kan noen hjelpe meg med å finne ut kordan jeg skal lage en film av en novele.

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av ijonas94, 9 Des 2009.

1. ijonas94

ijonas94 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dete er en lite utdrag av novella " De gule øyene" som jeg har skrevet.
    Historien skal omformes til manus, å etter nytår en gang så blir det vel filming.
    problemet er bare det, hvordan lager jeg en film av en novelle?
    alså, jeg skal jo forklare det meste med lyd å bilder.
    men trur neppe jeg er god nok til å få frem hele historien med det.
    derfor mener jeg og ha en forteller i bag grunnen.
    eller at vi leger på ka han tenker, alså. spiller inn å leger på stemmen hannes.

noen forslag som er bedere? eventuelt kass av ideene mine burde jeg brukke?

takk på forhånd.

Alle kan jo komme seg in der tenker han, mens han kjenner pulsen øker.
    Dunk, dunk, dunk! DUNK!
    Pulsen slår helt oppe i halsen.
    Hvem er det som kan finne på å klatre inn vinduet oss folk sette seg ned å stirre på dem.
    Adrian tenker på hvem det kan være.
    Ka om det er en gal drapsmann som han rømt fra fengsle som ligger like oppe i gata.
    Nei tenker Adrian, jeg e for ung til å dø.
    E det i dag jeg skal dø?
    Er det i dag?
    Plutslig beveger øyene seg, Dem kommer i mot han.
    Dem gule øyene.
    Nei! Nei! Nei!
    Nu kommer han å tar meg.
    Adrian l
    Adrian tenker på hva foreldrene vil tenke om noen timer.
    Når dem står opp å kommer å ser den blod dammen som blir liggende i senga.ukker øyene å blir sittende helt stiv av skrekk.

2. morteym

morteym Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Typisk for novelle er vel en spennende oppbygning, og et overraskende vendepunkt ofte mot slutten?

Ideen om å legge på stemme som forteller synes jeg er god. Typisk er jo å fortelle en historie som har skjedd (fortid).

3. ijonas94

ijonas94 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    har velgt å bruke forteler, alså. forteleren er personen sjøl.
    å så innså jeg at man ikke kan kalle det for en ovele,det er en historie

4. Wigand

Wigand Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Pulsen hans øker betraktelig. Han kjenner den stikkende adrenalinfølelsen som man får når man ser en bilulykke rett foran øynene sine. Angsten treffer han og stenger han inne i seg selv. Hvem kan det være? Hvilken bakgrunnshistorie har han? Er han en kaldblodig drapsmann som skal penetrere en saks gjennom øyet mitt og kutte strupen min? Øynene hans beveger seg mot meg. De gule øynene med sprengte blodkar fokuserer."

Nå skal jeg ikke gi deg leksjon i skriving, men husk å lage bilder i hodene våre. Det er det som får oss til å se bildene. Hvor gammel er denne mannen? Han har stygge tenner å grunn av lang tid med røyking? Hvor gammel er gutten? Hvilken følelse får man når man får hjertebank?

Når du lager bildene for oss i novellen er det enklere å lage den om til en filmatisert modell. Hvis du leser en bok som heter: Filmfortellere. Så ser du hvordan diverse filmskapere begynner med en historie og ender opp med en film. Kan tenke meg at den boka finnes på ditt lokale bibliotek.

Del denne siden