Korrekt føring av filmmanus

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av HenrikSolberg, 8 Nov 2004.

1. idelusion

idelusion Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Størrelsen skal være 12, selv skriver jeg med 11 fordi det ser bedre ut.

Og hva industristandarder angår finnes det flere. Det mest riktige er vel oppsummert som:

Courier, 12 punkts
    1 side = 1 minutt
    Fade in/out, cut in/out er blant de få filmtekniske detaljene som bør være med.

Det finnes flere forskjellige typer manus: spec script, shooting script og transcript. Førstnevnte er det "normale", det andre er med mye filmteknisk innhold og det siste er kun replikker.

Eksempel på transcript

Det jeg har gjort og for så vidt foreslår er at du leser manus og skriver det slik du forstår det. Mange manus er ulike og relativt skreddersydde. Så lenge du skriver og skyter selv, er det ikke noe problem.

2. Kyrre

Kyrre Citizen

Og selvfølgelig også tidligproduksjonsversjoner som pitch, synopsis, treatment.

3. idelusion

idelusion Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    En pitch har lite å gjøre med selve manuset, misforstå meg rett. Synopsis begynner å nærme seg. Treatment er et bredt ord med brede bruksområder, også innen film.

Det du nevner nå havner i samme gruppe som early- og final drafts av manus. Det finnes heller ingen mal for pitch og synopsis, da spesielt førstnevnte er en mer personlig ting.

For de som virkelig er interesserte i å selge manus, er det bare å klikke seg inn på Wordplay og lære fra de beste. Sinnsykt mye bra lesestoff. Kynisk, men fordøyelig.

4. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Manus skriving er bare for å gjøre enklere å huske hva man må gjøre hva. Og det er ikke viktig å gjøre alle punktene, men bare gjør slik at dere kan forstå og huske.

MEN Regissøren BØR skrive eget manus, ikke la andre skrive for han. Det blir mye enklere når regissøren har skrevet manuset og regissere det selv. For regissør forstår seg selv og vet hva han bør gjøre.

Det går alltid dårlig dersom en annen skriver for regissøren.

5. idelusion

idelusion Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg både håper og antar at du snakker om amatørproduksjoner type skolefilmer o.l. nå?

6. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er dette ikke amatørfilm forum? ;)

I hele tatt ser jeg ingen poeng med å lage et profesjonelt manus når det er likevel bare regissøren som leser (og skrevet manuset selv?)...

7. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    -en pitch er ikke et script, pitch er noe man viser for å "selge" filmen sin til produsent, regissør osv. pitch kommer av ordet to PITCH an idea. men du må gjerne legge scriptet sammen med pitchen hvis du gir det til noen potensielle kjøpere etc

-synopsis er det aller første stadiet av hele produksjons fasen. først lager scriptforfatteren en synopsis, bare for å få ideen på papiret, få ned hva det skal handle om og basic handlingen i historien, derretter går synopsisen til treatment, som igjen er videreutvikling av hele greiene. det ligger jo i ordet, treatment!
    så sitter man med det man kaller første utkast av manuskriptet, som selfølgeliv fortsetter til videreutvikling og de neste stegene innfor produksjons fasen osv osv[/i]

8. Kyrre

Kyrre Citizen

Misforståelser på lur (tror jeg). Jeg nevnte, med mangel på en bedre formulering, at pitch, treatment osv. var tidligproduksjons manuser. Altså ytterst tidlige versjoner av manuset. Og som Erlend Loe sier: "Hvis du kan fortelle historien på 5-8 linjer, er det sannsynlig at du har en historie.
    Hvis du ikke kan det, er sjansen stor for at du ikke har det."

Jeg er enig med at det kanskje ikke har så mye med det endelige utkastet å gjøre, men jeg synes det var verdt og nevne. Kanskje i feil sammenheng though?

Det er ikke pitchen en prøver å selge til produsenter, eller helst studioer. men synopsis'en. Pitch er bare på noen få linjer. Synopis noen få sider.

9. Stroyer

Stroyer Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Får jeg bryte inn med noen kanskje nyttige linker?
    Disse filene har jeg hatt liggende på nettet en stund. Husker jeg rett er det maler brukt på et universitet:

Storyboard
    Manus
    Skuddliste

10. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ja jeg skrev jo det.....en pitch er ikke noe man viser som script, det er noe man viser for å få folks interesse på synopsisen(eller eventuelt et ferdig script hvis du tilfeldigvis har det for hånden).....man PITCHER scriptet/synopsisen til noen. ergo er en pitch, som du sa, historien kokt ned til noen få linjer, for å fort kunne forklare hva hele ideen/poenget/plottet er.

synopsis kan vel være så langt du vil egentlig...spørs om man skal selge historien eller gjør en synopsis i første stadiet for seg selv for å kartlegge hva du vil med historien hvis du bare vil skrive et helt script.

helst å helst studio, vel, spørs vel om man er i hollywood eller sandnes som en fyr så fint sa :p

11. Kyrre

Kyrre Citizen

Jada. Men det å selge manus for å filmatiserer det for milioner av kroner er vel ikke noe vi amatører driver med uansett, er det vel?

12. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hurra, men da vil jeg være regissøren, hehe (for mine egne manus)

13. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    neida men poenget mitt er bare at studioer kan være veeeldig forskjellig fra vanlige amerikanske OG europeiske produksjons selskap

14. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg startet denne posten og jeg må si den har utviklet seg!!! Har gjort meg noen tanker rundt det jeg selv spurte om etter å ha lest innleggene i denne posten! Det jeg tror er at det kanskje ikke finnes noen fasit for oss som ikke er i Hollywood. Det manuset som hjelper oss best med å forstå det vi skaper er kanskje det beste?

Jeg har hatt stor glede av å lese innlegg fra flere brukere som sitter med kunnskap av hva som er hva innen Pitch, Synopsis osv. og jeg må si det er veldig kjekt å vite forskjellene på de ulike betegnelsene! Det er god kunnskap å ha med seg. Samtidig må det nevnes at video, og filmproduksjon er et kunsterisk utrykk (slik ser i alle fall jeg det) og ikke en fasit som sier hvordan et manus skal være!

Jeg vet dette kan virke selvmotsigende, ettersom jeg selv starten posten, men man lærer så lenge man lever ikke sant? Så lenge en lager et manus som de involverte forstår så er det greit. Når man en gang lager manus til en stor produksjon må det kanskje følge alle disse reglene. Man må kanskje også ha et Pitch, og senere et Synopsis før man i det hele tatt starter på et. Så det er kjekt å vite, men jeg tror ikke alle har bruk for det!

Personlig har jeg funnet ut av jeg vil heller at filmene mine, og prosessene med de, skal ha et personlig preg, enn at manus følger industriell mal!

15. Kyrre

Kyrre Citizen

Da forstår vi hverandre.

16. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jepp, og skal man selge manus, er det en god ide å spille inn en amatørfilm først ;) og deretter viser til dem med manuset og alt du vil vise fram.

17. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ser du, du har lært feil nå :p en pitch er IKKE en tidlig fase av et skript, en pitch er noe du framfører/skriver for å selge et script eller en ide. ideen er synopsisen, det er det første du lager. deretter kommer pitchen, som du lager utifra scriptet eller synopsisen, alt avhenging hva du sitter med.

og ja jeg vet dette er amatør film forum, men det kan vel være kjekt å vite bittelitt om hvordan det funker i det profesjonelle miljøet ;)

-takk for meg-

18. Kyrre

Kyrre Citizen

Hehe, ifølge Erlend Loe, er det du sier nå, feil.

Pitch: Ideen, helt kort om handlingsforløpet, årsaker og konsekvenser, sjanger. Klargjør om man i det hele tatt har noe å fortelle.
    En 1-2-siders novelle-aktig utdypning. Stemning og plot.
    Synopsis: Oppmerksomhet rundt de sentrale punktene. Begynnelse, midt og slutt på riktig sted. Bestemte, viktige scener nevnes. 5-6 sider

Altså er pitchen ideen. Og synopisen kommer etter.

19. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    han har ikke feil, du har misforstått. :p det er akkurat det en pitch er, men poenget er at du skriver ikke en pitch først.

-først lager du en synopsis for deg selv.

så sier du, kanskje noen vil kjøpe produktet, men da må du selge det. da skriver du en pitch som du enten framfører eller sender i posten til de du håper vil kjøpe produktet. du hiver også med scriptet eller synopsisen(alt avhengig av hvor langt i prosessen du er), bare at du har nå lagt en ny synopsis som er kortere og mer presis, som formål at andre skal lese.

poenget er at pitchen ikke er en tidlig versjon av scriptet, men en framførelse for å selge produktet. akkurat som en arbeidssøknad, du skriver en søknad der du prøver å selge deg selv, samme med pitchen.

ta et intervju hos en arbeidsgiver, når det handler om en film kalles det å pitche ideen din. ergo, pitchen er bare en skriftlig versjon av framførelsen som er lagt for å selge ideen.

20. Kyrre

Kyrre Citizen

Jeg vet at pitch ikke er en tidlig versjon av manuset. Men poenget mitt er, at du skriver pitchen først. For det jeg quota akkurat nå, var en del av oppsummeringen fra et foredrag av Erlend Loe, som jeg var på. Og jeg, samt mine to kamerater, fikk med oss "pitchen er det første en skriver" og at det var bare å "sette seg ned og pitche" Altså er det pitchen en skriver først.

Men nok om det. Ser ikke ut til at vi kommer noen vei.

Del denne siden