre Citizen

Du har visst lagt ut "skyer" på begge linkene :)

6. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen bilder fra påskeferien...

Null etterbehandling på disse. Rett fra kamera!

7. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Superbra som vanlig ;) Håper at du har forsikret kameraet

8. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jobber med saken... Venter på svar fra forsikringsselskapet!

9. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her kommer en liten beskrivelse på det som er filmet i påskeferien hvis det er noen interesse for det da! Bildene ligger jo rett over her!

Påskeferie 2005 (11.03 til 19.03)
    I påskeferien ble det god tid til å filme litt. Det var lyst og fint og jeg fikk prøvd mye forskjellig med kameraet. Fikk prøvd ut alle mulige manuelle innstillinger. En del ganger filmet jeg ved hjelp av manuell fokus, men måtte bruke autofokus når jeg skulle filme ting som var i merkbar bevegelse mot eller fra kamera. Jeg utforsket gain funksjonen, noe som ikke var noe særlig å bruke… Blir kornete med en gang. Jeg utforsket også å bruke zebra-pattern noe jeg ikke fant tilfredstillende da videoformatets begrensninger gjør at en ikke får kontrasten som man behøver. Et eksempel. Hvis en skal stille snøen til å ikke være hvit, altså liten blenderåpning og/eller høy lukkertid, så blir alt det andre som er viktigere i scenen veldig mørkt og blast… Så det er bedre å bare la snøen være hvit og informasjonsløs (helt hvit).
    Jeg forsøkte meg på intervallfilming ved å filme et lys som brant. Satt kameraet til å filme 1 sekund hvert 30 sekund. Det ble veldig hakkete og det var nok en dårlig ide å prøve det på noe så ”levende” som et brennende lys… Men funksjonen kan muligens være nyttig i andre sammenhenger.
    Er fornøyd med batterilevetiden. Den har jeg fått satt på en prøve på denne turen da vi ikke hadde strøm på hytta. Det holdt seg veldig bra.
    Noe jeg må passe på for senere er å være sikker på at linsen er helt ren. Når jeg så på opptakene etter at jeg var kommet hjem så jeg at fra dag 3 eller 4 ligger et merke oppe til venstre i bildet på hele filmen. Det skyldes møkk på linsa. Så det er viktig å sjekke linsa før opptak.
    Når jeg kom hjem redigerte jeg og kjørte ut den ferdige filmen på DVD i progressive widescreen. Veldig fornøyd med resultatet og bildene tåler også ganske store mengder bildebehandling uten å bli kornete.

10. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Pent!
    Har siklet over dette kameraet en stund nå, har ikke fått sett noe særlig av kvalliteten enda, men dette ser jo kjempelovende ut.
    Men så har en jo prisen, da blir det uaktuellt den første tia vertfall.
    Har du kjøpt den telelinsa som er ekstra utstyr og eller?

11. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei! Klarer meg med 20x zoomlinsa i første omgang tror jeg!

12. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen nye bilder fra en konsert jeg filmet i helgen...

Driver for tiden og produserer en DVD av konserten for korpset... Skriver mer senere i dag.

13. mr

mr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den mikrofonen som sitter på kameraet, følger den med?

14. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  15. mr

mr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kameraet er ganske tungt, bruker du stativ. Åssen i såfall?

16. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bruker et gammelt tysk stativ når jeg bruker stativ... Ellers bruker jeg kameraet på skulder, med skulderreim eller rett og slett 100% håndholdt ved at jeg holder kameraet med høyre hånd og justerer zoom og eller fokus med venstre!

Kommer ann på hvilken vinkel jeg vil filme det jeg filmer i også. I skulderhøyde, eller i hoftehøyde osv...

17. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    23.04.2005
    I dag gjorde jeg mitt første oppdrag med mitt nye kamera. Oppdraget var å filme Skiptvet Musikkorps sin 70-års jubileumskonsert. Jeg fikk hjelp av et kamerat som med sitt Panasonic NV-GS65 filmet et oversiktsbilde av konserten fra stativ. Selv filmet jeg nærbilder av korpsmedlemmene. Jeg brukte stort sett skulderreimen som ga et veldig flytende pent bevegelig bilde. Vet et solist-stykke hadde jeg kameraet på skulderen for å komme i en mer "riktig" høyde i forhold til solisten. En posisjon som også var behagelig å filme i. Det meste gikk veldig bra. Kun et par små problemer. Vanskelig å alltid stille skarp i søkeren. Alle nærbildene ble ikke like skarpe som de så ut i søkeren under filming, men dette var bare ved et par tilfeller. Fikk et forferdelig motlys når jeg filmet mot vinduene. Burde dekket de til med gardinene. Brukte eksterne mikrofoner, noe som fungerte utmerket. Innstillingene på kameraet når det gjelder lyd var også veldig enkle å håndtere. Tror mikrofonene ble litt "overbelastet" når de sto for nærme korpset. Fikk en litt skurrende lyd når korpset spilte sterkt. Det hjalp når jeg flyttet mikrofonene lenger unna.

Bilder fra konserten kan sees over på denne siden.

18. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her kommer flere bilder fra 100 års markeringen i Oslo...
    PS: Slettet forrige post og laget denne, da den inneholdt kun et bilde og denne posten inneholder alle...
    Kommer med litt utdypende skriverier etterhvert...

Stortinget er pyntet:
    Karl Johans Gate flagger:
    Statsraad Lehmkuhl ligger i Oslo Havn:
    Mange skip i havna:
    Hangarskipet USS Saipan er på plass:
    Andungen jeg måtte filme når jeg gikk til Rådhusplassen:
    Luftballong over Rådhusplassen:

19. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har opplevd det same med mitt kamera (Sony DCR TRV-80) som har ein tilsvarande intervallfunksjon. Eg har funne ut at ein må filme lenge, og so setje opp farten veldig mykje under redigering etterpå.
    Veit ikkje om dette er rett men om ein filmer 1sek, må ein då setje opp farten til 2500%. Då vil nemleg det eine sekundet tilsvare 1 frame (ettersom det er 25 frames/sek).
    Eg har fått ganske bra resultat på ein time-lapse som har gått over natta.

Men om ein ikkje treng filme over svært mange timar, er det like greit å ta ein tom tape, og la kamera gå (på stativ) i den timen tapen varer, for so å leggje inn heile klippet, og setje opp farten (og eventuelt eksportere dette klippet ukomprimert, og slette originalen for å spare harddiskplass). Dette krev sjølvsagt at ein har ein (nesten iallfall) tom kassett, og at ein orker bruke tid på etterarbeidet.
    Denne metoden vil (sjølvsagt) vere betre for motiv som er mykje i rørsle (t.d. ei folkemengd), og kanskje og for stearinlys.

20. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for tipset...

Her kommer noen nye bilder. Var på Risholmen utenfor Hankø i Fredrikstad i helga...

Mye blomster der...

Del denne siden