Kameravinkel regler

En tråd i 'Tutorialer' startet av martinbremnes, 9 Okt 2009.

1. martinbremnes

martinbremnes Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har ført mange snakke om sånne kameravinkel regler her på forumet (f.eks. bryting av akser og sånn) så jeg lurte på om noen hadde giddet å skrive dem opp?

2. archimedes

archimedes Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Dette med akser gjelder f.eks. hvis f.eks. to personer står og snakker med hverandre- da kan du tenke deg at det går en akse (linje) mellom dem.... da er det bare å holde seg på samme side av aksen når du filmer/bytter vinkel o.l. Hvis du bryter aksen vil det være forvirrende å se på..... da vil det f.eks. se ut som begge lag på en fotballbane skyter på samme mål. (Ref: Wikipedia)

Her er et godt eksempel på riktig og feil bruk av akser;
    YouTube - Aksebrudd - opplæringsfilm

Noen ganger kan aksebrudd være brukt bevisst for å skape uro hos seer'n..f.eks. i thriller/actionsekvenser..... d gir en følelse av at det er flere kameraer i rommet.

Når det gjelder kameravinkler finns det noen grunnleggende regler, bl.a. at du må flytte kamera 30 eller 60 grader osv. men ikke fokuser så mye på dette....det viktigste her er å variere utsnitt, tenke litt på hva du vil fremheve, om du vil ha nærbilder osv. Eksperimenter litt og se hva som funker.... og se på filmer, tv osv. hvordan andre gjør det.

Men apropos.....når du klipper i en dialog, la alltid bildet komme litt etter lyden, slik at vi hører starten på replikken først, før vi får se personen....skjønner? ;)

3. martinbremnes

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    tusen takk for tips!

vi hadde et crew fra filmhuset Tvibit i tromsø som kom til skolen andgående et skolefilmprosjekt (resultat kommer senere). Der fortalte de om slike vinkel regler, men de kjørt så kjapt igjennom at det var nesten umulig å huske;)

4. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Var en Hollywood film der aksen ble brutt oppimot 2- 4 gange av hegig av vhor pirkete man er. Husker ikke hva filmen heter men du finner det ved å søke på Harwlbo+zombie+bloopers i gogle. en masdkinist som sveive maskinen in og klip tre manigkenge som strutte rundt - klippen er hilarigous.

5. martinbremnes

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tusen takk for tips, men tror du at du kan bruke litt mer tid på grammatikken neste gang? utrolig slitsomt å lese...:)

6. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tror han har hørt det en del ganger før.

7. Hakvaag

Hakvaag Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Da burde han ta det til seg.

8. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "så virker det som om samtalen er i en busskø"
    Hahahahahahaha, jeg ler meg skakk!

Minnes å huske at det er masse slik unødvendig rot i Hulk filmen som Ang Lee regisserte. For de som ser mye på TV kan jeg påpeke at episoden med Beck som gikk på en eller annen kanal, sikkert TV2, i går kveld, er stappfull av århundrets mest plagsomme foto og utilpasse aksebrudd. Merkelig med tanke på hvor rolig og avslappet serie det egentlig er. Mon tro om det var en svensk musikkvideoregissør som hadde regien på den episoden...

9. morteym

morteym Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette med aksebrudd (180-graderslinje) er en generell regel, men det er ikke noe problem krysse denne linjen så lenge en er klar over det, og gjør det på rett måte. Eksempel på det er når en person krysser linja i bildet slik at kamera havner på motsatt side, eller at kamera krysser linja fysisk.

Grunnen til at jeg påpeker det er fordi noen misforstår og tror at en må filme fra samme side hele tiden for å ikke bryte regelen.

I tillegg synes jeg det å frame bildet riktig er veldig viktig. Legg merke til at på film så følges ofte "the rule of thirds" nesten konsekvent hele tiden.

10. Jonte

Jonte Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Kameravinkel regler

Oh, jeg forstår litt. Angle regelen er noe slikt!

Del denne siden