Kameradagbok, HenrikSolberg

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av HenrikSolberg, 7 Mar 2005.

1. baarder

baarder Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Snadderfine bilder du presterer å ta med det kameraet, Henrik.
    Når kommer kortfilmer? :)

Stå på!

2. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg syns det er helt utrolig at du får slike bilder utav vanlig film. Kvaliteten på bildene virker nesten som stillbildekamera.

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Brukte du stativ på alle bildene? Hvordan er bildene når det er håndholdt?

4. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    De er filmet med håndholdt... Men ett og ett bilde er allikevel relativt skarpe grunnet kort lukkertid...

Vil bare si... Når jeg ser tett på bildene ser jeg at video ikke blir 100% skarpt uansett hva en gjør. Stillbilder blir skarpere uansett... Og når en ser på videstills ser en også hva DV-komprimeringen gjør... Det er ganske tydelige komprimeringer når en ser godt på et videostill!

Kommer kortfilmer etterhvert baarder!

5. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  6. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har skrevet en presentasjon av kameraet mitt på hjemmesiden, og tenkte jeg kunne legge den ut her også. Er noen bilder med også dersom noen er interessert!

Canon XL2 er et mini-DV kamera. Kameraet er utstyrt med 3 CCD-brikker, noe som vil si at det er en CCD brikke for hver av primærfargene rød, grønn og blå. 3 CCD brikker gir mye bedre fargegjengivelse enn 1 CCD-brikke som er standard i de fleste "forbruker-kameraene". En ting som er spesielt med CCD-brikkene til XL2 er at de lagd for å kunne produsere ekte 16:9 bilder i motsetning til de aller fleste andre mini-DV kameraer som produserer bilder i 4:3. Men fordi 16:9 brikken gir et større bilde enn 4:3, så har kameraet også mulighet til å ta opp 4:3 dersom dette er ønskelig.
    En annen stor fordel med kameraet er muligheten for progressive opptak. Det vil si at kameraet tar opp 25 helbilder (25p) i sekundet, i stedet for 50 halvbilder (50i) som er standard på de fleste mini-DV kameraer på markedet. Dette gir bedre bilder, og gir en større filmfølelse. Kameraet har også mulighet for opptak i 50 halvbilder (50i), dersom dette er ønskelig.
    Progressive opptak og muligheten for 16:9 opptak kan sees på bildet under.

En annen viktig egenskap på Canon XL2 er muligheten for å stille blender og lukker manuelt. Dette gjør at en selv kan velge hvor lyst, eller hvor mørkt et opptak skal være. Dette gjør også at en får muligheten til å velge høy lukkerhastighet fremfor lav blender, dersom en ønsker dette.
    Knappene for å forandre blender og lukker ligger veldig godt plassert i forhold til hvordan en holder kamera og er vist på bildet under.

Den siste store fordelen til Canon XL2 er muligheten for å skifte optikk. Det vil si at en med adaptere har mulighet til å bruke et uendelig antall forskjellige linser på kamera. Alt fra Canon's store utvalg av linser til filmoptikk som en kan tilpasse ved hjelp av adaptere. Her er det bare lommeboken som begrenser. Det er også vært å nevne linsen som sitter på. En 20x zoom linse som gir et hav av muligheter. Den store zoomen gjør muligheten for å "fake" dybdeskarphet ekstra stor. Det er også vært å nevne den optiske bildestabilisatoren som i mange tilfeller kan hjelpe fotografen til å få et ekstra stødig bilde.

Canon XL2 har også et hav av muligheter når det kommer til lyd. Her har en mulighet for enten 2 kanaler med topp kvalitet 16 bit, eller 4 kanaler med 12 bit lydopptak. En har også mulighet til å styre lyden manuelt på hver enkelt kanal, i tillegg å la automatikken gjøre jobben. Kameraet har også mulighet for tilkobling av eksterne mikrofoner, blant annet gjennom XL-R innganger med strømforsyning.

Dersom du har noen spørsmål om kameraet er det bare å spørre...

7. mrbull

mrbull Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    *MISUNNE!!!!!!!*
    Fyh å misunnelig jeg er nå!!
    Har et lite drittkamera jeg....
    Skulle gitt MYE for et slikt kamera altså (men kanskje ikke like mye som deg? :p )
    Problemet mitt er vel at jeg ikke veit så mye som slike kameraer, og om manuelle instillinger og slikt.. Dessuten har jeg ikke tid :)

Men bare vent! Skal nok komme meg opp og fram seinere skal du se! :wink: Hehe.

Lykke til så masse Henrik! Burde satse på Nrk, ja eller høyere ;)
    Hehe.

8. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Flott presentasjon Henrik! :)

Kommer vel selv til å lage en "kameradagbok" når jeg får mitt DVX100 på mandag!

9. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  10. Kyrre

Kyrre Citizen

En vanvittig dårlig test også. Men så er den jo skrevet av en forumbruker som jeg aldri, aldri har ansett som kunnskapsrik nok til å skrive artikkeler om videokameraer. Syl tynt. Dette er tydelig en som ikke vet hva han snakker om.

11. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den testen er noe av det dårligste jeg har lest... Den er ikke bra!

12. joakim192

joakim192 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den testen var dårlig ja!

Leste litt tilbake i topicet, og fant dette. Trodde det var ekte 16:9 på dette kameraet jeg. Det er iallefall det ifølge Akam. Også trodde jeg "fake" WS bare la til letterbox (heter det det?) oppe og nede på skjermen.

13. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den quoten din tror jeg er hentet fra noe Ustabil-Kim skrev og han har Canon XL1s... Det har "bare" fake widescreen....

XL2 har ekte widescreen!

Fake widescreen kan vel være flere ting... Det ene er letterbox og det andre er vel elektronisk 16:9... Altså at noe med elektronikken i kamera gjør om 4:3 signaler til 16:9! I XL2 er det 16:9 signaler "all the way"!

Del denne siden