Kjøreplan

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Hallojs, 22 Jan 2009.

1. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skal produsere en flerkamera live-til-storskjerm produksjon og skal i den forbindelse lage en kjøreplan. Er det noen som har en kjøreplan liggende som vi kunne brukt som mal? Så vi vet hva som skal være med, standard formatering osv.

2. Podi

Podi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Kjøreplan

Har du glømt kjørreboka?

3. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Kjørreboka?
    Hvilken bok er det? Eller er det et annet navn på kjøreplan? Er ganske ny på liveproduksjon...

4. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Har aldri hørt om noe kjørrebok, jeg og de jeg kjenner som jobber med tv/live-produksjon sier kjøreplan. Vet ikke om det finnes noen mal på det. Den trenger ikke inneholde så mye annet enn navn på innslag, tid og varighet, kanskje antall personer som skal på samtidig.. Du får se hva du trenger.

5. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jepp, vet sånn omtrent hva som bør være med, men tenkte det hadde vært fint å sett en "profesjonell" kjøreplan. Er alltid litt tips og triks man kan plukke opp om man ser etter noen som har gjort dette før. Hvor detaljert man bør være osv (varierer jo sikkert fra produksjon til produksjon da).
    Så om noen har en kjøreplan/del av en kjøreplan de er villige til å dele så hadde det vært toppers!

6. Podi

Podi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=gEka8O_85_s]http://www.youtube.com/watch?v=gEka8O_85_s[/ame]

7. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Å ja :D hehe... geniale de gutta der, men kanskje ikke topic?
    KjørePLAN, anyone? ;)

8. Tormod

Tormod Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

hahaha! beste jeg har sett på lenge!

9. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Kjørebok er som sagt en bok en skriver opp km stand når en bruker bilen i jobb sammenheng, får 3,5 kr per kilometer, dette får en da trekt fra på skatten

Men hvilket oppsett tenker du på live produksjon? Tv-studio med fast kamera og en "regissør" i monitor rommet om en kan kalle det for det.

10. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ja, kan fortelle litt mer om prosjektet, så blir det kanskje lettere.

Det er snakk om filming av UKM og dette skal sendes live til storskjerm på den ene siden av scenen. Supre og litt annen grafikk skal på, i tillegg til et tilbakeblikk på nummerne mens juryen tenker. Det blir brukt 3 eller 4 kamera (to på stativ, et håndholdt og evt en jib).
    Crew vil da bli 3 eller 4 fotografer, en kabelkveilemann, bildemikser, bilderegi og grafisk ansvarlig.
    Scenemessig så vil det bli konfransierer, greenroom i tillegg til et veldig varierte sceneinnslag. Det er altså ganske mye som skjer. Håndholdt skal dekke både greenroom og scene, så regi må cue når denne skal bevege seg mellom scene og greenroom.
    Selve filmingen blir improvisert, vi scripter ikke alle skuddene. Kommunikasjon vil bli over jaktradio eller intercom.

For å holde styr på alt dette må vi ha en kjøreplan. Vi kan selvsagt bare sette opp en smørbrødliste på hva som skal skje, men vet ikke om det er helt optimalt. Vet heller ikke hvor nøye planen bør være. Så for å gjøre dette letter hadde det vært fin å fått sett en proff kjøreplan, eller om noen kan forklare litt nærmere hvordan den bør se ut.

11. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Det hørtes litt ambisiøst ut til å være UKM, alt jeg har sett som har blitt filmet av UKM har vært elendig, og med småkameraer som PD170, men lykke til fordi om :) Kult om dere faktisk får gjennomført dette!

12. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det blir jo somoftest utarbeidet en produksjonsplan el. av produsent evt prosjektleder, som viser hvem som skal på scenen til hvilken tid, og hva personen(e)
    trenger av instrumenter miccer, hvor detaljert denne er (med tidspunkter, sceneplasseringer, rekvisitter, handling, sjanger, VB-innslag, super, og evt ønskede kameravinkler/motiver) kommer helt an på hvor godt arrangementet er planlagt.

Det vanlige under storskjermproduksjon er at den personen som har regi går igjennom hva han/hun vil ha levert fra de forskjellige kameraene fra de forskjellige numrene på scenen. Å være med på prøver er derfor veldig viktig, og ting vil gå mye gjevnere.

En enkel kjøreplan med tidspunkter og innslag kan være greit nok, og fotografene kan evt ta egne notater ut i fra det de får beskjed om på forhånd. Du slipper da å snakke så vannvittig fort over intercom :)

13. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hvor skal dere forresten avvikle denne produksjonen?

14. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

I en idretshall med scene, i Åfjord kommune om det skulle være interessant.

Skal utarbeide en generell kjøreplan tirsdag sammen med lydansvarlig, scenearbeidere og prosjektansvarlig, så det er mer det som har spesifikt med video å gjøre som jeg lurer på.

Og ja, det er ambisiøst, men målet med produksjonen er vel like mye, om ikke mer, at vi skal få prøve dette enn at resultatet blir kanon (men det er jo selvfølgelig ønskelig). Det vil bli brukt XH-A1 kameraer, selv om dette kanskje ikke er ideelt med tanke på manglende SDI utgang.

15. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Skjønner. Jeg synes det er kult at dere gjør dette, jeg. Lykke til med prosjektet! Er det du som skal ha bilderegi? Hvis du ikke har hatt det før så kommer det til å bli hett oppi hodet, hehe :)

16. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg kommer vel til å ha enten håndholdt eller bilderegi, spørs hvor vanskelig bilderegien blir. Blir det vanskelig (noe det virker som at det blir) tar jeg det ;)

17. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Det er ganske vanskelig de første gangene, ja. :) Kommer dere til å legge det ut på nettet etter hvert eller? Hadde vært spennende å se!

18. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Vet ikke om vi skal gjøre opptak nei, har i alle fall ikke snakket om det. Vi må jo allerede ha en opptaker for å kunne kjøre sammendrag av høydepunktene til slutt, må vi ha enda en dersom vi skal gjøre opptak av alt? Ting er ganske så avansert for oss fra før, så jeg vet ikke hvor mye mer vi skal gjøre, men jeg skjønner jo at det hadde vært moro for dere å se dette ;)

19. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Du må nok ha enda en opptaker isåfall, ja. Men som du sier, det er greit å ikke gjøre det så vanskelig. Enkleste og beste måten ville vært å hatt en tape i hver kamera som du tok opp på, og redigerte det sammen etterpå. På den måten er du uavhengig av prestasjonen til bilderegissøren :)

20. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ja, det er vel den beste løsningen, men tenkte ikke at vi skulle lage oss noe postprod. arbeid denne gangen :)
    Uken etter skal vi gjøre opptak av en musikal for dvd, så det blir det noe mer arbeid med, i alle fall i post. Denne jobben er også lønnet.
    Uansett kan jeg fortelle hvordan det gikk, og hva jeg ikke hadde tenkt på før. Men fremdeles ingen som har en kjøreplan liggende? Må mase litt til...

Del denne siden