Korrekt føring av filmmanus

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av HenrikSolberg, 8 Nov 2004.

1. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan man ikke bruke denne posten hvis man har noen spørsmål angående hvordan en skriver manus "korrekt"? Selv har jeg noen spørsmål nå, og det kan jo være lurt å samle alle spørsmålene i en post?

Mitt spørsmål er:
    Her kommer en replikk:

INGER
    Karin, gå på rommet ditt (hvisker)

Er dette riktig måte å føre en replikk på? Og er det slik en skal føre det hvis replikken skal hviskes?

2. erdnis

erdnis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det er ihvertfall sånn jeg gjør det, men det har vel egentlig ingen betydning bare du skjønner det!

3. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, det er klart det blir forstått, men jeg er ganske sikker på at det er en fastsatt regel på akkurat det. Jeg tror faktisk det er regler på hvor mange linjeskift det skal være her og der og slik også jeg!

4. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det riktige her vil være å skrive det slik:

INGER
    (hvisker)
    Karin, gå på rommet ditt!

midtstilt da selfølgelig.
    det finnes ingen "riktig" måte å skrive manuskript på. du kan skrive akkurat slik du vil. MEN, det finnes noe som kalles industriell standard, som er noe du bør følge hvis du plutselig skulle finne på å selge skriptet ditt osv osv.
    hvis ikke er det egentlig ingen grunn til å følge den.
    men det kan av å til være greit å følge den samme malen sånn at du ikke begynner å rote me hva som er hva eller du viser det til venner osv, og da kan det kanskje være greit å følge den såkalte industrielle standarden bare for å ha en fast.
    det finnes programmer som følger denne og gjør skript skriving myye lettere.
    final draft å movie magic screenwriter er to gode programmer hvis du skulle få lyst å prøve. de kan også lære deg den standardiserte måten å skrive manus på.

lykke til

5. stelvis

stelvis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kjekk post det her! Har selv hatt et par spørsmål angående manusskriving.

Har du en url?

6. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her er en jeg fant ved et Google søk:

http://store.yahoo.com/dramatica/movmagscreen.html

Jeg skal ha en intro med mange forskjellige klipp fra et jenterom. Er det da vanlig å beskrive alle disse kameravinklene i manuset?
    Eller skriver man bare "et jenterom. Viser mange klipp fra rommet", og så gjør man heller en mer nøyaktig beskrivelse i storyboardet?

7. Kyrre

Kyrre Citizen

En skal ikke legge til tekniske aspekter i et manus. F.eks. sakte panorering over Johnnys ansikt. Isåfall skriver du et såkalt teknisk manus, eller lager du et storyboard. En skal alltid ha et manus kun for historien, uten det tekniske.

Ellers når jeg lager manus, skriver jeg scener slik:

FADE IN:

INT. (altså innendørs, eller EXT. som er utendørs) - HUS - KVELD

JONNY sitter i sofaen sin.

DANNY spaserer inn døra.

DANNY:
    Hallo din jeger, ka du drive me?
    JONNY:
    Eg e nagen.
    DANNY tar seg et trekk fra sigaretten sin
    DANNY: Den e go.

osv.

8. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke dumt. I alle fall med at karakterene har store bokstaver når de gjør noe også, ikke bare når de snakker! Ellers har jeg de samme "kodene" som deg!

9. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    JEg gjør slik:

En tabell med to koloner. Ene for handling, ene for vinkel.

Skriver hva som skjer i hver kameravinkel.

http://home.no/gollom/tibia/manus.doc <- mitt manus (uoppdatert)

10. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det jeg gjør med Dominoprosjektet jeg skriver manus til for tiden er og skrive et så tradisjonelt manus som mulig, slik at det blir lettest mulig for skuespillere osv.

Og så lager jeg et meget teknisk rettet storyboard, men mye informasjon om lyd, video, og annet (de tre temaene i tre ruter under bilderuten). I storyboardet har jeg også en linje øverst på hver side, som angir sidetall i storyboardet, scenenr osv.

