Korrekt føring av filmmanus

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av HenrikSolberg, 8 Nov 2004.

1. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Denne linken:
    http://www.writing-world.com/columns/screen/screen07.shtml

ga i alle fall meg en god ide om hva det handler om!!! Linken over hevder:

Pitch:
    You aren't expected to have all the details of every story worked out, but you should have all the main points covered. In other words, know who the main character is, what he or she wants, and what stands in the way. Be able to tell the story with enthusiasm, complete with a beginning, a middle, and an end.

Outline:
    An OUTLINE is something you do once you've been hired to write the film or the TV episode. It's a tool to help you write the film or the TV episode and (crucially) it's a step for which you get paid. When the time comes you'll need to do it, but you don't ever need to turn one in without a prior written agreement and a forthcoming check. If you don't use an outline when you write, there's plenty of time to learn how to do one after you've sold your pitch. On the other hand, I personally think an outline is invaluable as a writing tool; it gives you a place to work out all the structural problems before you start writing dialogue. But that kind of personal outline can be informal, messy, or even incomprehensible to outside eyes, because you're the only one who'll ever read it.

Synopsis:
    You will never need to write a SYNOPSIS, so don't sweat it.
    Now, sometimes people ask you to send a synopsis of your movie for them to consider producing, but that's not really what they mean. What they want for you to send them is a written PITCH, as opposed to a verbal pitch. Don't be fooled. A synopsis encapsulates a story; a pitch is designed to sell it. It's not about telling them this happens then this happens then this happens. It's about telling them this is so cool and then this is even cooler and then, Surprise!, this is the coolest of all. It's much less about the details than about the sizzle. So don't worry about synopses; instead, spend your time getting good at pitching both verbally and in writing.

Treatment:
    Finally, the TREATMENT. Here is the first rule of pitching: NEVER, EVER leave anything behind. Ever. Some people will tell you there are legal reasons, and some people will tell you I'm all wet and you should have a treatment to leave behind. Ignore them. The reason you don't ever, ever leave anything behind is that when someone in the room likes your idea, what they'll remember are the bits they liked, the bits that worked, and their own spin on the project. They won't remember the bits they didn't like, that didn't work, and that they aren't invested in... unless you leave behind something in writing to remind them. Let them pitch the idea up to their boss with the enthusiasm that comes from their own investment in the story. In other words, from their own notes. If they like the idea, that's all you want. You've done your job. They'll do their job from there. Leaving something behind will only ever hurt your chances of selling the pitch.

Vel det var stort sett hele linken :roll: men det burde vel klare opp litt? Eller skal dere fortsette å krangle? 8O Nå forstår i alle fall jeg det slik at Pitch kommer først!

2. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hmm ja jeg gidder ikke diskutere mer, men det du skrev mister henrik solberg understreket jo nettop det jeg har sagt hele veien ;)

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tar opp her - hvordan skal jeg skrive at fortelleren skal fortelle i manuset?

Altså, ikke skuespiller som snakker direkte, men fortelleren bak som snakker. Driver å gruble på hvordan jeg kan skrive en stemme som forteller ting (mens noen gjør noe i handlingen).

Sånn? Den blir syk irriterende å lese

FORTELLEREN:
    Han tar en kopp opp.

Personen tar en kopp opp.

FORTELLEREN:
    Han drikker.

Personen drikker.

4. Kyrre

Kyrre Citizen

NARRATOR/FORTELLER:
    Han tar opp en kopp.
    Han drikker.

HAN plukker opp en kopp og drikker av den.

5. Razz_

Razz_ Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan vel skrive manus sånn som du synes du får best kontroll selv!
    Det er jo det beste. Drit i om det finnes en mer korrekt måte å srive manus på.
    Jeg lager et manus slik at jeg føler jeg har kontroll på det selv! 8O

6. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kyrre: selvsagt måten du sa er jo lettere, dumme meg, hehe

Razz: Prøver å skrive korrekt måte fordi kanskje manuset kan andre bruke slik at misforståelse unngås. Hvis jeg skal søke etter pengestøtte, kan det være lurt at manuset er korrekt og oversiktelig, slik at de vet at jeg er seriøst. Det er heller ikke vanskelig å skrive korrekt manus.

7. Kyrre

Kyrre Citizen

Vel talt! Og en ting til, hvorfor dukker denne karen her -> 8O , opp i hver melding Razz? Ser ikke humoren i det, og det begynner å bli litt irriterende.

8. Razz_

Razz_ Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det kan ikke være irriterende med en liten smily!
    Hvis du syns det er irriterende, er du veldig spesiell, og da mener jeg at du er en kosegutt og fantastisk på alle måter! Kyrre, du er min helt!

:oops:

KYRRE: Jada, ingen sjikanering her vet du.

9. Kyrre

Kyrre Citizen

Det er en remi greie, no offence. Kanskje er jeg bare ute etter noe mer voksen oppførsel her.

Men tilbake til topic.

10. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I mange manus står det INT og EXT på starten av scener.. Hva vil det si?

11. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tror dette har blitt nevnt andre steder, but here goes...

INT = Interior (interiør)
    EXT = Exterior (eksteriør)

Alle manus skrevet etter en viss standard har INT og EXT for hver scene. Den forteller deg hvor man er.
    Feks:
    INT. Deli De Luca - Kveld.
    INT. Bagasjerom - Morgen.
    EXT. Oslo Plaza - Ettermiddag.

12. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Med andre ord er INT inne og EXT ute?

13. Kyrre

Kyrre Citizen

Jepp. INT innendørs, EXT utendørs.

14. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke nøyaktig innendørs og utendørs.

Ta feks Tarantino sine bagasjeromshots. Kamera er i bagasjerommet, men bilen er plassert utendørs. Det vil da bli INT selv om det faktisk er EXT. Erru med? (Faen jeg her overbevist om at jeg gnålte om dette på en annen tråd)

Syns ihvertfall interiør og eksteriør er bedre forklaring enn innendørs og utendørs.

15. Deadbeat

Deadbeat Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Mangler vel rom mellom replikkene og actions.. Da ser det ryddigere ut. Og håper du skriver mer detaljert enn det der he he

16. Alex

Alex Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    last ned final draft på et eller annet fildelingsprogram.

17. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Del denne siden