Kan noen svare meg på hvordan å få best mulig lyd?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Mazter_Man, 1 Sep 2004.

1. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, egentlig! Vi burde anbefale jernia til å selge det! Eller kanskje ikke? Hva blir liksom kvaliteten da? Ikke no' særlig vil jeg tro! Hehe... 8) :p

2. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    får det sikkert på elkjøp, der jeg kjøpte kameraet mitt (?)

3. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Får man så bra kvalitet på mic på elkjøp da? Tror å bestille gjennom nettet er stedet for best kvalitet! 8)

4. Kyrre

Kyrre Citizen

Jeg må nesten påpeke at bomer har muligheten for å strekkes ut til omtrent 4 meter, og har intregert kabel, noe som forhindrer mye bråk som kan oppstå med ledningen teipet fast til et kosteskaft. Og "dilldallet" utenom bomen er bla. pistolhåndtak og zepplin, som er et slags trekk, en pakker over micen som forhindrer bakgrunnsstøy og vind og ullyder. Og for enda bedre beskyttelse mot vær og vind kjøper du en vindpels. En sennheiser K6 shotgun mic koster rundt 3 000,-, en bom koster 2000,- vindpels og zepplin koster hver for seg også to tusen. Kosteskaftet er kanskje et billigere alternativ, men en oppnår ikke i nærheten av like gode resultater.

5. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    tenkte på og bestille fra elkjøp da, han karn sa at noe om at vi kunne bestille nesten hva som helst ( :?: )

6. Kyrre

Kyrre Citizen

7. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk! Helt toppers! 8)

8. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    mye bra der...

9. Easyfrag

Easyfrag Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Men er det faktisk noen som vet hvor man kan få kjøpt en mic bom?? jeg har leita på nettet i flere dager nå, har finni et par steder hvor man kan leie det, har finni et hav av engelske sider, men jeg leiter etter et sted man kan få kjøpt det, jeg driter i hvor mye det koster, jeg VIL ha en!!!! hehe.

10. Kyrre

Kyrre Citizen

Som jeg har nevnt i tidligere tråder er dette stedet å besøke:

www.2mtv.no

Jeg skaffet meg bom'en, micen, zepplinen og vindpelsen fra denne leverandøren. Hyggelige folk også.
    8)

De kan skaffe deg en bom for 2000,- +/-

11. Easyfrag

Easyfrag Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ok, takk.

12. comrad

comrad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  13. theHollow

theHollow Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Mye av clue'et med å få bra lyd er å planlegge skikkelig.

På settet
    Det er viktig å se an stedet som det skal filmes på. Først og fremst: er det inne eller ute?
    Hvis det er ute bør du vite om det er vind eller andre ting som kommer til å ødelegge lyden (f.eks. en motorvei, unger eller sånne bråkete ting :lol: ).
    Er det inne så er det ålreit å sjekke romklangen. Ingenting er mer irriterende enn å filme inne i et lite rom med masse romklang der alle mannestemmer blir en orgie av bass og kvinnestemmer blir skjærende lyder. Så litt kledning på vegger osv er aldri dumt (dreper resonnansen).

Valg av mikrofon har også en del å si. Skal det brukes mygger, kondensatormikrofoner eller dynamiske mikrofoner? Kondensatormic'er er følsomme til vind osv. Det er ikke dynamiske. Kondensatormic'er må ha forsterking på mic'en pga de lave signalene. Dynamiske mic'er pleier å være større og "uhåndterlige". Ved eldre mic'er anses kondensatormic'ene å være best, men det er en smaksak. Nyere mic'er skal være ganske lik kvalitet (også en smaksak).

Det bør også vurderes om det skal benyttes en mic som er retningsbasert eller rundopptakende. Retningsbasert egner seg i de fleste tilfeller best til filming.

OBS1: Alle retningsbestemte mikrofoner er følsomme for både vind og håndteringsstøy. Dette gjelder også dyrere mikrofoner. Så jeg ville eksperimentert litt med forskjellige lydhetter på mic'en.

OBS2: Mic-bom (stativ/stang) er uunnåelig. Ha en eller annen fyr med høretelefoner og mic-bom som kan rette mic'en mot der replikkene er. Mic'en bør være så mærme de som prater som mulig. Og nå snakker jeg etter erfaring: "Dårlig lyd er skuffende å jobbe med." Særlig hvis man har vært ute hele dagen og filmet og bildet er bra, men lyden høres ut som en krigsscene (hvis ikke det er det dere har filmet da...da er det jo bra :D ).

Det er etter mitt sigende ålreit å ha så mange lydkilder som mulig. Helst en fra hvert kamera og så mange eksterne som man ønsker. Eksempel på eksterne lydopptakere er minidisc, MP3-spiller eller DAT. Alt med en ålreit mic tilkoblet så klart. Har man en mikser-enhet på settet der all lyd går gjennom før det blir tatt opp så er det selvfølgelig en fordel hvis man vet hvordan man skal bruke den.

Postproduksjon
    Det er også smart å manipulere lyden litt etter at alt er filmet. Det er for eksempel en del steder det kan være idéellt å flerne all original lyd og legge på annen lyd som passer (dette er ikke alltid en god idé så ikke overdriv). Det går også ann å dubbe replikker, men dette er etter min erfaring vanskelig. Ikke bare skal replikkene stemme med leppene/munnen/ansiktet, men lydbildet skal stemme med der personen er plassert på bildet. Ikke ålreit om replikkene høres ut som de er tatt opp på dass hvis scenen er f.eks. ute i en skog. Så litt equalizing er aldri dumt. Jeg er en stor fan av Cool Edit Pro 2 (nå Adobe Audition), men det fines plenty av andre programmer for dette.

OBS: Kobler du en mic direkte til kameraet og dette er en mono-mic så kommer lyden i stereo på opptaket. Dvs at all lyden havner i venstre lydspor og all overflødig lyd, som f.eks. lyder utenfor frekvensområdet til det som er satt opp på kameraet vil havne som "søppel" (som regel lave frekvenser) på høyre kanal. Så det lønner seg i de fleste tilfeller å slette høyre kanal og erstatte den med venstre slik at du har en stereo lydfil med venstre kanal i begge kanaler (dvs mono, men ikke...hehe).

Og for guds skyld ikke bruk andre lydformater enn WAV (Windows PCM) dersom dere ikke har gode erfaringer med andre formater. MP3, WMA og andre formater burde vært forbudt :twisted:
    Standard DV-format på en wav-fil er etter alt jeg vet 48000Hz, 16-bit, Stereo.

Min mening
    Jeg ville aldri brukt 16000 på en bra mic til amatørfilmbruk i alle fall. Kall meg kjip, men det er alt for mye penger for en mic. Hadde vært annerledes hvis jeg hadde laget noe man skal tjene penger på og driver med til daglig. Da er det noe annet.

Lykke til :twisted:

Del denne siden