Jeg kommer også til å tegne (eller kjæresten min vil tegne) storyboardet i 16:9 (siden filmen skal bli 16:9) slik at det blir kameravinklene vi tenker ut, blir like på storyboardet som når vi skal filme!

11. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, det funker også - sånn er det vanlig i hollywood. Et stort ark hvor det er tydelige bilde over kameravinkel, og tekster som blir sagt.

Men for min del, blir det for mye å tegne - spesielt når filmen kommer til å bli lang. Har så mye kameravinkler å skifte.

12. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg kommer heller ikke til å tegne alle kameravinklene, men jeg kommer i alle fall til å skrive ned slik at jeg har en oversikt over alle kameravinklene jeg ønsker før vi drar på location for å filme!

13. Kyrre

Kyrre Citizen

Det med store bokstaver på navn er en regel. Har lest en del manus. En annen ting er å alltid ha teksten i Courier eller Courier New, som er veldig tydelig og oversiktelig, og at hver side av manuset skal være 1 minutt. Noe jeg aldri får til :wink:

14. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det må vel være en fastsatt fontstørrelse og fastsatte marger (A4 format) når det gjelder manusskriving da? Siden 1 side skal tilsvare 1 minutt!

Jeg har før hørt at dette ikke er noen bombast regel, men heller en ting du kan som gjør at du kan si ca. hvor lang filmen din blir når manuset er ferdig.

Noen som vet fastsatt fontstørrelse? 10 eller 12 eller? Og linjeavstand og marger?

15. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kyrre du skrev en skal aldri ha tekniske ting i manuset, hvorfor skred du da fade inn?

og action skrives i et avsnitt ikke to[/quote]

16. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For min del, lag en enkel versjon av manus for skuespillere med replikker og hva de skal gjøre.

og et manus som du vil forstå hvordan du gjør det. Skuespillere trenger ikke å vite hva du skal gjøre med kamera eller noe som helst?

17. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    scene1 -hjem fra skolen-

EXT. INNKJØRSEL 1 - DAY

Beskrivelse:

total innkjørsel/hage H1 kommer inn på sykkel mot kamera stopper sykkelen og går av den

Scene 2 på vei inn i huset

EXT HAGE/INNKJØRSEL DAY -

Beskrivelse:

H1 går inn i huset sitt HTOT bakfra PAN fra sykkel til inngangsdør

Har en uvane å blande manus og shotlist når jeg først skriver det, tenker liksom tekniske kameravinkler OL. mens jeg skriver manuset
    ellers går det i en lett blanding av norsk og engelsk,
    tror ikke det finnes en HELT korrekt måte å gjøre det på.
    Bare folk forstår det :)

18. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det kan jo være greit for skuespillerne å vite om kameraet følger dem eller om de "opptrer" på utsiden av bildet! Men jeg skjønner hva du egentlig mener og er enig i det!

19. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er bare for å gjøre enklere for skuespillere å forstå - særlig for de som ikke har erfaring med kamera og engelske ord ;)

Men skal du filme noe spesielt, som trenger skuespilleren til å vite litt hvordan han skal gjøre - kan du godt fortelle direkte ;)

Etter å ha tenkt litt, bør skuespillere ha begge manus for å få litt bilde over filmen, men manusskriving er ikke min sterke side.

20. Kyrre

Kyrre Citizen

Det er vel ikke rent teknisk det da? Det snakkes ikke om kameravinkel, hvordan lyden er e.l. En uskyldig liten detalje jeg altid har med i manusene mine.

:?:

------------------------------------------------

EDIT: Her er to guider til manusskriving:

Erlend Loes Manustips

Jeg har vært på foredrag om manusskriving med Erlend Loe, og dette er en oppsumering. En veldig omfattende guide. :)

Tom Gulbrandsens manustips

En kortere, men helt fin og ordentlig manusguide 8)

Stå på å skriv manus folkens!

Del denne siden